Pentikin ensimmäinen vastuullisuuskatsaus on julkaistu ja kunnianhimoiset tavoitteet asetettu tuleville vuosille

Suomalainen sisustamisen designtalo Pentik on julkaissut vuoden 2021 vastuullisuuskatsauksen. Perheyrityksen ensimmäinen vastuullisuuskatsaus avaa yrityksen vastuullisuustyöstä arjessa ja kertoo myös tulevien vuosien kunnianhimoisista tavoitteista. Tuore katsaus tarjoaa tietoa yrityksen taloudesta, tuotteista, henkilöstön hyvinvoinnista ja ympäristötyöstä.

Vastuullisuus ja maalaisjärki ovat aina olleet luonteva osa 1970-luvulla pohjoisen luonnon keskelle, Posiolle perustetun Pentikin toimintaa. Tämä on tarkoittanut niin ihmisistä välittämistä ja Posion elinvoimaisuudesta huolehtimista kuin määrätietoista, mahdollisimman tehokasta materiaalien hyödyntämistä. Vuonna 2021 Pentik aloitti entistä systemaattisemman vastuullisuustyön ja määritteli yrityksen vastuullisuusteemat osana vastuullisuusstrategiatyötä.

”Kolmen lapsen äitinä mietin väistämättä sitä jälkeä, jonka oma sukupolveni jättää tähän maailmaan. Haluan omalla toiminnallani tukea maapallomme monimuotoisuutta ja elinkelpoisuutta. Koen, että myös yrityksillä on valtava vastuu ja samalla myös mahdollisuus toimia tavalla, joka edistää nuorten uskoa oikeudenmukaiseen, onnistumisia tuottavaan työelämään. Tulevaisuudenusko ja unelmat luovat pohjan niin ilmastonmuutosta hillitseville ratkaisuille ja päätöksille kuin tasa-arvoiselle, monimuotoiselle ja yrittäjyyteen kannustavalle yhteiskunnalle”, sanoo Pentikin toimitusjohtaja Riikka Wulff.

Pentik on sitoutunut toimimaan vastuullisesti, läpinäkyvästi ja eettisiä periaatteita noudattaen. Yrityksen vastuullisuustyö kiteytyy kolmeen teemaan, jotka ovat linjassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden kanssa. Vastuullisuus tarkoittaa Pentikille ympäristöstä välittämistä, ihmisistä huolehtimista sekä vastuunkantoa tuotteista ja hankintaketjusta. Kotimaisuus, pohjoiset juuret ja lähituotanto ovat yli 50-vuotiaan perheyrityksen arvojen ytimessä. Pentik haluaakin vaalia suomalaista keramiikkaosaamista, jotta keramiikan valmistus voidaan säilyttää Suomessa myös tulevaisuudessa.

Pentikin vastuullisuustyön teemat ja kohokohtia

Entistä vastuullisempia tuotteita

  • Pentik uusi vuonna 2021 herkkukonseptinsa, jonka myötä kaikki elintarvikkeet hankitaan kotimaisilta toimittajilta.
  • Pentikin tavoitteena on vähentää pakkausmateriaalien käyttöä: vuonna 2021 lanseerattiin muovittomat lakanapakkaukset.
  • Tuotekohtaiset valmistusmaat ovat saatavilla Pentikin verkkosivuilla ja tuotetageissa.

Hyvinvoinnin ja läpinäkyvyyden edistäminen 

  • Vuonna 2021 Pentikin liikevaihto oli 26 miljoonaa euroa ja yritys työllisti vakituisesti noin 200 henkilöä.
  • Perheyritys on Posion suurin työnantaja ja maksoi yli 305 000 euroa yhteisö- ja tuloveroja.
  • Vuoden 2021 aikana Pentikin Posion omiin toimipisteisiimme luotiin yhteensä 12 uutta työpaikkaa.
  • Suomalaiset valitsivat Pentikin toimialansa vastuullisimmaksi yritykseksi Sustainable Brand Index -tutkimuksessa vuonna 2021 ja 2022.

Ympäristövaikutuksien pienentäminen 

  • Pentikin logistiikkakeskuksen loisteputket vaihdettiin LED-valaistukseen, mikä vähensi sähkönkulutusta noin 38 %.
  • Maailman pohjoisimmalle keramiikkatehtaalle, Pentikin Posion tuotantolaitokselle myönnettiin alkuvuonna 2022 Ekokompassi-ympäristösertifikaatti. Keramiikkatehdas tulee olemaan hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä.

Pentikin tavoitteena on kehittää vastuullisuustyötä johdonmukaisesti ja kertoa siinä edistymisestä jatkossa säännöllisesti. Vuoden 2021 vastuulliskatsaus on luettavissa tästä linkistä. Seuraava vastuullisuuskatsaus julkaistaan kesäkuussa 2023.

Lisätietoja: 
Taru Toivanen, markkinointipäällikkö
puh. 050 366 2865
s-posti: lehdisto@pentik.com

Pentik on tarina tahdosta ja taidosta, ehtymättömästä elämänjanosta ja taiteen palosta. Perheyritys on kaunistanut suomalaisten koteja ja valloittanut sydämiä jo puolen vuosisadan ajan. Pentikin tarina alkoi vuonna 1971 Posiolta, jossa sijaitsee edelleen yrityksen keramiikkatehdas ja kynttiläpaja. Tänä päivänä Pentik on monipuolinen sisustamisen designtalo, jonka liikevaihto vuonna 2021 oli 26 miljoonaa euroa. Omia myymälöitä on verkkokauppa mukaan lukien 47 ja Pentik työllistää noin 200 henkilöä Suomessa.  Posion Pentik-mäellä on Green Key- sekä Sustainable Travel Finland -merkit osoituksena arvokkaasta ja pitkäjänteisestä työstä kestävän matkailun eteen.  
www.pentik.com