Osta työtä Suomeen -päivää vietetään 7.12. – työllistävät vaikutukset nousevat tulevaisuudessa merkittäväksi ostomotiiviksi

Joulukuun ensimmäisenä perjantaina 7.12. suositaan suomalaista, kun Osta työtä Suomeen -päivää vietetään jo neljättä kertaa. Päivällä halutaan muistuttaa kuluttajia kotimaisen työn tärkeydestä. Tuoreen kyselyn mukaan yli kolmasosa suomalaisista on sitä mieltä, että tuotteen tai palvelun työllistävyys tulee vaikuttamaan ostopäätöksiin tulevaisuudessa yhä enemmän. Osta työtä Suomeen -päivä tarjoaa kuluttajalle hyvän tilaisuuden pohtia omia kulutustottumuksiaan. Päivän takana on Suomalaisen Työn Liitto.

Suomalaisen Työn Liiton tilaaman kyselyn mukaan 38 prosenttia suomalaisista arvioi, että tuotteen tai palvelun työllistävyys Suomessa tulee vaikuttamaan ostopäätöksiin tulevaisuudessa yhä enemmän. Tällä hetkellä ostamista motivoivat eniten laatu (59 %) ja hinta (45 %). Vastaajat uskovat, että maanlaajuisen työllistävyyden lisäksi paikallinen työllistävyys, suomalainen valmistus ja se, että valmistaja tai tuottaja toimii vastuullisesti tulevat vaikuttamaan enemmän ostopäätöksiin tulevaisuudessa.

Lähes kaikki vastaajat (94 %) olivat sitä mieltä, että kotimaisen tuotteen tai palvelun valitseminen luo työpaikkoja Suomeen. Kyselyyn vastanneista 92 prosenttia oli myös täysin samaa tai jokseenkin samaa mieltä siitä, että yksilöllä on päävastuu oman kuluttamisensa vastuullisuudesta.

– Suomessa valmistetun tuotteen työllistävä vaikutus on viime vuosina noussut tärkeimmäksi syyksi ostaa suomalaisia tuotteita ja palveluita. Osta työtä Suomeen -päivä on hyvä tilaisuus kiinnittää huomiota omiin valintoihin ja mielellään tehdä niin myös jatkossa vuoden kaikkina päivinä, kehottaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Kotimaassa valmistetun tuotteen tai palvelun valinta on yksi vastuullisen kuluttamisen muoto. Suomessa valmistetun tuotteen valitseminen voi olla monella tapaa vastuullinen valinta: hiilijalanjälki on usein pienempi, kotimainen valinta työllistää ja tuotteen alkuperä on hyvin jäljitettävissä.

– Suomalaiset ovat yhä tietoisempia siitä, millaisia valintoja he kulutuspäätöksillään tekevät. Tuotteiden eettisyys, ilmastovaikutukset, alkuperä ja esimerkiksi juuri suomalaisia työllistävät vaikutukset ovat päivittäin entistä enemmän ja yhä useamman kuluttajan mielessä, Lausala sanoo.

Avainlippu tekee suomalaisen työn näkyväksi

Tuotteen tai palvelun kotimaisuudesta viestii helposti ja luotettavasti kuluttajien hyvin tuntema Avainlippu-merkki. Avainlipun avulla kuluttajat voivat valita tuotteita ja palveluita, jotka on tuotettu Suomessa ja jotka tuovat työtä Suomeen.

– Osta työtä Suomeen -päivä ajaa samaa asiaa kuin Avainlippu: sen tarkoituksena on tehdä suomalaista työtä näkyväksi ja innostaa kuluttajia suosimaan kotimaista, Lausala lisää.

Osta työtä Suomeen -päivään voi osallistua esimerkiksi Facebookissa liittymällä tapahtumaan sekä kutsumalla ja haastamalla mukaan myös ystäviä. Päivän aikana kannustetaan suosimaan kotimaisia tuotteita ja palveluita, ja omista sinivalkoisista valinnoista voi kertoa sosiaalisessa mediassa tunnisteella #ostatyötäsuomeen. Osta työtä Suomeen -päivää vietetään tänä vuonna neljättä kertaa.

Kulutustottumuksiin liittyvään kyselyyn vastasi 1187 henkilöä. Tutkimus toteutettiin Taloustutkimuksen internet-paneelissa lokakuun lopulla, ja siihen vastasivat 18–79-vuotiaat suomalaiset. Tutkimuksen tilasi Suomalaisen Työn Liitto.

 

Lisätietoja:

Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, 050 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi

Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@suomalainentyo.fi

Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@suomalainentyo.fi