Käyttäjälähtöisyys on tämän päivän laatua

Suomalaisen Työn Liiton kyselytutkimuksen mukaan suomalaiset ovat varsin laatutietoisia, sillä peräti kaksi miljoonaa yli 15-vuotiaista suomalaisista kiinnittää kulutuspäätöksissään yhä enemmän huomiota laatuun. Laadun merkitys korostuu varsinkin itselle tärkeiden asioiden kohdalla, kun taas hinta ohjaa kulutusta vähemmän tärkeissä ostopäätöksissä. Suomalainen laatu esittäytyy jälleen ensi viikolla Habitare-messuilla Helsingin Messukeskuksessa.

Suomalaisen Työn Liiton tutkimukseen vastanneista suomalaisista 43 prosenttia kiinnittää kulutuspäätöksissään yhä enemmän huomiota laatuun. Laatu on perinteisesti yhdistetty vahvasti suomalaisiin tuote- ja palveluominaisuuksiin, mutta tänä päivänä laatu merkitsee suomalaisille myös erottuvuutta ja käyttäjälähtöisyyttä. Laatu syntyykin kuluttajien tarpeiden ymmärryksestä, sekä suunnittelu- ja muotoiluosaamisen hyödyntämisestä läpi tuotteen tai palvelun elinkaaren.

– Laatu on perinteisesti ymmärretty teknisinä ominaisuuksina ja tuotteen kestävyytenä, jotka ovat edelleen valideja. Yksinään ne eivät kuitenkaan riitä, vaan tämän päivän kuluttajat arvioivat rinnalla myös tuotteen soveltuvuutta itselle, alkuperää, omaleimaisuutta, ekologisuutta jne. Erityisesti korostuu käyttäjäkokemus, jota ilman yrityksen kilpailuetu ei ole mielestäni kestävällä pohjalla. Menestyneiden tuotteiden ja palveluiden kohdalla kuluttajalla tulee vahvasti tunne ”Tämä on kuin minulle suunniteltu”, kertoo Design from Finland -merkin Brand Manager Johanna Lahti Suomalaisen Työn Liitosta.

Design from Finland -merkkiin liitetään liiton tutkimuksen mukaan vahvasti suomalaisuus, laadukkuus, työllistävyys ja luotettavuus. Jopa 52 prosenttia suomalaisista liittää juuri Design from Finland -merkkiin laadukkuuden. Merkin ensisijainen kriteeri onkin käyttäjälähtöisyys. Design from Finland -merkin tuntevilla merkki vaikuttaa ostopäätökseen eniten kodin piensisustamisessa. Toisella sijalla ovat vaatteet ja asusteet ja kolmantena kodin huonekalut.

Tänä vuonna Suomen suurimmassa huonekalu-, sisustus- ja designtapahtuma Habitaressa Ahead-käytävälle nousee Suomen Messujen kutsumana kokonainen Design from Finland -kortteli, jossa on mukana joukko Design from Finland -jäsenyrityksiä. Yritysten omien osastojen lisäksi korttelista löytyy VR-alue, jossa Suomalaisen Työn Liitto esittelee virtuaalista KOTIa. KOTI on toteutettu yhteistyössä 26 Design from Finland -merkkiyrityksen kanssa ja se on esitellyt suomalaista kodin sisustusta ja designia kansainvälisestikin virtuaalitodellisuuden keinoin. Lisäksi Suomalaisen Työn Liitto järjestää messuilla Design from Finland- ja Avainlippu-aiheisia kiertokävelyjä torstaista sunnuntaihin.

Design-korttelissa mukana Design from Finland -yritykset: Pentik | Vaja Finland | Vallila | Topi-Keittiöt | Pihlgren ja Ritola | Bo Lkv | Finarte

Suomalaisen Työn Liiton teettämän Suomalaiset ostopäätösten äärellä -tutkimuksen toteutti Frankly Partners. Kvantitatiivinen online-kysely tehtiin 5.‒15.2.2018 laatusertifioidussa kuluttajapaneelissa (Norstat Finland Oy). Tutkimukseen vastasi 2004 iältään 15‒74-vuotiasta suomalaista.

Lisätietoja:

Johanna Lahti, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, 040 591 6143, johanna.lahti@suomalainentyo.fi

Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@suomalainentyo.fi

Design from Finland Habitaressa: https://suomalainentyo.fi/tapahtumat/vuoden-designteko-julkistus-kavelykierroksia-ja-virtuaalitodellisuutta-habitaressa/

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia Avainlippu-, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkejä, vaikuttaa ostopäätöksiin ja haastaa työelämää uudistumaan. Liitto on arvoyhteisö, johon kuuluu yli 3 900 yritys- ja yhteisöjäsentä. www.suomalainentyo.fi

Design from Finland -merkki viestii suomalaisen, ainutlaatuisen muotoilun alkuperästä ja korostaa suomalaisen aineettoman työn merkitystä Suomen menestymisen ja työllisyyden kannalta. Myönnettyjä merkkejä on yli 470 kappaletta. https://designfromfinland.com/