Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 3.12. – Halu ostaa suomalaista työtä historiallisen korkealla, pelastavia tekoja tarvitaan

Seitsemättä kertaa järjestettävä Osta työtä Suomeen -päivä puhuttelee suomalaisia aiempaa vahvemmin. Peräti 94 prosenttia suomalaisista haluaa tukea kotimaista työllisyyttä ostamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita. Luku on tutkimustemme mukaan ennätyskorkealla ja vahvistunut koronan aikana. Tilanne yrityksille ei kuitenkaan ole helppo, sillä pandemian aiheuttama epävarma tilanne jatkuu ja ajaa monet yritykset ahtaalle juuri ennen joulusesonkia. Vaikka häiriöt tuotteiden sekä osa- ja puolivalmisteiden saatavuudessa globaaleilla markkinoilla ovat vahvistaneet kotimaisten tuotantoketjujen asemaa, kotimaista kysyntää tarvitaan monessa yrityksessä kipeästi.

Osta työtä Suomeen -päivä 3.12. osuu tärkeään ajankohtaan ennen joulusesonkia. Epävarman pandemiatilanteen aiheuttamat kiristykset synkentävät silti monien yritysten näkymiä vuoden tärkeimpänä myyntikautena. Päivän tarkoituksena onkin pysähdyttää miettimään omia valintojaan ja niiden vaikutuksia, sekä mitä yksittäinen kuluttaja voi tehdä vaikeassa taloustilanteessa. Tempaus haastaa ostamaan teemapäivänä omien kykyjen mukaisesti vain suomalaista työtä tukevia tuotteita ja palveluita. Kotimarkkinoiden merkitys taloutemme perustana on suuri. Joulukaupan kulutuskysynnän kohdentaminen suomalaista työtä tukeviin tuotteisiin ja palveluihin on jokaisen suomalaisen käsissä oleva työllisyyskeino ja monille yrityksille pelastus.  

 10 lisäeurolla 10 000 työpaikkaa – pienillä valinnoilla suuri merkitys

Jos jokainen suomalainen ostaisi 10 eurolla kuussa lisää suomalaisia tuotteita tai palveluita, syntyisi vuodessa 10 000 työpaikkaa. Teemapäivän avulla halutaan saada kuluttajat pohtimaan kulutusvalintojaan ja kannustaa heitä valitsemaan ostoksensa suomalaista työtä tukeakseen.

Tutkimustulokset tukevat ajatusta, että kuluttamisella voi vaikuttaa. Työllistävyysvaikutusten lisäksi vastuullisuus on suuri yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa tänä päivänä sekä kuluttajien, julkisten hankkijoiden, että yrityshankkijoiden ostopäätöksiin. Kotimaisen tuotteen tai palvelun valitseminen on vastuullisuusteko.

”Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden ostaminen sekä paikallisen yrittäjyyden tukeminen ovat vastuullisuustekoja. Valmistajat ja palveluiden tuottajat luovat työpaikkoja Suomeen ja vahvistavat sekä taloudellista että yhteiskunnallista hyvinvointiamme. Viisaalla ja lämminsydämisellä valinnalla voimme kukin olla tukemassa suomalaisten työllisyyttä erityisesti näinä poikkeusaikoina”, sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Osta työtä Suomeen -päivään voi osallistua ostamalla kotimaista, haastamalla ystävät mukaan ja osallistumalla keskusteluun somessa.

#ostatyötäsuomeen #kymppikotimaiseen
Tapahtuma Facebookissa: https://fb.me/e/2JqRDBzZ5

Tutkimustiedot perustuvat Taloustutkimuksen Suomalaisen Työn Liitolle vuosi sitten toteutettuun tutkimukseen, johon vastasi 1520 iältään 15–79-vuotiasta suomalaista.

Lisätietoja:

Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, 050 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi

Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@suomalainentyo.fi


Suomalaisen Työn Liitto
toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä (Avainlippu, Design from Finland ja Yhteiskunnallinen Yritys) ja vaikuttaa ostopäätöksiin. Tehtävämme on kannustaa valitsemaan työtä Suomeen. www.suomalainentyo.fi