Erottaudu ja menesty – MedKitille suomalaisuus on valttikortti kansainvälisillä markkinoilla

transparent image

MedKit on terveydenhuollon tavarahankinnan kumppani niin yksityisille kuin julkisillekin terveydenhuollon toimijoille. Haastattelimme perheyrityksen toimitusjohtajaa, Minna Åman-Toiviota, joka kertoo yrityksensä tarinan, valottaa sen tulevaisuudensuunnitelmia sekä antaa vinkkejä muille kansainvälistyville yrityksille. Voimakkaasti kansainvälisille markkinoille laajentuvassa MedKitissä suomalaisuutta pidetään valttikorttina ja sitä tuodaan vahvasti esille esimerkiksi markkinoinnissa.

MedKit Finland Oy on Suomen suurin ensihoitotuotteiden tavarantoimittaja, joka on laajentunut palvelemaan koko terveydenhuoltosektoria tavarantoimituksissa. MedKit ratkaisee asiakkaan hankintahaasteita tarjoamalla kokonaisvaltaista palvelukonseptia aina hankinnan rahoituksesta laitteiden käyttökoulutukseen asti. Yrityksen asiakkaita ovat kuluttajat ja yritykset sekä sairaalat, poliisi ja puolustusvoimat. Asiakkaat voivat sekä ostaa tuotteita yksittäiskappaleina verkkokaupasta että ulkoistaa koko ensihoito- ja sairaalatarviketoimituksensa MedKitille säästäen kustannuksia ja työaikaa.

MedKit syntyi vuosina 2003-2007, jolloin Minna Åman-Toivio ja hänen aviomiehensä Tuukka Toivio työskentelivät Arabiemiraateissa. Tuukka oli kokeneena ensihoitolääkärinä käynnistämässä ambulanssilentotoimintaa Abu Dhabissa ja Minna puolestaan isoa kansainvälistä koulua Dubaihin. Tuukka törmäsi työssään jatkuvasti ensihoidon uutuustuotteisiin, joita tuntui olevan saatavilla vain ulkomailla. Miksei Suomessa ollut tarjolla yhtä monipuolista ja laajaa valikoimaa? Tästä ajatuksesta syntyi MedKit, joka on viimeisen viiden vuoden aikana kolminkertaistunut liikevaihtonsa. Tällä hetkellä yritys tavoittelee merkittävää kasvua kansainvälistymisen kautta.

Suomalaisuus on merkki luotettavuudesta

Ulkomaankaupan käynnistäminen saatetaan kokea monessa pk-yrityksessä suurena haasteena, johon ei uskalleta tarttua. Minna Åman-Toivio näkee kansainvälistymisen kuitenkin olevan ennemminkin hyvä mahdollisuus kasvattaa ja kehittää yrityksen liiketoimintaa – kunhan omat vahvuudet tunnistetaan. ”MedKitin kohdalla olemme huomanneet selkeäksi valttikortiksi suomalaisuutemme. Meidät valitaan mielellään yhteistyökumppaniksi, koska suomalaiset tunnetaan maailmalla luotettavuudestaan. Näin kävi esimerkiksi Vanuatun saaren kaupassa”, Åman-Toivio toteaa. ”Se, mikä luvataan, se myös pidetään.”

Suomalaisuutta ei siksi kannatakaan piilotella, vaan tuoda ylpeästi esille yrityksen toiminnassa. ”Meillä suomalaisuutta korostetaan esimerkiksi markkinoinnissa: Kannamme ylpeydellä Avainlippua, joka on näkyvillä muun muassa MedKitin verkkosivuilla ja sosiaalisen median mainonnassa”, Åman-Toivio kertoo. ”Tuemme myös aktiivisesti suomalaisia uutuustuotteita toimimalla niiden jakelualustana. Viimeisimpänä olemme markkinoineet esimerkiksi Promilles%2-promilletestiä, joka ilmaisee veren alkoholipitoisuuden syljestä yhtä tarkasti kuin verikoe.” Suomalainen huippuinnovaatio on markkinoiden luotettavin – luonnollisesti.

Palvelun laadulla voi erottautua kilpailijoista

Pelkkä suomalaisuus ei tietenkään riitä kansainvälisillä markkinoilla, missä asiakkaista käydään tiukkaa kilpailua. Merkittävä erottautumiskeino voi olla myös palvelun laatu, kun siihen kiinnitetään huomiota asiakaspolun jokaisessa vaiheessa. ”Verkkokaupan osalta keskitymme erityisesti tavarantoimitusvarmuuteen ja -nopeuteen. Vaikka meillä on laaja valikoima tuotteita, jokainen lähetys pyritään saamaan perille luvatussa ajassa – ilman pientoimitus- tai laskutuskuluja”, Åman-Toivio kertoo. ”Hyvä palvelu ei kuitenkaan pääty tähän, sillä haluamme asiakkaalle hymyn huulille myös tilauksen saavuttua: Jokaisesta lähetyksestämme löytyy pieni makea yllätys.”

Palvelua kehittääkseen MedKit kerää päivittäin palautetta asiakkailtaan. Yritystä voi lähestyä niin sähköpostin välityksellä, verkkokaupan chatissa kuin some-kanavissakin. ”Jokainen palaute on meille mittaamattoman arvokas. Positiivista palautetta on toki mukava saada, mutta yhtä tärkeää on negatiivinen palautteen huomioiminen. Sen avulla voimme kehittää toimintaamme entistäkin paremmaksi”, Åman-Toivio summaa.

Minnan vinkit kansainvälistyvälle yritykselle:

  • Tuo esille suomalaisuutta. Avainlippu on oivallinen keino kertoa suomalaisuudesta.
  • Kuuntele asiakasta: Yrityksen toimintaa kannattaa kehittää palautteen pohjalta.
  • Hyödynnä ulkomaalaisia harjoittelijoita: Jos kansainvälistyminen kohdistuu tiettyyn maahan, voi harjoittelija perehdyttää maansa liiketoimintakulttuuriin.
  • Ylitä odotukset: Palvelun tai tuotteen laatuun pitää panostaa, mutta pyri myös yllättämään asiakas jollain tavalla. Näin jäät asiakkaan mieleen.

Jaa artikkeli