Kustom luo perinteiselle huonekalualalle uutuuskonseptin koronakriisin keskellä

Vaikeuksissa olevaa toimialaa ravistellaan hereille tarjoamalla asiakkaille täysin uudenlainen asiakaskokemus. Hybrid retail -konsepti yhdistää verkkokaupan ja perinteisen kivijalkakaupan parhaat puolet: asiakas pääsee suunnittelemaan omiin tarkoituksiinsa sopivat huonekalut ja näkemään ne ”paikallaan” ns. lisätyn todellisuuden avulla.

Verkkokaupasta hankitaan yleensä sellaisia tuotteita, joissa hinnalla on suurempi merkitys kuin tuotteen kokeilemisella ja tunnustelemisella ennen ostopäätöstä. Kuitenkin laadukkaampien, hinnakkaampien ja pidemmän käyttöiän tuotteiden osalta on tuotteen näkemisellä myymälässä yhä suuri merkitys kuluttajan ostopäätökseen. Kuitenkin myös huonekaluala haluaisi hyötyä nettiin siirtyneestä kaupasta.

Tamperelaisomisteinen, Avainlippu-merkkiä kantava Kustom päätti ottaa digiharppauksen ja yhdistää käsintehdyt mittatilaussohvat 3D- ja AR-teknologian työkaluihin. Näin edistyksellinen Hybrid retail -konsepti on Suomessa ensimmäinen toimialallaan. Kustomin asiakas pääsee suunnittelemaan itse omiin tarkoituksiinsa ja tiloihinsa sopivat huonekalut ja näkemään ne ”paikallaan” ns. lisätyn todellisuuden avulla. Tuotteita pääsee edelleen näkemään ja kokemaan showroomissa ja kotiin toimitettavat kangasnäytteet kruunaavat palvelukokemuksen, mutta ostopäätöksen kannalta kaikista tärkeimmät vaiheet tuodaan nyt kotiin.

Seeing is believing – näkeminen saa uskomaan

Kustomin verkkokaupassa asiakas valitsee ensin esimerkiksi kulmasohvan omien toiveidensa mukaisesti. Tämän jälkeen asiakas valitsee siihen haluamansa kankaan ja jalat. Mahdollisia kombinaatioita on lähes rajattomasti. Huonekalu on aidosti asiakkaalle uniikki.

3D-teknologian avulla asiakas näkee valitsemansa tuotteen heti mobiililaitteessaan ja voi sovittaa sitä omaan kotiinsa AR-teknologian avulla. AR (Augmented Reality) tarkoittaa lisättyä todellisuutta. Suunniteltu huonekalu lisätään teknologian avulla suoraan asiakkaan kotiin.

”Kun ollaan ostamassa tuhannen euron sohvaa, kyllä asiakkaan pitää nähdä muutakin kuin staattinen kuva tuotteesta ja yrittää sitten kuvitella tuote paikallaan”, sanoo Mikko Petäjistö, Kustomin perustaja ja jatkaa ”Huonekaluala on jo pitkään ylenkatsonut asiakkaan tarpeita ja tarjottu kustomointikin on ollut aika näennäistä.”

Miljardiyhtiö IKEA ja piskuinen Kustom ainoita AR:n hyödyntäjiä Suomessa

Monikansallinen suuryhtiö Ikea tarjoaa asiakkailleen AR ominaisuuksia erikseen ladattavasta IKEA:n applikaatiosta.

Miten ihmeessä tamperelaisella start-up yrityksellä on resursseja tarjota AR-ominaisuuksia ja vielä ilman, että asiakkaan tarvitsee ladata erillistä applikaatiota?

”Markkinoilla on valtava määrä erilaisia komponentteja ja sovelluksia sekä osaamista. Löysimme tavan yhdistää nämä joustavasti yhteen siten, että asiakaskokemuksesta tulee saumaton ja toimiva kokonaisuus”, sanoo Mikko Petäjistö. ”Tutkimme tarkkaan miten kansainväliset huipputoimijat toimivat ja otimme sieltä parhaat ratkaisut Suomeen. Valitsimme Web-AR ratkaisun, jossa AR-ominaisuudet ovat käytössä ilman ladattavaa applikaatioita.”

 

Lisää asiasta: https://www.kustom.fi/3d-web-ar

 

Kustom valmistaa asiakkaan toiveiden mukaisia nojatuoleja ja sohvia omalla verstaalla Tampereella. Osaavat kätemme ovat valmistaneet käsityönä jo yli 15.000 laadukasta sohvaa. Panostamme laatuun, designiin ja ekologiaan. Olemme mukana suomen luonnonsuojeluliiton Hiilipörssin kanssa ennallistamassa soitamme. Www.kustom.fi/vastuullisuus

Kustomin uusi showroom avataan 16.9. Helsinkiin (Sokos Helsinki 2. krs).

Lisätiedot:

Mikko petäjistö, CEO
0405445405
mikko.petajisto@kustom.fi