Alkuperä ratkaisee – suomalaisvanhemmat valitsevat kotimaisen lastenruoan

Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen mukaan suomalainen alkuperä on tärkeää etenkin elintarvikkeiden ja lastenruoan kohdalla. Vastaajista 64 prosenttia korosti suomalaisuuden merkitystä jonkin verran tai paljon lastenruoissa. Vanhempien tietoisuus lastenruoan maistuvuudesta, ravitsemuksellisuudesta sekä säilöntä- ja väriaineettomuudesta saa valitsemaan perheen pienimmille kotimaisen vaihtoehdon.

– Suomalaisen alkuperän arvostus kasvaa jatkuvasti ja se näkyy kotimaisina valintoina ihmisten ostoskoreissa, kertoo 50-vuotisjuhlaa viettävän Avainlippu-alkuperämerkin Brand Manager Reetta Mentu Suomalaisen Työn Liitosta.

– Erityisesti elintarvikkeiden kohdalla kotimainen ostopäätös on useimmille itsestäänselvyys ja onneksi niin, sillä monelle alan yritykselle se on suorainen elinehto ja perheen pienimmällekin kuluttajalle luotettava valinta, muistuttaa Mentu.

Alkuperän merkitys eri tuoteryhmissä

Elintarvikkeiden osalta suomalaisuuden merkitys korostui vastaajista 88 prosentin mielestä ja varsinkin yli 65-vuotiaat naiset arvostivat kotimaisuutta. Vastaajista 61 prosenttia näki suomalaisuuden merkittävänä vaatteiden ja jalkineiden kohdalla, mikä ilmeni erityisesti yli 50-vuotiaiden sekä 15–34-vuotiaiden vastauksissa.

Lähes yhtä paljon, 60 prosenttia tutkimukseen vastanneista, arvosti suomalaisuutta puutarhaan ja kasvimaahan liittyvien tarvikkeiden kohdalla etenkin maaseutukuntien aikuistalouksissa. Vähiten alkuperällä oli merkitystä vastaajien mielestä leluilla, peleillä ja urheilutarvikkeilla (44 prosenttia vastaajista).

Nestlén Piltti ja Pingviini luottavat suomalaisuuteen

Suomen Nestlén Piltti ja Pingviini ovat suomalaisten rakastamia tuotemerkkejä, joille on myönnetty Avainlippu-tunnus osoituksena tuotteiden kotimaisuudesta. Tutkimukseen vastanneista 84 prosenttia kertookin suomalaisuuden kuvaavan Piltti-purkkituotteita melko tai erittäin hyvin, ja tuotteiden koetaan sopivan lasten makuun ja ravitsemuksellisiin tarpeisiin.

Suomen Nestlé on Suomen johtava lastenruokien valmistaja, jonka tuotemerkkejä ovat Nestlé Bona ja Piltti. – Kotimaisen työvoiman lisäksi purkkituotteissa on käytetty niin paljon kotimaisia raaka-aineita kuin mahdollista huomioon ottaen niiden saatavuus ja korkeat laatuvaatimukset. Myös purkkituotteiden tuotekehitys tapahtuu Suomessa, kertoo Suomen Nestlé Oy:n Brand Manager Päivi Pätsi.

Eurooppalaisittain Suomi on jäätelökulutuksen suurmaa, ja suomalaiset syövät jäätelöä noin 13 litraa henkeä kohti. Kaikki Pingviini-jäätelöt valmistetaan Turengin tehtaalla.

– Pingviini-jäätelöt on valmistettu suomalaisella työvoimalla kotimaisesta tuoreesta kermasta ja maidosta suomalaisille kuluttajille, kertoo Suomen Nestlé Oy:n Brand Manager Mona Kandelin.

Tiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Avainlippu-tutkimukseen. Kopla Helsingin tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2015 ja siihen vastasi 1001 iältään 15–17-vuotiasta suomalaista.

Lisätietoja:

Reetta Mentu, Brand Manager, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 561 5030, reetta.mentu@avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu on Suomessa valmistetuille tuotteille ja Suomessa tuotetuille palveluille myönnettävä alkuperämerkki. Avainlipun käyttöoikeus on myönnetty 3000 tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle. Lue lisää suomalainentyo.fi

Avainlipun Juhlavuoden kumppaneina on Avainlippua kantavia yrityksiä, tuotteita ja palveluja: ABC, UPM BioVerno, RAY, Pingviini, Piltti, Smartum ja Diacor. Juhlavuoden kunniaksi rakennettua Avainlippu-kotia on ollut rakentamassa ja sisustamassa Tikkurila, Timberwise, Vallila, Genelec, Topi-keittiöt, Cariitti, MPY:n Lilli Digitalkkari, Solifer-polkupyörät, F-Secure, Karto, Markki sekä Helsingin Villasukkatehdas. Avainlipun 50-vuotiskampanjan sivusto suomiplussalle.fi