Yhteiskunnan muutosvoimat näkyvät uusissa Avainlipun käyttäjissä

Avainlippu-merkkejä myönnetään nyt enemmän kuin koskaan. Yhteiskunnan suuret trendit kuten ekologisuus, ruokatrendien muutokset sekä yksilöiden tarve voida hyvin ja elää omien arvojensa mukaan, näkyvät myös Avainlipun käyttäjäyrityksissä. Avainlippu on myönnetty muun muassa kotisirkkoja viljelevälle EntoCubelle, Lapin luonnosta superfoodeja valmistavalle Arctic Warriorsille, raakasuklaalla maailmaa valloittavalle Goodiolle ja luomukosmetiikkaa valmistavalle Flow Cosmeticsille.

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä. Merkki voidaan myöntää Suomessa valmistetulle tuotteelle ja täällä tuotetulle palvelulle. Lisäksi suomalaisten kustannusten osuus tuotteen omakustannusarvosta, eli kotimaisuusasteen on oltava vähintään 50 prosenttia. Avainlippuja on myönnetty yli 4100 tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle.

– Tällä hetkellä suomalaisuus on asia, jota yritykset tuovat mielellään esiin. Kotimaisen tuotteen valinta on monille vastuullinen arvovalinta, johon voi liittyä myös ekologisia ja eettisiä arvoja. On ilo nähdä, että nämä kulutustrendit näkyvät myös meillä Suomalaisen Työn Liitossa siinä, millaiset yritykset hakevat Avainlipun käyttöoikeutta, kertoo Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu.

Ekologinen elämäntapa ja hyvinvointiin panostaminen näkyvät esimerkiksi Flow Cosmeticsin kosmetiikassa tai Arctic Warriorsin superfoodeissa. Moni tämän tapaisista yrityksistä syntyy perustajiensa omista tarpeista ja yritysten toiminta on vahvasti arvoperusteista. Rovaniemeläisen Arctic Warriorsin tavoitteena on lisätä hyvinvointia lappilaiskylissä käyttäen nimenomaan paikallista alihankintaverkostoa.

Flow Cosmetics on esimerkki kotimaisesta ekologisesta luonnonkosmetiikasta. Tuotteiden raaka-aineet on huolella valittu ja käytetyt pakkausmateriaalit ovat kierrätettäviä, poltettavia ja mahdollisimman vähän jätettä tuottavia. Tuotteet noudattavat sertifioidulle luonnonkosmetiikalle asetettuja vaatimuksia, eikä niitä ole testattu eläinkokein.

Espoolainen EntoCube sai Avainlipun Samu-kotisirkoilleen helmikuussa 2018. Yritys on rakentanut vuodesta 2014 Suomesta syötävien hyönteisten mallituotantomaata.

– Suomalaiset sirkat viedään nyt käsistä, ja se lupaa hyvää sirkkojen kasvatuksesta kiinnostuneille maanviljelijöille. Olemme saaneet toista sataa yhteydenottoa kasvattajilta ja tuottajilta, jotka näkevät sirkkojen kasvatuksen vaihtoehtoisena elinkeinona perinteiselle lihantuotannolle. Meillä on nyt kaikki mahdollisuudet luoda uutta elinkeinoa tyhjentyneille maatiloille ja tehdä kotimaisten sirkkojen tuotantoketjusta esimerkki siitä, kuinka kestävää ruokajärjestelmää rakennetaan, kertoo EntoCube/Samun markkinointipäällikkö Jonas Aaltio.

– Meillä on Suomessa paljon osaamista, jossa on potentiaalia myös kansainväliseen menestykseen. Suuri osa yrityksistä tähtääkin heti alusta lähtien Suomen lisäksi kansainvälisille markkinoille, kuten esimerkiksi Goodio, EntoCube ja Flow Cosmetics, sanoo Mentu.

Avainlippu on yrityksille väline tehdä suomalainen työ näkyväksi. Merkki tunnetaan hyvin, liiton tutkimuksen mukaan 78 prosenttia suomalaisista kuluttajista tuntee Avainlipun erittäin hyvin tai melko hyvin. Tunnettuus yrityspäättäjien keskuudessa on 92 prosenttia.

– Tänä päivänä ostopäätöksiin vaikuttavat yhä useammin hinnan lisäksi omat arvot, ja myös alkuperä- ja vastuullisuusmerkit tutkimusten mukaan vaikuttavat valintoihin. Kuluttajat liittävät Avainlippuun positiivisia mielikuvia kotimaisuudesta, luotettavuudesta, vastuullisuudesta sekä laadusta, Reetta Mentu kertoo.

Uudet Avainlipun käyttäjät voit katsoa täältä. Kaikki myönnetyt Avainlipun käyttöoikeudet löytyvät Sinivalkoinenvalinta.fi-verkkopalvelusta.

Lisätietoja

Reetta Mentu, markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 561 5030, reetta.mentu@suomalainentyo.fi
Jonas Aaltio, markkinointipäällikkö, EntoCube, 040 551 8748, jonas.aaltio@entocube.com

Avainlippu on merkki suomalaisesta työstä ja se voidaan myöntää Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille. Avainlippua kantaa yhteensä yli 4 100 tuotetta, tuoteryhmää tai palvelua. Merkkiä hallinnoi Suomalaisen Työn Liitto.