Juhannusrentoutumista suomalaisittain: mökkikansa nikkaroi, liikkuu luonnossa ja kokkaa

Juhannus lähestyy ja sadattuhannet suomalaiset suuntaavat mökeille. Luvassa on paitsi kiireetöntä oleilua, myös aktiivista harrastelua. Lähes puolet suomalaisista kaipaa mökille erilaisia vapaa-ajan aktiviteetteja, lopuille riittää tarpeeksi puuhaa mökin perusaskareissa, kertoo Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan mökkitutkimus.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan mökkitutkimus paljastaa, että suomalaiset nauttivat pienestä puuhastelusta joutenolon lomassa. Luontokokemukset ovat tärkeä osa mökkeilyä ja ajanvietto sijoittuukin ulkotiloihin. Mieluisia harrastuksia ovat esimerkiksi uinti, veneily ja vaellus. Talvisin alle laitetaan sukset tai moottorikelkka.

– Myös ruoanvalmistus on keskeinen osa päivän toimia ja mökeillä suomalaisista tulee hyvinkin omavaraisia. Raaka-aineita hankitaan ahkerasti luonnosta: niin marjastus, kalastus kuin sienestyskin ovat mökkeilijöiden mieleen, Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala luettelee.

Suurin osa suomalaisista tekee mielellään mökin kunnostustöitä ja kolmasosa aikoo panostaa mökin viihtyvyyteen jatkossa entistä enemmän. Myös mökin arvon säilyttämiseen ja kasvattamiseen on Eljalan mukaan alettu kiinnittää enemmän huomiota, sillä mökeissä on kiinni merkittävä osa suomalaisten varallisuudesta.

– Tutkimuksemme mukaan lähes 80 prosenttia uskoo, että mökin jatkuva kunnostaminen takaa mökin arvon säilymisen. Yli 20 prosenttia mökin omistajista aikoo jatkossa panostaa huoltotöihin yhä enemmän, Eljala sanoo.

Mökeille hankitaan juhannukseksi mukavuuksia

Vaikka mökillä vietetty aika jakautuu yhä enemmän kaikille vuodenajoille, on kesä ja erityisesti juhannus edelleen kaikkein suosituinta mökkeilyaikaa. Tämä näkyy Rautia- ja K-rauta-ketjujen myyntipäällikkö Ville Särkilahden mukaan selvästi tuotteiden kysynnässä:

– Suomalaisilla on selvät suosikkihankinnat juhannusta varten. Eniten ostoksia tehdään puutarhaan: kasvit, kukat, puutarhatarvikkeet ja -kalusteet tarttuvat kaikkein herkimmin asiakkaiden matkaan. Lisäksi juhannuksen kestosuosikkeja ovat grillihiilet, grillaustarvikkeet ja kaasupullot, ja niiden menekki kasvaa keskimäärin 40 prosenttia juhannuksen alla.

Uusia työkaluja ja puutavaraa ostetaan esimerkiksi laiturin tai terassin rakentamiseksi. Myös grillit, nestekaasut, kiukaat ja ruohonleikkurit kuuluvat kesäsesongin hankintoihin.

– Kun mökillä vietetty aika kasvaa, aletaan viihtyvyyteen kiinnittää yhä enemmän huomiota. Esimerkiksi kesäkeittiöt, paviljongit ja kylpytynnyrit kiinnostavat suomalaisia mökkeilijöitä. Lomailua helpottamaan on myös alettu kaivata erilaisia mukavuuksia, kuten astian- ja pyykinpesukoneita. Joka viidenneltä mökiltä ne jo löytyy, Ville Särkilahti kertoo.

Suomalaisista mökinomistajista:

  • 85 prosentille luontokokemukset ovat tärkeä osa mökkikokemusta
  • 76 prosentin mielestä mökin jatkuva kunnostaminen takaa mökin arvon säilymisen
  • 74 prosentille pienet puuhatyöt ovat tärkeä osa mökkikokemusta
  • 71 prosentille ruoan valmistus on mökillä tärkeässä roolissa
  • 62 prosenttia tekee mielellään erilaisia töitä mökin huoltamiseksi/kunnostamiseksi
  • 45 prosentin mielestä mökillä en kaipaa mitään aktiviteetteja, tekemistä riittää perusaskareissakin
  • 44 prosentin mielestä mökillä on tärkeää olla erilaisia vapaa-ajan aktiviteetteja
  • 35 prosenttia aikoo panostaa mökin viihtyisyyteen jatkossa enemmän
  • 24 prosentin mielestä ihanteellisen mökin varusteluun kuuluu pyykin- ja asianpesukone
  • 21 prosenttia aikoo panostaa mökin arvon kasvattamiseen jatkossa enemmän

Harrastukset mökkeillessä (top 6):

  1. 76 % uiminen
  2. 71 % marjastus
  3. 61 % veneily
  4. 57 % kalastus
  5. 51 % sienestys
  6. 27 % vaellus

Rautia on mukana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa, joka muistuttaa kuluttajien vaikutusmahdollisuuksista maamme työllisyystilanteeseen. Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -mökkitutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2016 ja siihen vastasi 2222 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Lisätietoja:

Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, jokke.eljala@avainlippu.fi, 050 374 7410
Ville Särkilahti, myyntipäällikkö, Rautakeskon Piha ja puutarhayksikkö, ville.sarkilahti@kesko.fi 050 569 5858

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2016 kampanjassa on mukana noin 50 yritystä sekä mm. Rautia-ketju. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi