Perjantaina 4.12. ostetaan vain suomalaista

Joulukuun ensimmäisenä perjantaina vietetään ensi kertaa Osta työtä Suomeen -päivää. Päivä muistuttaa, että kuluttajilla on kotimaan työllisyyteen vaikuttavaa valtaa: päivän aikana ostetaan työtä Suomeen.

– Osta työtä Suomeen -päivänä tavoitellaan muutosta, sillä silloin ostetaan vain suomalaisia tuotteita ja palveluita. Toivomme, että päivä herättää myös pidempiaikaista pohdintaa omien valintojen vaikutuksesta. Parhaimmassa tapauksessa suomalaisen työn ostamisesta voi tulla jopa tapa, toimitusjohtaja Tero Lausala Suomalaisen Työn Liitosta ehdottaa.

Hän muistuttaa, että vahvalla kotimaisella kysynnällä on keskeinen rooli elinvoimaisten kotimarkkinoiden toimivuudessa: kuluttamalla suomalaisia tuotteita ja palveluita luodaan Suomeen uusia työpaikkoja.

– Laskelmiemme mukaan meille syntyisi vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa, mikäli jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa kuukaudessa enemmän suomalaisiin tuotteisiin. Omien valintojen työllistävä merkitys on tärkeä tiedostaa sekä oman että lähipiirin hyvinvoinnin kannalta.

– Kun ostaa esimerkiksi paikallisten yrittäjien lähellä valmistettuja tuotteita tai käyttää heidän tuottamiaan palveluja, voi hyvin käytännönläheisesti tukea näiden yrittäjien mahdollisuuksia työllistää, hän lisää.

Kotimarkkinoiden kysynnällä on valtava vaikutus

Lausalan mukaan monilla aloilla, esimerkiksi elintarviketeollisuudessa, työllisyys on vahvasti riippuvainen siitä, miten suomalaiset kuluttajat valitsevat ostoksensa.

– Palveluammateissa tilanne on vielä merkittävämpi, sillä käytännössä melkein koko palvelusektori on kotimaan kysynnästä riippuvainen. Myös kaupan alan työllisyystilanne nojaa vahvasti kotimaiseen menekkiin, hän toteaa.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjalla on pyritty paitsi muistuttamaan valintojen merkityksestä, myös helpottamaan suomalaisten tuotteiden löytämistä kaupan valikoimasta.

– Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus johdattaa suomalaisten tuotteiden ääreen myös perjantaina 4.12. Sen lisäksi suomalaisen työn tunnistaa tutuista Avainlippu-, Design from Finland-, Sirkkalehti- sekä Hyvää Suomesta -yhteisömerkeistä. Kannustamme olemaan varsinkin tuona perjantaina skarppina kauppalistan kanssa ja pistämään valintoihin sinivalkoista henkeä, Lausala innostaa.

Kampanjapäivän koti sijaitsee Facebookissa, jossa voi liittyä Osta työtä Suomeen -päivän tapahtumaan sekä kutsua ja haastaa mukaan ystäviä. Omista sinivalkoisista valinnoista voi myös kertoa sosiaalisessa mediassa käyttämällä hashtagejä #ostatyötäsuomeen #ostatyötäsuomeenpäivä #sinivalkoinenjalanjälki.

Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@avainlippu.fi
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 330 3640, merja.mantila@avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Kampanjassa ovat mukana kaikki K-raudat, Rautiat, K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat sekä lähes 60 elintarvikevalmistajaa ja käyttötavara- tai rakennustuoteteollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi