Liikevoitto ei ole ainoa menestyksen mitta

Tiesitkö, että yhteiskunnalliset yritykset ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia? Ne käyttävät suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen – siis suurimman osan! Ylevää ideologista ajattelua vai järjetöntä liiketoimintaa, jossa keskiössä ei olekaan voittojen ja yrittäjän omien etujen maksimointi?

Tämän päivän ja tulevaisuuden liiketoiminta on kaukana niistä ajoista ja ajatuksista, kun tavoitteena oli vain henkilökohtaisen hyödyn ja varallisuuden kartuttaminen. Vallalla oleva Y-sukupolvi haluaakin liiketoiminnalta enemmän kuin ihmiset vuosikymmeniä sitten. Esimerkiksi vuoden 2014 Deloitte Millennial Survey -tutkimuksesta selviää, että 92 prosenttia 1980-luvun alun ja 1990-luvun puolivälin välillä syntyneen sukupolven edustajista lyttää ajatuksen, että liikevoitto on ainoa liiketoiminnan menestyksen mitta. Uskomatonta mutta totta, 71 prosenttia yritysjohtajista on samaa mieltä! Mikä se liiketoiminnan mitta nykyään sitten on?

Deloitte Globalin toimitusjohtaja Barry Salzberg vastaa johtajille ympäri maailman, että heidän tulisi harjoittaa liiketoimintaa, jolla on tarkoitus. Kävisikö tarkoitukseksi yhteisen hyvän tavoittelu? Jos jollakin on sellainen tarkoitus, niin yhteiskunnallisella yrityksellä. Ne kertovat, että yritys on perustettu yhteiskunnallista hyvää varten ja voitosta suurin osa kanavoituu toiminnan kehittämiseen, mikä on vaikutuksiltaan paikallisesti ja alueellisestikin mitattuna merkittävää.

Yhteiskunnallisesti toimivista yrityksistä hyviä esimerkkejä ovat neljä sote-alan säätiötä eri puolita maatamme: Rinnekoti, Honkalampi, Parik ja Sotek. Niiden toiminnan ohjenuorana on lähimmäisestä välittäminen, kestävän hyvinvoinnin rakentaminen, hyvä elämä ja inhimillisyys. Näillä säätiöillä on kauaskantoisia vaikutuksia, joiden varaan on hyvä rakentaa parempaa yhteiskuntaa ja tulevaisuutta toiminnan tuloksellisuutta unohtamatta.

Rinnekoti-Säätiö, Honkalampi-Säätiö, Parik ja Sotek ovat yhteiskunnallisia yrityksiä, joilla on Kuntamarkkinoilla 9.-10.9.2015 yhteinen osasto (K-kerros, D4), tervetuloa tutustumaan!