Eedi tarjoaa palveluasumista mielenterveyskuntoutujille

transparent image

Espoon Diakoniasäätiön omistama Eedi Asumispalvelut Oy parantaa asumisessaan erityistukea tarvitsevien henkilöiden, erityisesti mielenterveyskuntoutujien, hyvinvointia ja mahdollisuuksia yhteiskunnassa.

Eedin toiminnassa asukkaat ovat kaiken keskipiste, ja heidän äänensä halutaan saada kuuluviin.

”Palvelumme tähtäävät tavallisen arkisen elämän sujumiseen sen jälkeen, kun ihminen on ollut psykiatrisessa sairaalahoidossa. Kun sairaalassa on todettu, että hän tarvitsee apua arjen hallintaan, hän voi päätyä Eedi Asumispalvelujen asiakkaaksi Espoossa. Palveluillamme on monta tasoa. Asuminen perustuu yksilölliseen kuntoutussuunnitelmaan, joka laaditaan asukkaan omia voimavaroja tukien. Joidenkin asukkaiden kanssa henkilökuntamme tapaa kerran viikossa, ja toiset taas tarvitsevat apua päivittäin”, Eedin toimitusjohtaja Pilvi Osara kertoo.

Eedillä on 40 työntekijää Espoon Kilossa sijaitsevassa asumispalvelussa. Tuettua itsenäistä asumista on tarjolla eri puolilla Espoota. Asukkaita on yhteensä noin sata.

”Autamme asukkaita aamusta alkaen. Juttelemme aamutoimista, ja yhdessä syödään aamupalaa. Kyselemme, miten asukas on ajatellut päivänsä viettää, ja autamme suunnittelemaan päivän kulkua tarjoamalla vaihtoehtoja. Kannustamme asukkaita itse valitsemaan ja tekemään päätöksiä. Kyseessä on heidän elämänsä, ja heidän toiveensa mukaan toimitaan”, Osara muistuttaa.

Eedin malli painottaa arvopohjaa

Tärkeä keino asukkaiden aktivoimiseen on asukastoimikunta.

”Osallistuminen asukastoimikuntaan on hyvin yksilöllistä, mutta halu osallistua tarttuu, kun muilla on kivaa yhdessä. Olemme muun muassa tehneet laatupuun, johon on kuvattu kaikki organisaatiomme foorumit ja henkilöt, jotka niihin osallistuvat. Laatupuussa on kuvattu kaikki päätöksenteon tasot – myös ne, joihin asukas voi vaikuttaa.”

Eedin arvot ovat: oma koti, välittävä ilmapiiri, kunnioitus itseä ja toisia kohtaan, oikeus osallistua ja turvallisuus.

”Olemme luoneet arvot yhdessä asukkaiden, omaisten, henkilökunnan ja verkostomme kanssa. Kokonaisuus on koottu kirjaksi Eedin malli – arvopohjainen viitekehyksemme. Edellytämme myös henkilökunnaltamme työskentelyä mallin mukaisesti. Tämän lisäksi toiminnan jatkuva kehittäminen on toimintaperiaatteemme. Mittaamme toimintamme vaikuttavuutta säännöllisesti”, Osara sanoo.

Eedin tarkoitus on tukea asukkaita mahdollisimman omannäköiseen elämään, jokaisen voimavarat huomioon ottaen.

”Toimintamme sekä tuottaa yhteiskunnallista hyvää että kohentaa yksilön elämänlaatua. Lisäksi omistajaorganisaatiomme on yleishyödyllinen säätiö. Saimme Yhteiskunnallinen yritys -merkin joulukuussa 2015, ja käytämme sitä markkinointimme tukena.”

www.eedi.fi

Teksti: Päivi Brink
Kuva: Eedi

Jaa artikkeli