Näillä ruuilla syntyy suomalainen Halloween

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksessa kysyttiin suomalaisilta, mikä ruoka sopii suomalaiseen Halloweenin viettoon. Eniten kannatusta saivat kurpitsapiirakka, lihapullat, nakit ja kurpitsakeitto.

Suomessa Halloween etsii vielä muotoaan, vaikka se on saanut paljon vaikutteita lokakuun viimeisenä päivänä vietettävästä amerikkalaismallistaan. Juhlanvietto näkyy samoihin aikoihin myös suomalaisittain erilaisina sadonkorjuuherkkuina, kurpitsoina ja haamuina, mutta myös hautausmaiden kynttilämerinä hillitymmin vietettävänä Pyhäinpäivänä.

Oma juhlaruoka suomalaisesta Halloweenista on tähän asti puuttunut. Suomalaisen Halloween-ruoan nimeäminen on vaikeaa, sillä lähes puolet ei osannut nimetä yhtään juhlaan sopivaa ruokaa. Kurpitsapiirikka oli erityisesti naisten suosikki. Miehet kallistuivat suomalaisille niin tuttuihin nakkeihin ja lihapulliin. Nuorten suosikkeja oli kurpitsapiirakan ja lihapullien lisäksi kurpitsakeitto.

Sinivalkoinen jalanjälki -kyselyyn vastanneista lähes viidenneksen (17 %) mielestä kurpitsapiirakka sopii suomalaiseen Halloweenin viettoon. Kannatusta sai myös kurpitsakeitto sekä muista juhlapyhistämme tutut lihapullat, nakit ja erilaiset liharuoat.

– Kurpitsojen käyttö on viime vuonna lisääntynyt ja vuosi vuodelta myös kotimaisia kurpitsoja on enemmän saatavilla. Kautta pyritään pidentämään aina Halloweeniin asti. Kurpitsat ovat sesonkiruokaa ja erityisesti syksyisin niitä on hyvin saatavilla ja ne ovat parhaimmillaan. Myös haamunaamoin koristeltuja suomalaisia kurpitsoita on saatavilla perinteisen säilöntäkurpitsan lisäksi ja erikoisempiakin lajikkeita tulee myyntiin, kertoo Keskon hedelmien ja vihannesten ostojohtaja Kenneth Forsman K-kauppojen kurpitsavalikoimista.

Mikä ruoka sopii suomalaiseen Halloweenin viettoon?

  • kurpitsapiirakka 17%
  • lihapullat 16%
  • nakit 14%
  • kurpitsakeitto 13%
  • lihapata 12%
  • lihapaisti 10%
  • joku muu 5%

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kampanjatutkimus toteutettiin kesäkuussa 2016 ja siihen vastasi 1033 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Lisätietoja

Kenneth Forsman, ostojohtaja, Keskon päivittäistavaratoimiala p. 050 321 5937, kenneth.forsman@kesko.fi

Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@suomalainentyo.fi