Osta työtä Suomeen -päivää vietetään jälleen 4.12. – Marja Hintikka haastaa suomalaiset ostamaan kotimaista

Suomalaisen Työn Liitto järjestää tänä vuonna jo viidettä kertaa Osta työtä Suomeen -päivän. Kampanjan avulla halutaan muistuttaa kuluttajia suomalaisen työn tärkeydestä ja kannustaa valitsemaan kotimaisia tuotteita ja palveluja. Tänä vuonna kampanjaan lähti mukaan myös Marja Hintikka.

”Jos jokainen suomalainen ostaisi kympillä enemmän kotimaista kuukaudessa, toisi se vuodessa 10 000 uutta työpaikkaa Suomeen”, sanoo juontaja ja toimittaja Marja Hintikka haastevideollaan ja kannustaa katsojaa tekemään kotimaisen tuotteen tai palvelun ostamisesta säännöllisen tavan.

Hintikka lähti mukaan Suomalaisen Työn Liiton Osta työtä Suomeen -kampanjaan, joka kannustaa kaikkia kuluttajia valitsemaan suomalaisen tuotteen tai palvelun ulkomaisen sijaan. Kampanjalla halutaan saada kuluttajat pohtimaan kulutusvalintojaan ja kannustaa heitä valitsemaan ostoksensa suomalaista työtä ajatellen. Kymppi kuussa suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin tuo vuositasolla 10 000 työpaikkaa Suomeen.

Myös tutkimustulokset tukevat ajatusta, että kuluttamisella voi vaikuttaa: suomalaisten mielestä tärkein syy ostaa kotimaista on sen työllistävyysvaikutukset. Vastuullisuus on myös suuri yksittäinen tekijä, joka vaikuttaa tänä päivänä sekä kuluttajien että julkisten hankkijoiden että yrityshankkijoiden ostopäätöksiin.

”Ostamalla kotimaisen tuotteen tai palvelun tulee samalla tukeneeksi suomalaista työllisyyttä, tuotantoa sekä yrittäjyyttä. Kotimaisia tuotteita ostamalla voi siis vaikuttaa koko yhteiskuntaan”, sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

”Toivomme tämän kampanjan pysäyttävän ihmiset miettimään, kuinka he voisivat muuttaa kulutustottumuksiaan siten, että he ostaisivatkin kympillä kotimaista ulkomaisten tuotteiden sijaan”, jatkaa Lausala ja kannustaa ihmisiä olemaan aktiivisia myös sosiaalisessa mediassa.

”Toivomme ihmisten osallistuvan Osta työtä Suomeen -päivään ostamalla kotimaista ja jakamalla, tykkäämällä ja kommentoimalla kampanjan materiaaleja sekä haastamalla ystävänsä mukaan. Sosiaalisessa mediassa on käytössä tunnus #ostatyötäsuomeen ja #kymppikotimaiseen” kertoo Lausala.

Marja Hintikan haastevideon voi katsoa tästä linkistä https://www.facebook.com/avainlippu/videos/563322534481360/

Tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/514202489363089/ 

Lisätietoja:

Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, 050 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi

Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@suomalainentyo.fi

Avainlippu on suomalaisen työn merkki, joka voidaan myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille. Avainlippu-merkkiä kantaa yhteensä yli 4300 tuotetta, tuoteryhmää tai palvelua. www.suomalainentyo.fi/yrityksille/avainlippu/

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä ja vaikuttaa ostopäätöksiin, jotta työpaikat säilyvät ja uusia syntyy. www.suomalainentyo.fi