Suomen tunnetuin party-peli Alias täyttää 30 vuotta

Alias keksittiin Suomessa kolme vuosikymmentä sitten. Nyt tätä Avainlippu-merkkiä kantavaa peliä on myyty maailmanlaajuisesti jo yli 6 miljoonaa kappaletta. Juhlavuoden kunniaksi niin pelin ulkoasua kuin sisältöjäkin uudistetaan – nyt Alias Originaliin lisätyt sanat ovat Kotimaisten kielten keskuksen kielen ammattilaisten valitsemia.

Alias keksittiin Suomessa kolme vuosikymmentä sitten. Silloin niin kutsuttuja ”party-pelejä” ei Suomen markkinoilla juurikaan ollut. Tactic Games Oy, aiemmin Nelostuote Oy, päätti kehittää tuoteideasta pelin ja kustantaa sen. Tactic alkoi valmistaa Alias-peliä omalla, kotimaisella tehtaallaan.

Tactic Games Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka muistelee pelin alkuaikoja:

–Uudentyyppistä ideaa tarjottiin kustannettavaksi ja koepelaamisen jälkeen silloinen päättäjäryhmä päätti investoida ideaan ja tuotteistaa pelin. Peli herätti heti kiinnostuksen vuorovaikutuksellaan. Ensipainos oli 3000 kappaletta ja siihen suunniteltiin suomalaisuutta ja perhepelaamista korostava kansi, joten kuvan malleilla oli Mari-paidat päällään. Tuolloin peliin suunniteltiin myös suorakaiteen muotoinen pakkaus, joka ei ollut kovin yleisesti käytössä lautapeleissä.

Suomalaista sanaselityspeliä pelataan jo lähes 30 kielellä

Alias-pelistä tuli nopeasti koko kansan suosikki, jonka menestystarina jatkuu edelleen. Pohjoismaista huippulaatua edustavat Alias-pelit valmistetaan Porissa ympäristöystävällisistä kierrätysmateriaaleista luontoa kunnioittaen. Nykyään suomalainen sanaselityspeli riemastuttaa pelaajia ympäri maailmaa—Aliaksen suurimmat markkinat ovat Pohjoismaissa, Venäjällä ja Keski-Euroopassa, esimerkiksi Tšekissä.

–Alias-tuoteperhe on yksi lippulaivoistamme. Alias-myynti on kasvanut orgaanisesti kaikilla markkinoilla. Sitä viedään yli 40 maahan ja peliä pelataan lähes 30:llä eri kielellä. Aliaksen kieliversioita löytyy jopa kiinan-, korean-, intian- ja islanninkielisinä. Pelissä täytyy olla jotain taikaa, sillä se herää henkiin pelaajien kautta missä päin maailmaa tahansa, toteaa Tactic Games Oy:n vientijohtaja Juha Nieminen.

–Laskeskelin myyntien ja ilmansuuntien mukaan että ympäri vuorokauden ja tälläkin hetkellä jossain päin palloamme joku pelaa Aliasta, selittää ja arvailee, nauraa ja viettää hauskoja ja viihdyttäviä hetkiä ystävien kanssa Porissa valmistetun pelimme äärellä. Se jos joku lämmittää mieltä! Nieminen lisää.

Vuosien varrella kasvanut Alias-tuoteperhe sisältää viihdyttäviä ja ainutlaatuisia sanaselityspelejä kaiken ikäisille pelaajille. Alias-pelit kehittyvät taukoamatta ja seuraavat aikaansa tarjoten pelaajille kielenkannat kirvoittavan sekoituksen niin perinteisiä ja vakiintuneita kuin uusia ja ajankohtaisia sanoja. Lapsille suunnattua Junior Alias-peliä käytetään laajalti myös opetuksessa mm. sanavarastoa kerryttämään.

Juhlavuonna peliä uudistetaan ja tuodaan digitaalisia ulottuvuuksia

Vuonna 2020 Alias-pelit kokevat uudistuksen niin sisällöltään kuin ulkonäöltään.

–Alias-tuoteperhe on vuosikymmenten aikana kasvanut ja laajentunut kansainväliseksi menestystuotteeksi. Juhlavuoden kunniaksi tuotteisiin on luotu uusi, ajanmukainen ulkoasu, sisältöä on uudistettu ja peliin on lisätty myös digitaalisia ulottuvuuksia. Syksyn aikana Alias tulee näkymään ja kuulumaan niin perinteisissä kuin uusissa medioissa, kertoo Tacticin markkinointijohtaja Jemina Heljakka.

Uudistuksesta vastannut suunnittelija kertoo tärkeimpien lähtökohtien olleen brändin identiteetin sekä pakkauksen viestin vahvistaminen. Alias-logotekstiä muotoiltiin ilmavammaksi sekä lisättiin dynaamisuutta vahvistavia elementtejä.

Sanan i-kirjain sai pisteen puhekuplasta. –Ja siitähän tässä pelissä on kysymys – puhumisesta. Puhekuplan tunnettuus juontaa juurensa jo 1200-luvulle ja on nyt taas symbolina ajankohtainen lukuisten erilaisten digitaalisten viestialustojen kautta, Tacticin suunnittelija Jussi Lindberg kertoo.

Lindberg toteaa pelipakkauksen viestin olevan yksinkertaisen tehokas ja toimivan loistavasti myös digitaalisissa kanavissa.

Sisällöllisesti Alias-pelin uudistamisessa on yhteistyökumppanina Kotimaisten kielten keskus.

–Uudistus on aloitettu Alias Original -pelistä. Nyt Alias Originaliin lisätyt sanat ovat kielen ammattilaisten valitsemia. Voimme luottaa niihin täysin ja näin vahvistaa suomen kieltä entisestään osana pelikokemusta, Jussi kiittelee.

Juha Nieminen ja syksyllä kaupoistakin löytyvä uudistettu Party Alias, Jemina Heljakka pitelee käsissään 90-luvulla myytyä Aliasta ja Jussi Lindberg uudistettujen Juniori ja Original Alias-pelien kanssa

Jutun pääkuva: Tactic Games Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Heljakka ja ensimmäinen Alias

 

Faktaa:

Alias-pelejä on valmistettu Suomessa jo 30 vuotta. Alias on Suomen tunnetuin ja eniten kansainvälisille markkinoille myyty party-peli, jota myydään yli 40 eri maahan. Alias-pelejä on myyty jo yli 6 miljoonaa kappaletta ja tuoteperheeseen lanseerataan vuosittain uusia versioita. Tämän vuoden uutuus on DIY Alias – eli toisin sanoen Tee-se-itse Alias.

Eri kieliversioita:
bulgaria, tsekki, slovakki, tanska, viro, kroatia, unkari, heprea, islanti, italia, japani, korea, liettua, latvia, flaami, norja, englanti, puola, portugali, ranska, romania, saame, saksa, sloveeni, suomi, venäjä, ukraina, kiina

Tactic Games Oy on vuonna 1967 perustettu, suomalainen perheyritys. Tactic Games Oy valmistaa, myy ja markkinoi pelejä, kirjoja sekä leluja. Pääosa tuotteista valmistetaan Tactic Gamesin tehtaalla Porissa. Tactic Games Oy:n tytäryhtiöt ja myyntikonttorit sijaitsevat Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Ranskassa, Puolassa, Hollannissa ja Englannissa. Vientimaita on noin 70.

Kuvamateriaalia medialle

alias.eu
www.tactic.net

Kotimaisten kielten keskuksen uutinen


Lisätietoja:

Jemina Heljakka, CMO
jemi.heljakka@tactic.net +358400939951

Olli Kivelä, CEO
olli.kivela@tactic.net +358333123045

Markku Heljakka, Hallituksen puheenjohtaja
markku.heljakka@tactic.net

Jussi Lindberg, suunnittelija
jussi.lindberg@tactic.net

Juha Nieminen, COO
juha.nieminen@tactic.net