Osta työtä Suomeen -päivänä juhlistetaan suomalaista designia

Itsenäisyyspäivä lähestyy. Se on tietenkin 101-vuotiaan Suomen valtion merkkipäivä, mutta heti itsenäisyyspäivän jälkeen 7.12. juhlistetaan myös Osta työtä Suomeen -päivää. Tiesitkö, että ostaessasi suomalaisen design-tuotteen tai -palvelun luot työpaikkoja Suomeen ja tuet kotimaista työtä?

Design from Finland -merkki kertoo, että tuote tai palvelu on muotoiltu Suomessa ja sen muotoiluun on investoitu täällä. Yritykset, joiden tuotteille tai palveluille on myönnetty Design from Finland -merkin käyttöoikeus, ovat suomalaisia yrityksiä, joiden pääkonttorit sijaitsevat Suomessa. Nämä yritykset työllistävät Suomessa monin eri tavoin niin suunnittelun, markkinoinnin, logistiikan kuin myynninkin osalta.

Monella Design from Finland -merkinhaltijalla juuri suunnitteluosaaminen luo kilpailukykyä ja menestystä yritykselle ja siten työpaikkoja Suomeen. Moni näistä yrityksistä myös valmistaa tuotteensa Suomessa, ja ne ovatkin silloin voineet hakea myös Avainlippu-merkkiä tuotteelleen tai palvelulleen. Osa Design from Finland -merkinhaltijayrityksistä valmistaa tuotteensa osin tai kokonaan Suomen ulkopuolella, mutta liiketoiminta luo työpaikkoja ja tuo verotuloja Suomeen. Siksi Osta työtä Suomeen -päivänä ostamalla Design from Finland -merkkiä kantavia, suomalaista suunnitteluosaamista edustavia tuotteita tai palveluja, tuet suomalaista työtä ja työllisyyttä.

Design from Finland -merkki on tänä päivänä myönnetty yli 500 tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle. Merkkiä kantavat niin huonekalut, valaisimet ja kodin sisustamisen esineet ja ratkaisut kuin vaatteet, asusteet ja sekä monet upeat arjen innovaatiotkin. Kasvavaa merkinhaltijaryhmää edustavat erilaiset teknologiatuotteet, joissa toimivuus ja käyttäjälähtöisyys ovat näkyvillä vahvasti. Kattavan listan jäsenyrityksistä löydät täältä.

Suomalaisuus vaikuttaa tutkitusti kuluttajien ostopäätöksiin. Puolet niistä suomalaisista, jotka tuntevat Design from Finland -merkin, sanovat sen vaikuttavan ostopäätökseensä. Vuonna 2018 jopa 35 % suomalaisista kuluttajista ja 72 % yrityksen hankinnoista vastaavista tuntee merkin. Merkin myöntäminen on myös yrityksille iso asia: jäsenyrityksistämme lähes 90 % sanoo merkin tukevan myyntiä Suomessa ja 80 % kertoo sen tukevan myyntiä myös ulkomailla. Kansainvälisyys on usealle suomalaiselle yritykselle jo arkipäivää. Monelle yritykselle Suomi on kuitenkin edelleen tärkeä markkinapaikka sekä ennen kaikkea kotipaikka, josta ponnistetaan.

Suomalainen design innostaa ja rauhoittaa

Kotimaisen designin ostaminen ei ole toki pelkästään arvovalinta, jolla tuetaan kansantaloutta ja työllisyyttä. Suomalainen muotoilu hakee jatkuvasti vaikutteita upeasta luonnostamme, jossa designin pitää kestää ja patinoitua kauniisti. Niin kylmät ja pimeät talvet kuin intensiiviset kesätkin näkyvät muodoissa ja kuoseissa. Suomalainen uutta etsivä ajattelutapa ja sitkeys inspiroivat luomaan uusia ratkaisuja ja palveluja. Suomalainen design on ainutlaatuista ja kaunista – se uudistuu jatkuvasti ja provosoi ideoillaan. Se saattaa innostaa tai rauhoittaa kokijaansa tai yksinkertaisesti täydentää kodin sisustusta. Kukapa ei haluaisi tällaista osaksi arkeaan?

Osta suomalaista muotoilua

Perjantaina 7.12. vietetään Osta työtä Suomeen -päivää. Päivän tarkoitus on herätellä kuluttajia pohtimaan omia kulutusvalintojaan ja niiden työllistävää vaikutusta. Toivottavasti pukinkonttiin sujahtaa tänä jouluna monta kestävää ja kaunista suomalaista design-tuotetta, jotka joku on ammattitaidolla ja suurella sydämellä suunnitellut. Osallistu päivään ja kerro meille somessa, mitä ostit #ostatyötäsuomeen. Osallistu Facebook-tapahtumaan ja jaa siellä kuva ostoksestasi.

Ostamalla suomalaisia tuotteita luodaan Suomeen uusia työpaikkoja – mikäpä olisikaan parempi tapa juhlistaa itsenäistä Suomea!