Suomalainen innovaatio ReimaGO® motivoi maailman lapsia liikkumaan

Reiman tuoreen kansainvälisen kuluttajatutkimuksen* mukaan vanhemmat haluavat kannustaa lapsia liikkumaan ulkona, mutta huono sää ja viihdepelit pitävät lapsia sisätiloissa. Reima on tunnistanut ilmiön ja kehittänyt yhdessä Suunnon kanssa maailman ensimmäisen puettavan aktiivisuussensorin lapsille: ReimaGO® hyödyntää digitalisaatiota ja kannustaa lapsia ulos liikkumaan.

Suomalainen innovaatio ReimaGO® motivoi maailman lapsia liikkumaan

Reiman tuoreen kansainvälisen kuluttajatutkimuksen* mukaan vanhemmat haluavat kannustaa lapsia liikkumaan ulkona, mutta huono sää ja viihdepelit pitävät lapsia sisätiloissa. Reima on tunnistanut ilmiön ja kehittänyt yhdessä Suunnon kanssa maailman ensimmäisen puettavan aktiivisuussensorin lapsille: ReimaGO® hyödyntää digitalisaatiota ja kannustaa lapsia ulos liikkumaan.

Reiman kuudessa eri maassa teettämän kuluttajakyselyn mukaan yli 90 prosenttia suomalaisista vanhemmista koki lasten ulkoilun erittäin tärkeäksi. Myös Maailman Terveysjärjestön WHO:n lapsille ja nuorille antama liikuntasuositus on suomalaisille tuttu.

Kouluiässä lasten aktiivisuus ulkona vähenee

Tutkimuksen mukaan noin 70 prosentilla lapsista arkipäivään kuuluu yli kahden tunnin ulkoilu, mutta maiden kesken löytyi selviä eroja.

‒ Norjassa noin kolmannes lapsista viihtyy arkisin jopa yli 4 tuntia ulkona. Tähän tulokseen eivät muut maat yltäneet. Kiinassa yhtä paljon ulkoilee vain noin 10 prosenttia lapsista, Suomessa 16. Päiväkoti-ikäiset ulkoilevat ahkerasti, mutta monen lapsen ulkoiluaktiivisuus vähenee kouluiässä, toteaa Reiman viestintäpäällikkö Riika Paakkunainen.

Pelit pitävät suomalaiset ja ruotsalaiset lapset sisällä

Tutkimukseen osallistuneet vanhemmat nimesivät mm. huonon sään, aikapulan ja peliviihteen syiksi siihen, miksi lapset eivät lähteneet ulos niin usein kuin vanhemmat toivoivat.

‒ Erityisesti suomalaisia ja ruotsalaisia lapsia tietokone- ja konsolipelit kiinnostivat ulkoilua enemmän. Huono sää ja sisäpelit ovatkin varmaan monesti yhdessä syynä siihen, ettei ulkoilu houkuta, Paakkunainen arvelee.

Kaikissa maissa ulkoillaan viikonloppuisin enemmän kuin arkena, ja viikonloput ovat selvästi perheen yhteistä ulkoiluaikaa.

– Aineistosta käy myös ilmi, että Suomessa on loistavat olosuhteet lasten vapaaseen ja omatoimiseen ulkoiluun verrattuna esimerkiksi Kiinaan, ja tätä etua meidän kannattaa hyödyntää, kannustaa Paakkunainen.

Kännykkäpelikin voi innostaa ja kannustaa ulkoiluun

Puettavaa teknologiaa hyödyntävä ReimaGO®-konsepti yhdistää käytännölliset ja laadukkaat, säältä suojaavat ulkoiluvaatteet, lapsen aktiivisuutta mittaavan sensorin ja hauskan hyötysovelluksen.

– Olemme halunneet rohkeasti kääntää ajattelun niin, että pelien avulla voidaan myös saada lapset liikkeelle. Innostava, helppokäyttöinen sovellus tuo lisää iloa lasten ulkoiluun ja auttaa vanhempia kannustamaan lasta liikkumaan. ReimaGO®-innovaatiolla haluamme näin edistää lasten terveyttä ja hyvää oloa, kiteyttää Reiman toimitusjohtaja Elina Björklund innovaation idean.

Ulkoiluvaatteisiin kiinnitettävän, liikkumisen aktiivisuutta mittaavan ja mobiililaitteeseen tietoa välittävän liikesensorin on tuottanut Suunto, joka on yksi maailman johtavista urheilijoiden ja seikkailijoiden käyttämien urheilukellojen ja urheiluinstrumenttien suunnittelijoista ja valmistajista. Sensorit valmistetaan Suomessa.

– On ollut ilo tehdä yhteistyötä toisen suomalaisen oman alansa asiantuntijan kanssa, ja olla yhdessä viemässä älyvaatteiden teknologista osaamista myös maailmalle, Suunnon toimitusjohtaja Mikko Moilanen toteaa.

Reima hakee innovaatiollaan kasvua kansainvälisiltä lastenvaatemarkkinoilta. Reiman tuotteita myydään jo 30 maassa. Tärkeimpiä vientialueita ovat Eurooppa ja Venäjä. Tulevina vuosina panostetaan lisäksi erityisesti Kiinaan ja Pohjois-Amerikkaan.

ReimaGO®-sovellus on perheen yhteinen juttu
• Suunnon kehittämä Movesense®-teknologiaa** hyödyntävä liikesensori kerää tarkasti tiedot päivän Vanhemmat voivat sovelluksessa asettaa lapsille haluamiaan tavoitteita, yllätyksiä ja palkintoja sekä nähdä, kuinka paljon liikuntaa perheen lapset ovat saaneet päivän aikana.
• Sovelluksen lapsille tarkoitettu puoli on helppokäyttöinen ja pelimäinen; lapset saavat liikuttaa pelihahmoa hauskojen virtuaalimaailmojen läpi oman aktiivisuutensa mukaan.
• Ilmaisen ReimaGO®-sovelluksen voi ladata App Storesta 1.9.2016 alkaen, ja myöhemmin keväällä 2017 myös Google Playsta.

ReimaGO®-mallisto lapsille ja nuorille
• Syksyn 2016 ReimaGO®-mallisto käsittää 13 eri mallia ja koot 92–164 cm.
• Vedenkestävää ja kylmissäkin olosuhteissa toimivaa liikesensoria pidetään ReimaGO®-taskussa, johon se on helppo liittää laminoidun kiinnittimen avulla.
• Sensorin voi laittaa tavalliseenkin taskuun, mutta luotettavimman mittaustuloksen saa kiinnittämällä sen ReimaGO®-taskuun.

* Reiman kesä-heinäkuussa 2016 toteuttama kansainvälinen kuluttajakyselytutkimus, joka selvitti yhteensä 2 842 lapsen ulkoilua ja liikkumista. Kapiolani Business Consultancy Oy:n toteuttamaan tutkimukseen osallistui 1 700 vanhempaa: 300 suomalaista, 300 ruotsalaista, 300 norjalaista, 200 saksalaista, 300 venäläistä ja 300 kiinalaista vastaajaa.
**Suunto Oy:n rekisteröimä tavaramerkki

Lisätiedot
Riika Paakkunainen, viestintäpäällikkö, puh. 050 322 8293, riika.paakkunainen@reima.com, www.reima.fi

Reima® on johtava lasten ulkoiluvaatemerkki. Kankaanpäässä vuonna 1944 perustettu Reima Oy työllistää noin 240 ihmistä. Yrityksen liikevaihto oli vuonna 2015 noin 74,5 M €. Reiman tuotteista 80 % myydäöän ulkomaille noin 30 eri maahan. Reima®-tuotteiden suunnittelua ohjaavat arvot ovat toiminnallisuus, turvallisuus ja innovatiivisuus sekä raikas suomalainen design. Vaatteita arvioi maailman rehellisin ja säälimättömin testaustiimi: lapset. Tutustu tarkemmin: www.reima.fi