Vaasalainen yrittäjä keksinyt maailmanmarkkinoillakin täysin ainutlaatuisen taskumatin – valmistus 100% Pohjanmaalla

Vaasalaisen Jani Jaatisen suunnittelema ja syksyllä 2014 julkaisema suomalainen tuoteperhe on noussut vakuuttaviin myyntilukuihin Suomessa ilman suurempaa markkinointia. Suomalaiset ovat ostaneet Ukko Schnapps -tuotteitta vuodessa jo yli 18 000 kpl. Uusimmaksi hittituotteeksi nousseet “Ukkomatit” löytyvät nyt myös maan 50 suurimmasta Alkosta.

Ukko Schnapps -tuoteperhe koostuu kolmesta meijeriteräksestä valmistetusta tuotteesta. Tyylikkäät ja yksinkertaiset snapsilasit koivukotelossa kahden ja neljän pakkauksissa, sekä “Ukkomatti” -nimellä kulkevat taskumatit ovat keränneet merkittävästi mielenkiintoa ympäri Suomea. Ukkomatti viehättää maskuliinisuutensa, pohjalaisuuden ja erikoisen muotoilunsa vuoksi. Lähes jokainen Ukkomattia messuilla katsellut kertoi ottaneensa sen haltioituneena vastaan. Nahkatupessa roikkuva teräksinen leili muistuttaa suomalaista perinnepuukkoa. Nahkatuppi onkin kolmannessa polvessa puukkoja valmistavan kauhavalaisen Harri Merimaan käsityötä. Kaikille Ukko Schnapps tuotteille on myönnetty avainlippu & design from Finland -tunnus.

UkkoSchnapps_03

Lisätietoa:

Jani Jaatinen kehitteli ensimmäiset raa’at versiot snapsilaseista vuonna 2012 ja myi niitä yli 12 000 kpl liikelahjoina. Yksinkertainen ulkomuoto ja “äijämäisyys” puri suomalaisiin yritysasiakkaisiin. Vuonna 2014 syksyllä Jaatinen sai taustatuekseen Martti Mannerin Continent Finland Oy:sta, joka lähti projektin päätukijaksi. Jaatinen kehitti yhdessä lukuisten alihankkijoiden ja suunnittelijoiden kanssa tuotteiden laadun omalle tasolleen ja snapsilaseista elintarvikesäädökset täyttävän. Ukko -nimen Jaatinen valitsi Kalevalan Ukko -ylijumalan pohjalta. Entisaikaan juhlittiin sateen jälkeen tuomaa satoa, jonka ajateltiin olevan Ukko ylijumalan lahja maanviljelijöille. Aivotyötä Ukko Schnappsin kehittämisessä on riittänyt, työtunteja on kuulemma kertynyt yli 5 000 ja esimerkiksi pelkän korkin kehittelyssä meni jopa 200 tuntia. Yhteensä Ukko Schnapps tuotteita valmistaa tällä hetkellä noin 10 työntekijää Pohjanmaan alueella.

Teräksinen snapsilasi syntyi halusta luoda jotain minimalistista, pysyvää ja suomalaista. Tasapainotetut snapsilasit ovat tarkoitettu käytettäväksi esimerkiksi suomalaisissa perinnejuhlissa ja mustan visakoivukotelon myötä myös tyylikkäänä sisustuselementtinä kotipöydällä. Ajatus täysin innovatiivisesta taskumatista tuli teräksisen Ukko -snapsilasin keksimisen jälkeen. Jaatinen halusi kehittää snapsilasien rinnalle tuotteen, minkä voisi ottaa mukaan ulkoillessa, syntyi idea Ukkomatista. Lopullisen ja elintärkeän elementin toi kauhavalainen puukontekijä Harri Merimaa valmistaessaan huhtikuussa 2015 yhteistyössä Jaatisen kanssa nahkatupen Ukkomatille. Ukkomatti oli viimeistelty.

Ukkomatin tekniset ominaisuudet vakuuttaa. Ukkomatti on maailman ensimmäinen taskumatti, jonka voi pestä astianpesukoneessa. Se on CE-merkitty viralliseksi mittalaitteeksi. Ukkomatin ohuen ohut suuosa ohjaa väkijuoman kielen etuosaan, mistä aistitaan makeus ja pehmeys. Lisäksi Ukkomatin pienestä pesästä alkoholihöyry ohjautuu ulos ja väkijuoman oma tuoksu pääsee oikeuksiinsa. Laserhitsatusta Ukkomatista ei myöskään irtoa juotosaineita, eli väkijuoma ei pilaannu vaikka sen unohtaisi sinne kuukausiksi.

Keväällä tuotanto saatiin pyörimään tarvittavaan tahtiin, jonka jälkeen Jaatinen on etsinyt toimivia myyntikanavia Suomesta, Ruotsista ja useasta Euroopan maasta. Tavoite on nousta maailmalla tunnetuksi brändiksi ja näyttöjä löytyykin jo.

Jaatinen haluaa markkinoinnissa keskittyä “Ukko-momentiin”, tavallisen taskumatin “piiloryyppäämisen” sijaan. Hetkeen, jolloin käyttäjä on pitkän vaelluksen jälkeen istahtanut kannon päälle nauttimaan taukoaan.

Alkuperäiset kohderyhmät snapsilaseilla on kaikki väkeviä alkoholijuomia nauttivat ihmiset. Ukkomatin suurimpina kohderyhminä taas on luonnossa liikkuvat ihmiset, golffaajat ja turistit. Ukkomattia parempaa lahjaideaa maskuliiniselle henkilölle, jolla on jo kaikki, on vaikea keksiä.

Jaatinen ymmärtää tällaisen tuotteen ympärille luotavan brändin ja tarinan tärkeyden. Siksi syksyllä onkin investoitu maailman parhaaksikin valittuun mainoskuvaajaan, oululaiseen Onni Wiljami Kinnuseen (Master QEP & WBAI 2014). Kinnusen tuotosten uskomattoman yksityiskohtainnen laatu, luonnon läheisyys ja maskuliininen “äijämeininki” on linjassa Ukko Schnappsin imagon kanssa. Tästä syystä Kinnunen onkin tärkeä yhteistyökumppani Ukko Schnappsin maailmanvalloituksessa.

“Eihän tätä kukaan oikeasti tartte, mutta on tää vaan perkuleen kiva omistaa!” -Jurvalainen puuseppä

 

Yhteystiedot/lisätietoa:

Samuel Glassar

Myynti & markkinointi

+35840 757 3506

Samuel@ukkoschnapps.fi

www.ukkoschnapps.fi

www.facebook.com/ukkofinland