Näin suomalaiset mökkeilevät – tunnistatko oman mökkeilijätyyppisi?

Niin monta kuin on mökkeilijää, on myös tapaa mökkeillä. Suomalaisen Työn Liitto selvitti Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan mökkitutkimuksessa, millaisia ovat suomalaiset mökkeilijätyypit. Oletko itse huoltaja, rentoutuja vai kenties piipahtaja?

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan mökkitutkimuksessa tarkasteltiin erilaisia mökkeilytyylejä koskien vapaa-ajan asukkaiden arvoja ja elämäntapoja, mökkeilymotiiveja, mökki- ja mökkipaikkakunta-suhdetta sekä palvelujen nykyistä ja tulevaa käyttöä.

– Isoimman ryhmän, 21 prosenttia, muodostavat suomalaiset, jotka tekevät mielellään pieniä kunnostustöitä, mutta käyttävät paikallisten yritysten palveluita erikoisempaa osaamista vaativiin töihin. He viettävät mökillä aikaa keskimääräistä enemmän ja useamman viikon kerrallaan, Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala paljastaa.

Toiseksi eniten on kesäkuukausina mökillä piipahtavia suomalaisia, jotka huoltavat mökkiä melko mielellään, mutta käyttävät aikaa mieluummin johonkin muuhun. Kolmanteen ryhmään puolestaan kuuluvat työteliäät ja aktiiviset mökkeilijät, jotka viettävät mökillä aikaa ympäri vuoden erilaisten puuhatöiden ja luontoharrastusten parissa.

– Vaikka iso osa suomalaisista tekee mökin huoltotyöt itse, löytyy myös niitä, jotka käyttävät aikansa mieluummin rentoutumiseen tai harrastuksiin. Neljänneksi yleisimmässä ryhmässä ovat palveluita käyttävät mökkeilijät, jotka viettävät aktiivista elämää ilman huolta mökin huoltamisesta, Eljala kertoo.

Kaksi pienintä mökkeilijätyyppiä ovat aktiiviset nikkaroijat, joille huoltotöissä on tekemistä riittämiin ja täydellisenä vastakohtana rentoutujat, jotka eivät ota kunnostustöistä paineita.

Mökille ostetaan paikallista apua ja mukavuuksia

Suurin osa mökkeilijöistä nauttii puuha- ja huoltotöistä, mutta kaikkea ei suinkaan tarvitse tehdä itse. Silloin kun apua tilataan ulkopuoliselta, on 67 prosentille tärkeää, että palvelut tuottaa kotimainen yritys. Eljala korostaakin, että paikallispalveluiden suosiminen on ehdottoman tärkeää maaseutujen elinvoimaisuuden ja työpaikkojen säilymisen kannalta. Palveluiden käyttöä puoltaa myös Uudenkaupungin Rautia-kauppias Tommi Aaltonen.

– Moni saattaa kokea palveluiden ostamisen osoituksena siitä, ettei itse suoriudu mökin huoltotöistä. Paikallispalveluiden hyödyntämisellä ja sitä kautta lomailun helpottamisella ei kuitenkaan tarvitse olla mitään tekemistä osaamattomuuden kanssa. Pikemminkin palveluiden suosiminen voi olla järkevä valinta, jotta asiat saadaan kerralla kuntoon ammattilaisten avustuksella.

Tommi Aaltonen myös toteaa, ettei mökkiaskareiden helpottamista varustetasoa parantamalla pitäisi nähdä paheena. Esimerkiksi sisävessan, juoksevan veden tai pesukoneen hankkiminen voi helpottaa merkittävästi etenkin niitä, jotka mökkeilevät ympäri vuoden ja usean viikon kerrallaan.

– Suomalaisten mökillä viettämä aika lisääntyy koko ajan, joten on luontevaa, että panostus mökin viihtyisyyteen ja varusteluun kasvaa samalla. Myös pientä luksusta on alettu kaivata, ja moni suomalainen mökkeilijä haaveilee nyt esimerkiksi paljusta, Rautia-kauppias Tommi Aaltonen sanoo.

Suomalaiset mökkeilijätyypit

  • 21 % huoltaa mökkiä mielellään ja käyttää paikallisten yritysten palveluja.
  • 20 % huoltaa mökkiä melko mielellään, mutta käyttää aikaa mieluummin johonkin muuhun.
  • 18 % huoltaa mökkiä mielellään ja kaipaa lisäksi muita aktiviteetteja.
  • 17 % viettää aktiivista elämää ja käyttää paikallispalveluita sen sijaan, että tekisi itse huoltotöitä.
  • 13 % huoltaa mökkiä mielellään eikä kaipaa muita aktiviteetteja.
  • 11 % rentoutuu mökillä, eikä kanna huolta mökin huoltamisesta tai kaipaa aktiviteetteja.

Rautia on mukana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa, joka muistuttaa kuluttajien vaikutusmahdollisuuksista maamme työllisyystilanteeseen. Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -mökkitutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2016 ja siihen vastasi 2222 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Lisätietoja:

Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, jokke.eljala@avainlippu.fi, 050 374 7410
Tommi Aaltonen, kauppias, Rautia Uusikaupunki, tommi.aaltonen@rautia.fi, 050 567 1279

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2016 kampanjassa on mukana noin 50 yritystä sekä mm. Rautia-ketju. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi