Suomalaiset kiinnostuneita yritysten taustoista – Tervetuloa meille -viikko 9.–15.10. avaa ovet satoihin suomalaisiin yrityksiin

Suomalaisten yritysten ja organisaatioiden kannattaa kertoa omista taustoistaan, sillä yrityksen tausta vaikuttaa ostopäätöksiin, selviää Suomalaisen Työn Liiton Made by Finland -kampanjatutkimuksesta. Yritysten taustoihin pääsee tutustumaan Tervetuloa meille -viikolla. Suomen suurimmissa yhtäaikaisissa avoimissa ovissa on mukana jo lähes 300 tapahtumaa.

Tervetuloa meille -viikon aikana yritykset ja yhteisöt avaavat ovensa omille kohderyhmilleen ja esittelevät toimintaansa. Tempaukselle on kysyntää, sillä suomalaiset haluaisivat tutustua yrityksiin tuotteiden ja palveluiden takaa. Made by Finland -selvitys paljasti, että 72 prosentille suomalaisista yrityksen taustat vaikuttavat merkittävästi ostopäätöksiin. Suomalaiset ovat kiinnostuneita kuulemaan myös yritysten tarinoista, sillä 86 prosenttia suomalaisista haluaisi kuulla enemmän suomalaisyritysten menestystarinoista.

– Tervetuloa meille -viikon kautta teemme osaamistamme ja yritysten tarinoita näkyväksi konkreettisesti, kun yritykset ja organisaatiot kautta maan avaavat ovensa yhtä aikaa, kertoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala. Yritykset pääsevätkin yhdessä vastaamaan tämän päivän kuluttajien tarpeeseen saada tietoa tuotteiden ja palveluiden takana olevista yrityksistä ja niiden toiminnasta, Lausala jatkaa.

Poikkea tehtaissa, vieraile virtuaalitodellisuudessa, kurkista kulisseihin

Tervetuloa meille -tapahtumien kirjo on laaja. Viikon aikana luvassa on muun muassa tehdasvierailuja, konsertteja, työpajoja, mahdollisuus tutustua radiokanavan toimintaan ja tv-ohjelman tekemiseen. Tarjolla on tietoiskuja parempaan uneen, työstä palautumiseen tai muistin tueksi. Vierailu virtuaalimaailmaankin onnistuu.

– Meillä on maassa valtavasti osaamista, josta voimme olla ylpeitä! Tervetuloa meille -viikon tavoitteena on antaa meille suomalaisille uusia kokemuksia. Nyt on mahdollisuus nähdä miten valmistuu koru, kastelukannu tai hitsauslaite. Pääsemme seuraamaan orkesterin harjoituksia ja vierailulle kouluun. Helsingissä järjestetään pop up rekrymessut useamman yrityksen yhteistyönä, kertoo Suomalaisen Työn Liiton markkinointipäällikkö Reetta Mentu.

– On ollut ilo nähdä, miten erilaiset toimijat ovat innostuneet lähtemään mukaan yhteiseen tempaukseen. Nyt kannattaa tutustua oman lähialueen tapahtumiin, ja hyödyntää mahdollisuus tutustua yrityksiin, nähdä ja oppia uutta, Mentu jatkaa.

Tervetuloa meille -viikko järjestetään 9.–15.10.
Kaikki Tervetuloa meille -viikon tapahtumat löytyvät osoitteesta www.tervetuloameille.fi
Osallistu keskusteluun Twitterissä #madebyfinland ja #tervetuloameille

Luvassa on muun muassa:

  • Popup rekrymessut Helsingin kaupungintalolla
  • Miten valmistuu hitsauslaite? Kemppi Oy, Lahti
  • Virtuaalitodellisuuteen tutustumista, Design Reform, Helsinki
  • ICT-päivä Pyynpään koulussa, 5. luokka, Rauma
  • Tietoiskuja ja laboratoriokäyntejä, Työterveyslaitos, Helsinki, Oulu, Kuopio, Tampere ja Turku
  • Legendaaristen kastelukannujen ja muiden muovituotteiden valmistusta, Plastex, Lohja
  • Avoimet harjoitukset, UMO Jazz Orchestra, Helsinki
  • Koruvalmistukseen tutustumista, Kalevala Koru, Helsinki
  • Kurkista Possen kulisseihin, Helsinki

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Made by Finland  -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista.

Lisätietoja:

Sanna Huovinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, sanna.huovinen@suomalainentyo.fi, 050 535 8900
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, tero.lausala@suomalainentyo.fi, 050 407 2623
Reetta Mentu, markkinointipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, reetta.mentu@suomalainentyo.fi, 050 561 5030

Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia.

Tervetuloa meille -viikon aikana 9.–15.10. yritykset ympäri Suomen avaavat ovensa ja näyttävät, mitä niissä tehdään. Tempaus on avoin kaikille yrityksille. Tervetuloa meille -viikon takana on Suomalaisen Työn Liitto, ja se on osa Made by Finland -kampanjaa. www.tervetuloameille.fi