Tutkimus: Yksinäisyys vanhusten kotihoidon ikävä sivutuote – unelmien senioriasunnoissa yhteisöllisyyden merkitys korostuu

Suomalaisen Työn Liiton teettämän Made by Finland -kampanjatutkimuksen mukaan suomalaiset toivovat tulevaisuudessa iäkkäiden palveluiden olevan helposti kotiintilattavia tai sijaitsevan lähellä. Myös yhteisiä virikkeellisiä tiloja kaivataan, ja Kaunialan sairaalan toimitusjohtaja Mervi Ahlroth muistuttaakin yhteisöllisyyden merkityksestä vanhustenhoidossa ja yksinäisyyden ehkäisemisessä.

Suomalaisista lähes joka neljäs (24 %) mainitsee palveluiden helpon tilattavuuden kotiin kaikkein tärkeimmäksi senioritalolta toivomakseen ominaisuudeksi. Toiseksi eniten toivotaan palvelujen sijaitsevan lähellä (22 %) sekä yhteisöllisiä ja virikkeellisiä tiloja (22 %). Tulokset käyvät ilmi Suomalaisen Työn Liiton Made by Finland -kampanjatutkimuksesta.

Yllättäen yhteisölliset ja virikkeelliset tilat mainittiin tutkimuksessa yhtä tärkeiksi senioriasumisen ominaisuuksiksi kuin palvelujen sijainti lähellä – lähes joka viides suomalainen toivoo yhteisiä tiloja. Lisäksi asunnon läheisyyteen toivotaan luontoa ja ulkoilumahdollisuuksia (13 %).

”Tutkimuksen tulokset yhdistyvät omaan kokemukseemme siitä, mitä asioita ihmiset itse toivovat palveluissa huomioitavan”, kertoo Kaunialan sairaalan toimitusjohtaja Mervi Ahlroth. ”Kaikkein tärkein kysymys vanhustenhoidossa on kysymys siitä, millaista on oikeasti hyvä elämä? Toisille se tarkoittaa palvelujen saamista kotiin, mutta väkisin kotona hoitaminen yhteiskunnan kustannuspaineiden takia on huono asia, sillä se ruokkii yksinäisyyttä ja turvattomuuden tunnetta. Kotihoidon valitsijoita varten meillä on kehitetty KotiKauniala – palvelukokonaisuus, jonka kautta palveluita voi tarpeen mukaan tilata omaan kotiin. Seuran ja yhdessätekemisen merkitys korostuu kuitenkin kaikissa tapauksissa, kun elämä muuten hiljentää tahtiaan.”

”Kaunialan Sairaala on hieno esimerkki yhteiskunnallisesta yrityksestä, jossa henkilöstö on vahvasti mukana kehittämässä uusia innovatiivisia palveluita. Yhteisöllisyys tuo merkityksellisyyden tunnetta niin työntekijöille kuin palveluita käyttäville ikäihmisille. Kaunialan Sairaalassa tehdään todella arvokasta ja merkityksellistä työtä, ja Suomen juhlavuoden kampanjallamme haluammekin tuoda esiin suomalaisen työn merkitystä koko yhteiskunnalle”, sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Made by Finland -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 18–79-vuotiasta suomalaista. Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen Made by Finland -kampanja juhlistaa suomalaista työtä ja sen menestystarinoita. Mukana on yli 80 yritystä ja organisaatiota. Seuraa Made by Finlandia Facebookissa ja osallistu keskusteluun Twitterissä #madebyfinland.

Kaunialan sairaalan Facebook-sivut löytyvät täältä.

Lisätietoja:

Mervi Ahlroth, toimitusjohtaja, Kaunialan sairaala, mervi.ahlroth@kauniala.fi , p. 050 374 2663
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, tero.lausala@suomalainentyo.fi, p. 050 407 2623
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, hanna.malinen@suomalainentyo.fi, p. 050 369 4949

Kaunialan Sairaala Oy on voittoa tavoittelematon sosiaali- ja terveyspalveluiden tuottaja. Kauniala on tunnettu sotainvalidien sekä muiden ikäihmisten hoidon, hoivan ja kuntoutuksen osaamiskeskuksena. Kaunialan toimintaperiaatteena on arvokkaan vanhuudenhoivan tarjoaminen kunnioittavalla asenteella.  Kaunialan palveluksessa työskentelee noin 300 henkilöä. Liikevaihto 2016 oli noin 19,1 miljoonaa euroa. Kaunialalle on myönnetty sekä suomalaisesta työstä kertova Avainlippu-merkki että yhteiskunnallista hyvää kasvattavasta liiketoiminnasta myönnettävä Yhteiskunnallinen yritys -merkki. www.kauniala.fi

Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia. www.madebyfinland.fi