Minimalismi on enemmän

transparent image

Finndent Oy on Orionista haarautunut yritys, joka suunnittelee ja valmistaa hammashoitoyksiköitä ja potilastuoleja. Yrityksen tuotteista yli 80 prosenttia menee vientiin lähinnä Pohjois- ja Keski-Eurooppaan. Myös Saudi-Arabia on yksi yrityksen isoista markkina-alueista.

– Suomalaisuudessa on positiivinen vire, ja se on hyvä lähtökohta kaupan tekemiselle. Bisneskulttuuriamme  pidetään rehellisenä. Olemme ehkä hieman jäyhiä mutta reiluja, kertoo Finndentin toimitusjohtaja Kari Reunanen.

Suomalaisuus heijastuu myös Finndentin tuotteisiin.

– Designideologiamme on ajatonta, pelkistettyä ja funktionaalista jopa minimalistista. Pyrimme erottautumaan markkinoilla materiaalin käytöllä, sillä muoviosien sijaan käytämme metallia. Hammaslääkärit ovat myös usein hyvin tarkkoja työergonomian ja tilankäytön suhteen ja me voimme räätälöidä tuotteemme asiakaskohtaisesti isoja toimijoita paremmin. Lisäksi toteutamme maakohtaista suunnittelua ja muuntelua kunkin maan vaatimusten mukaisesti, kertoo Reunanen.

Finndentin markkinat ovat hyvin paikallisia, ja jälleenmyyjillä on suuri rooli. Laite pitää pystyä huoltamaan paikan päällä missä päin maailmaa tahansa.

– Pidämme huolen brändistämme ja siitä, että meillä on esimerkiksi käytännölliset ja siistit nettisivut, mutta kaikista tärkeintä on löytää hyvä jälleenmyyjä, joka tuntee alueensa. Jälleenmyyjämme tulevat käyttämään Design from Finland -merkkiä markkinoissaan.

– Merkki näkyy jatkossa myös messuilla ja eri tapahtumien yhteydessä. Olemme olleet kotimaassa hieman suuremman kilpailijamme varjossa ja tämän merkin avulla haluamme nostaa tuotteen designin entistä paremmin esille Suomessa, Reunanen sanoo.

Teksti: Petteri Pohjonen
Kuva: Finndent

Jaa artikkeli