Suomalaisista 57 prosenttia haluaa tietää suomalaisen lääkevaihtoehdon

Apteekissa asiointi kuuluu useimpien suomalaisten arkeen. Suomalaisista 57 prosenttia ajattelee, että halvimman lääkevaihtoehdon lisäksi apteekissa tulisi tuoda esiin kotimainen työllistävä tuote. Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta selviää, että suomalainen vaihtoehto kiinnostaa myös apteekin hyllyllä.

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus selvitti, kuinka suomalaiset suhtautuvat apteekista ostettavien tuotteiden työllistäviin vaikutuksiin. Tutkimuksessa selvisi, että 57 prosenttia suomalaisista toivoo apteekeissa kerrottavan edullisimman hinnan lisäksi myös kotimaisesta työllistävästä vaihtoehdosta. Tällä hetkellä apteekit ovat velvoitettu kertomaan kuluttajalle, jos hänelle määrätylle lääkevalmisteelle löytyy edullisempi vaihtoehto.

– Kuluttajat haluavat tukea suomalaista työtä myös apteekeissa, ja kuulla lääkkeitä ja muita apteekkituotteita ostaessaan suomalaisia työllistävistä vaihtoehdoista. Tutkimuksemme mukaan suomalaisen tuotteen valintaan vaikuttavat erityisesti laatu ja työllisyysvaikutus, sanoo Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila.

Lääkkeiden osto on monille osa arkea, eikä sen taloudellisia vaikutuksia välttämättä mietitä ostoksia tehdessä. Lääketeollisuus työllistää Suomessa noin 5400 henkilöä. Fimean ja Kelan lääketilastojen mukaan vuonna 2014 lääkkeitä myytiin 2831 miljoonalla eurolla.

Lääkkeissä löytyy suomalaisia vaihtoehtoja

Apteekkien tarjonnasta löytyy useista tuoteryhmistä kotimaisia tuotteita. Hinnan ohella myös työllistävyys on suomalaisille tärkeää lääkkeitä ostaessa.

– Pitkään jatkunut taantuma on lisännyt suomalaisen työn ja osaamisen arvostusta. Kuluttajat varmasti haluavat valinnoillaan tukea työtä ja työpaikkoja Suomessa, jotta ne säilyisivät ja niitä syntyisi lisää, sanoo Orionin lääkemyynti- ja markkinointijohtaja Janne Maksimainen.

Orion on suomalaisessa lääketeollisuudessa merkittävä työllistäjä. Orionilla työskentelee Suomessa 2 800 ihmistä muun muassa lääkkeiden valmistuksessa, markkinoinnissa sekä tutkimuksessa ja kehityksessä. Yrityksen osakekannasta 59 prosenttia on suomalaisessa omistuksessa. Maksimainen uskoo, että lääkkeiden kotimaisesta kulmasta kertominen vaikuttaa suomalaisten kulutuskäyttäytymiseen.

– Kun tarjolla on kotimaisen yhtiön vaihtoehto, jonka hintaluokka on samaa muiden vastaavien tuotteiden kanssa, uskon kuluttajien haluavan ostokäyttäytymisellään äänestää suomalaisen yrityksen puolesta, toteaa Maksimainen.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa ja siihen vastasi 2014 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Lisätietoja:
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@avainlippu.fi
Janne Maksimainen, johtaja, kotimaan lääkemyynti ja -markkinointi, Orion Oyj, 050 966 3542 janne.maksimainen@orionpharma.com

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2016 kampanjassa on mukana noin 50 yritystä sekä K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, Rautiat ja K-raudat. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi