Minustako supertyöntekijä?

Kun työpaikkailmoituksia lukee, tulee usein mieleen, että paikan täyttäjäksi haetaan supertyöntekijää – kaikkivoipaa, laajasti koulutettua, monta kieltä hallitsevaa, IT:n eri kiemurat sekä tietenkin erinomaisen palvelu- ja joustokyvyn omaavaa ihmistä.

Julkinen keskustelu työelämän muutoksesta ja työn tulevaisuudesta antaa usein samanlaisia signaaleja: jos ennustajia on uskominen, robotit korvaavat melkein puolet kaikista nykytyöpaikoista ja jäljelle jää paikkoja ainoastaan huippuammattilaisille, jotka ohjelmoivat näitä robotteja tai kehittävät erinomaisia asiakaskokemuksia tuottavia digitaalisia palveluja.

Pärjääkö siis vain supertyöntekijä, ja onko minusta sellaiseksi?

Oma kokemukseni rekrytoinneista neljästä eri organisaatiosta, joissa olen ollut esimiesasemassa, antaa tähän selvän vastauksen: työnantajat eivät pohjimmiltaan etsi supertyöntekijöitä, vaan he etsivät tiimiinsä sopivia, itseensä ja kollegoihin luottavia ihmisiä, jotka osaavat hommansa. Fiksu rekrytoija löytää ihmisen, jolle tarjolla oleva työ on sopivan haastava. Samalla työssä pääsee käyttämään omia vahvuuksiaan – sekä ihmisenä että osaajana.

Mikä ratkaisee sen, kuka saa työn?

Työnantajien näkökulmasta supertyöntekijä on ihminen, joka sitoutuu tehtäväänsä. Useimmat meistä haluavat työntekijöinä työpaikan, joka on turvallinen ja jossa jatkuvuus on mahdollista. Sama koskee työnantajia: tärkeistä työntekijöistä, jotka tekevät arvokasta työtä yritykselle, halutaan pitää kiinni. Sitoutuneisuuden lisäksi hyvät viestintätaidot ovat työelämässä tärkeät: avointa ja rakentavaa näkemystä sekä kollegoiden tukemista arvostetaan. Eikä usein ole haitaksi, jos osoittaa työpaikalla asian, jonka voisi tehdä paremmin ja mikä parasta, ehdottaa siihen ratkaisua. Työnantajan näkökulmasta supertyöntekijä viihtyy, tekee työnsä hyvin ja levittää hyvää sanaa työnantajasta myös työtoverien ulkopuolelle, ystävilleen ja muille verkostoilleen.

Osaamisalueita, joita työantajat arvostavat laajasti ovat IT/digi -taidot, projektinjohto-osaaminen sekä neuvottelu- ja myyntitaidot. Toki alakohtaisesti tekniset osaamisvaateet vaihtelevat kovasti.

Kun yritysten pärjääminen markkinoilla on kuitenkin yhä enemmän kiinni heidän kyvystään tuottaa erinomaisia asiakaskokemuksia, korostuvat työntekijöiden asenne- ja motivaatiotekijät ja kyky kohdata toinen ihminen avoimesti ja positiivisesti. Tyytyväinen ja motivoitunut ihminen luonnollisesti palvelee asiakasta ja tukee kollegaa paremmin kuin henkilö, joka ei viihdy työssään.

Supertyöntekijä onkin ennen kaikkea se kuuluisa ”hyvä tyyppi”. Ole oma itsesi, luota kykyihisi ja ole avoin. Niillä eväillä pärjää pitkälle.