Tutkimus: Suomalaisten mielestä muotoilua ei hyödynnetä tarpeeksi eri toimialoilla

Suomalaisten mielestä muotoiluosaamisemme on kansainvälisestikin huippua, mutta noin puolet näkee, että muotoilua ei osata hyödyntää eri toimialoilla. Erityisesti ylemmät toimihenkilöt ja asiantuntijat ovat tätä mieltä.

Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimuksella teettämän tutkimuksen mukaan 48 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että muotoilun tarjoamaa potentiaalia ei hyödynnetä tarpeeksi. Erityisesti ylemmät toimihenkilöt ja asiantuntijat (64 %) ovat sitä mieltä.

– Tulkitsen tutkimustuloksen niin, että asiantuntijat ymmärtävät muotoilun tarjoamat mahdollisuudet kilpailukyvylle ja näkevät siinä vielä parannettavaa. Muotoilu on parhaimmillaan kiinteä osa liiketoimintaa, sanoo Brand Manager Johanna Lahti Suomalaisen Työn Liitosta.

Tutkimukseen vastaajista 79 prosenttia on sitä mieltä, että suomalainen muotoiluosaaminen on kansainvälisestikin huippua ja 71 prosenttia uskoo, että suomalainen muotoilu tuo kilpailuetua suomalaisille yrityksille.

– Tutkimuksemme antoi viitettä siitä, että suomalaisilla on vahva usko Suomen ja suomalaisten menestykseen tulevaisuudessa – myös kansainvälisellä tasolla. Suomalainen muotoilu nostettiin tutkimuksen laadullisessa osiossa ITC-alan, pelialan ja vihreän teknologian ohella esiin yhtenä maamme tulevaisuuden rakentamisen tukijalkana. Tässäkin meillä on vahvat perinteet mm. arkkitehtuurin ja huonekalusuunnittelun saroilla, kertoo Lahti.

– Paljon on vielä tehtävää muotoilun hyötyjen avaamisessa eri toimialoilla, mutta ilahduttavaa on ollut huomata, kuinka monessa perinteisesti vahvaan teknologiaosaamiseen nojanneessa yrityksessä muotoilu on jo kiinteä osa yritystoimintaa. Tämä näkyy Design from Finland -merkinhaltijamäärän kasvussa myös teknologiaintensiivisillä aloilla sekä palvelumuotoilua hyödyntäneiden yritysten keskuudessa, kertoo Lahti.

Suomen 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Suomalaisen Työn Liitto toteuttaa Habitare-messuille 13.–17.9. yli 400 neliön osaston, jolla esitellään suomalaista designia ja osaamista. Mukana on yli 60 yritystä ja satoja tuotteita. Osaston suunnittelusta vastaa Vuoden designtoimistoksi valittu Pentagon Design. Teemana on luonto ja suomalaisen kodin mielenmaisema. Osasto jakautuu inspiroiviksi teema-aluiksi, joilla esitellään monipuolisesti suomalaista kotia aivan uudella tavalla. Teemat ovat Hanki, Metsä, Meri, Niitty, Kaamos ja Tori.

Design from Finland -merkki lanseerattiin Suomalaisen Työn Liiton toimesta vuonna 2011 tarpeesta tehdä muotoilu suomalaisten yritysten menestystekijänä näkyväksi.  Tuotteet tai palvelut, jotka ovat Design from Finland -merkin saaneet tuotteet ja palvelut on suunniteltu Suomessa, ne ovat toiminnallisia, omaperäisiä, kestäviä sekä esteettisiä.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimukselta tilaamaan tutkimukseen. Tutkimuksen kvantitatiivinen osuus on toteutettu Taloustutkimuksen internetpaneelissa 7.–14.2.2017 ja siihen vastasi 2219 iältään 18–79 vuotiasta suomalaista.

Kvalitatiivinen tutkimusosio perustuu 4+1 päivän mittaiseen nettiyhteisökeskusteluun (BBFG). Tutkimukseen osallistui 23 suomalaista (12 naista ja 11 miestä). Osallistujat olivat iältään 18–55-vuotiaita. Tutkittavat värvättiin keskustelufoorumille mukaan eri puolilta Suomea. Nettikeskustelu oli käynnissä 17.–21.1.2017.

Kodin suomalaista mielenmaisemaa luomassa KOTI2017-osaston pääkumppaneina:
Amphion Loudspeakers Ltd, Annala Oy, BOBI.COM Oy, Durat, E.T. Listat Oy, Familon, Grado portaat, Hella Lighting Finland Oy, IDO, ORNA by johan, Korpela Flooring Oy, Kutuluoto® by Westanqvarn, LumoKids, Nord Design, Oras, Pentik, Pihlgren ja Ritola Oy, Sovella@home, Temal, Ulvilan Kaihdin, Univisio Oy, Polaria, Vallila, Shapes

Lisäksi muita kumppaneita, tutustu osoitteessa: www.suomalainentyo.fi/teemat/koti/

Yritysten tiedotteet ja pr-kuvat voit ladata täältä: http://suomityo.fi/koti2017kumppanit

Lisätietoja:
Johanna Lahti, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, 040 591 6143, johanna.lahti@suomalainentyo.fi
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@suomalainentyo.fi

Suomalaisen Työn Liitto toimii sen puolesta, että suomalaisen työn arvostus kasvaa ja suomalainen työ menestyy. Liitto hallinnoi suomalaisesta työstä kertovia merkkejä Avainlippua, Design from Finland- ja Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä, vaikuttaa ostopäätöksiin ja haastaa työelämää uudistumaan. Liitto on arvoyhteisö, johon kuuluu yli 3 000 yritys- ja yhteisöjäsentä. www.suomalainentyo.fi

Avainlippu on rekisteröity alkuperämerkki, joka kertoo, että tuote on valmistettu tai palvelu on tuotettu Suomessa ja työllistää Suomessa. Avainlippuja on myönnetty jo yli 3600 tuotteelle, tuoteperheelle tai palvelulle. Design from Finland -merkki viestii suomalaisen, ainutlaatuisen muotoilun alkuperästä ja korostaa suomalaisen aineettoman työn merkitystä Suomen menestymisen ja työllisyyden kannalta. Myönnettyjä merkkejä on yli 440 kappaletta.