Eckerö Line haastaa risteilyalan kotimaisin voimin

transparent image

Eckerö Linen m/s Finlandia on vuodenvaihteen jälkeen ainoa Suomen lipun alla säännöllisesti liikennöivä risteilyalus Helsingin ja Tallinnan välillä. Suomen lipun alla m/s Finlandia noudattaa suomalaista työlainsäädäntöä, ja myös palkkataso vastaa suomalaista tasoa.

– Tämänhetkinen taloudellinen tilanne luo paineita yritykselle jos toisellekin miettiä, mikä on se edullisin tapa tehdä asioita. Me olemme valinneet tämän linjan, että emme etsi edullisuutta henkilökunnan kautta, vaan pyrimme tarvittaessa hakemaan tehokkuuksia muiden keinojen kautta, kertoo Eckerö Linen palveluiden kehittämisestä vastaava päällikkö Kaisa Mikola.

Eckerö on ainoa risteilyalan toimija, joka on oikeutettu käyttämään Suomalaisen Työn Liiton myöntämää Avainlippu-tunnusta. Avainlippu myönnetään palvelutuotannossa sellaisille toimijoille, joiden tuotannon kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia. Lisäksi myöntämisperusteisiin vaikuttaa palvelun kotimaisuus muihin alan toimijoihin verrattuna.

Matkustamisen helppous kiikarissa

-Yksi kulmakivialueista strategiassamme on tehdä Eckeröstä palvelutasoltaan paras toimija Tallinnan-reitillä.

Eckerön palvelustrategia nojaa kolmeen tukijalkaan: viihtyvyyteen, palveluun ja ruokaan. Suomalaisuus näkyy Eckeröllä myös ravintolapalveluissa.
– Suomalaiset ovat tottuneet kotimaisiin makuihin. Pyrimme tekemään mahdollisimman paljon itse ja käyttämään mahdollisimman vähän puolivalmisteita. M/s Finlandialta löytyy myös monien suomalaisten tavarantoimittajien, kuten Valion, Fazerin ja Pauligin tuotteita.

Risteilyiden viihteestä vastaavat kotimaiset artistit.
– Tiistaisin ja keskiviikkoisin m/s Finlandialla on tanssikansalle suunnattua ohjelmistoa, kun taas torstaisin trubaduurihenkisiä pubikeikkoja tekevät Sami Saaren ja Laura Voutilaisen kaltaiset huippuartistit. Nämä keikat ovat hyvin vuorovaikutteisia ja intiimejä. Yleisö voi jopa esittää kappaletoiveita suoraan artistille.

M/s Finlandia hankittiin Eckerö Linelle Italiasta, ja uudistettiin kokonaisuudessaan vuonna 2012.
– Pyrimme tekemään suunnittelutyötä niin, että kaikki toiminnot on optimoitu 2,5 tunnin mittaiselle matka-ajalle. Tavoitteena oli kautta linjan tehdä matkustamisesta asiakkaalle mahdollisimman helppoa ja mukavaa.

Mikola kertoo, että Eckerön johtoryhmä tapaa edelleen joka toinen viikko laivalla. Laivalla tapaa säännöllisesti myös palvelujen kehitystä miettivä työryhmä.
– Näin palvelukokemuksen kehittämiseen mennään jatkuvasti käytännön tasolla. Palvelutasoa mietitään jokaisen asiakaskohtaamispisteen kannalta erikseen, matkan varaamisesta laivalta poistumiseen.

Artikkeli on julkaistu alunperin Taloussanomat.fi -sivuston ”Suomalainen Työ 2013” -teemassa.

Jaa artikkeli