Pandemian myötä suomalaisesta työstä on tullut sankari. Kriisin alkuvaiheessa Kiinassa tuotteitaan tai osia valmistuttajat miettivät, miten siirtää pikaisesti tuotantoa Suomeen turvatakseen toimitusvarmuuden. Nyt suomalainen työ nousee arvoon keskusteltaessa huoltovarmuudesta.
Suomalaiset ovat jo pitkään arvostaneet suomalaisia tuotteita ja palveluita, mutta nyt tuo arvostus on kivunnut toiminnan tasolle. Suomalaisten tuotteiden ostaminen on noussut.
Toinen viheliäisen pandemian hyvä seuraamus on välittäminen ja auttaminen. Monet tahot ovat pystyttäneet auttamisprojekteja, joiden kohteena ovat pulaan joutuneet. Erityisesti avuntarvitsijoita on yli 70-vuotiaiden karanteeniin joutuneiden ikäihmisten keskuudessa. Valitettavasti monet tarjoavat apuaan somessa, josta tavoittaa vain harvoja vanhuksia.
Metsä Tissuelta otettiin yhteyttä Suomalaisen Työn Liittoon, koska yritys halusi lahjoittaa eristyksessä oleville ikäihmisille 1 500 ruokaa ja WC-paperia sisältävää kassia. Otimme yhteyttä Stella Kotipalvelut Oy:ön, joka tarjoaa Avainlippu-palveluita ikäihmisille. Yrityksen toimitusjohtaja Jarno Karhinen lupasi heti huolehtia kassien toimituksista Stellan palveluita käyttäville vanhuksille. Loput 1 500:sta kassista toimittaa AddSecure Smart Care Oy, jolle Stella on tammikuussa myynyt turvarannekepalveluliiketoiminnan.
Martat laati pikavauhtia toivelistan tuotteista, joita kasseissa pitäisi olla. Tuotteitaan karanteenikasseihin lahjoittivat Valio, Fazer, Bonne Juomat Oy, Orkla/Panda, Vaasan ja Meira. Lisäksi Metsä Tissue osti lisää ruokatarvikkeita kassiin. Monet yritykset taistelevat kysyntäpiikin kanssa ja joutuvat priorisoimaan, kenelle toimittavat. Kuten Metsä Tissuen väki kauniisti sanoi:”Mekin taistelemme kysyntähaasteen kanssa, mutta päädyimme priorisoimaan karanteenissa olevat vanhukset”, hyvän tekeminen ja #vastuullisuusteko on nyt saanut ihan uuden ulottuvuuden. Kiitämme sydämellisesti lahjoittajia!
Kun Suomalaisen Työn Liitto syksyllä suunnitteli Avainlipun #vastuullisuusteko-kampanjaa, emme tienneet, millainen valtakunnallinen #vastuullisuuskampanja tulikaan. On uskomatonta, miten sadat yritykset, media ja kuluttajat ovat lähteneet tekemään omia #vastuullisuusteko’jaan.
Punkeminen ylös koronakuopasta alkaa kriisin hiukan taannuttua. Vaikka valtion velanottoluvut, lomautusten määrä, syöksyminen lamaan ja muut asiat ovat järkyttäviä, antaa valoa yhteisen sisun löytyminen ja huolen pitäminen toisista. Suomalaiset ovat entistä innokkaampia ostamaan suomalaisia tuotteita ja palveluita. #Karanteenikassi -hanke kertoi, että #pidetäänhuolta ja tehdään #vastuullisuusteko’ja.
Kommentoi