Maailma muuttuu ja me ihmiset sen mukana. Muutos tapahtuu kaikkialla ja se on vieläpä yllättävän nopeaa. Muutos ei ole lähtökohtaisesti aina huono tai välteltävä asia, vaan se voi johtaa hyvään: niin ekologisesti, eettisesti, taloudellisesti kuin sosiaalisestikin. Kun esimerkiksi vielä muutama vuosikymmen sitten pyrimme pula-ajasta selvinneinä kasvattamaan omaisuutta ja tavaramäärää ympärillämme kaikin keinoin, nyt pyrimme siitä eroon ties minkälaisin eri tavoin. Aikaisemmin yrittämiseenkin liitettiin sen motiivina ainakin jossakin määrin vaurastuminen ja siitä kertovana mittarina keskivertoa tai vähintäänkin naapuria komeampi ajopeli.
Ajat ovat muuttuneet ja toista on tänä päivänä. Nykyihmiselle omaisuuden kasvattaminen, voittojen kääriminen omaan taskuun ja materian kerääminen ei ole enää se tavoiteltavin asia. Ei ole trendikästä. Autonkin voi omistaa yhdessä tai sen voi lainata eri sovelluksien avulla, tai mieluiten siirtyä kokonaan päästöttömiin vaihtoehtoihin. Ilmastonmuutos on herätellyt meidät miettimään ympäristömyönteisiä valintoja ja tekoja. Olemme valmiita jopa lähtemään toimiin ilmaston puolesta. Myös tavaramäärän vähentäminen, laatuun panostaminen, kertakäyttökulttuurin ja kulutusjuhlien alasajo sekä kierrättämisen nimeen vannominen edustavat uutta ajattelua ja näkyvät niin kodeissa kuin käyttäjissäkin. Tilalle ovat nousseet uudet trendit, kuten ympäristötietoisuus, ekologisuus, yhteisöllisyys, yhteiskuntavastuullisuus, askeettisuus sekä elämyksellisyyden ja vastuullisuuden korostaminen.
Yrityksistäkin ihmiset arvostavat tänä päivänä sellaisia toimijoita, jotka tekevät hyvää ja kantavat vastuunsa. Jopa 88 prosenttia kuluttajista arvostaa yrityksiä, jotka tekevät liiketoimintansa kautta yhteiskunnallista hyvää, joko jakamalla voitot hyvään tarkoitukseen tai sijoittamalla ne hyvää tekevän liiketoimintansa kehittämiseen tai yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen. Pula-ajasta ja sitä seuranneesta materian haalimisajasta olemme oppineet kuitenkin sen, että meillä on mistä valita. Tänä päivänä yhä useampi valitsee yhteiskunnallista hyvää tekevän vaihtoehdon. Ja yhä useampi varmistaa, että sillä yrityksellä on Yhteiskunnallinen yritys -merkki.
Kommentoi