Vuoden paras opinnäytetyö yhteiskunnallisesta yritystoiminnasta tulee Kokkolasta

FinSERNin, Suomalaisen Työn Liiton ja Arvo-liiton yhdessä järjestämän kilpailun yhteiskunnallista yritystoimintaa käsittelevistä opinnäytetöistä voittajaksi on valittu kokkolalaisen Tarja Palosaaren lopputyö.

Centria-ammattikorkeakoulusta liiketalouden koulutusohjelmasta valmistunut kokkolalainen Tarja Palosaari voitti FinSERNin, Suomalaisen Työn Liiton ja Arvo-liiton järjestämän kilpailun parhaasta yhteiskunnallisesta yritystoiminnasta tehdystä opinnäytetyöstä. Palosaari vastaanotti 1 000 euron palkinnon tiistaina 30. kesäkuuta järjestetyssä 5th EMES International Research Conference on Social Enterprise -seminaarissa.

Opinnäytetyön lähtökohtana oli vuosina 2004–2008 toteutettu Sosiaalinen yrittäjyys -hanke (SocEnter), jonka tavoitteena oli perustaa sosiaalisia yrityksiä Pohjanmaan työ- ja elinkeinokeskuksen alueelle. Tutkimuksen tavoitteena oli saada tietoa hankkeen aikana syntyneistä yrityksistä, yritysten yhteiskunnallisista vaikutuksista, sekä yrittäjien näkemyksiä sosiaalisesta yrittäjyydestä pidemmällä aikavälillä.

– Tarja Palosaaren työ käsittelee työhön integroivia yhteiskunnallisia yrityksiä, joita Suomessa on säädelty lailla sosiaalisista yrityksistä. Tarjan työ kuvaa sosiaalisten yritysten mahdollisuuksia ja toimintaan liittyviä haasteita erittäin hyvin, kertoo Yhteiskunnallinen yritys -merkin Brand Manager Niina Ollikka Suomalaisen Työn Liitosta.

Yhteiskunnalliset yritykset luovat Suomeen uudenlaista yritystoimintaa

Yhteiskunnallisen yritystoiminnan tutkimusverkosto FinSERNin, Suomalaisen Työn Liiton ja Arvo-liiton vuosittain järjestämä kilpailu yhteiskunnallista yritystoimintaa käsitteleville opinnäytetöille on järjestyksessään neljäs. Kilpailun tavoitteena on herättää kiinnostusta yhteiskunnallista yritystoimintaa koskevaan tutkimukseen, parantaa tutkimustulosten leviämistä sekä edistää yhteiskunnallisen yritystoiminnan tunnettuutta.

– Yhteiskunnalliset yritykset pyrkivät toiminta-ajatuksiensa mukaisesti tuottamaan yhteiskunnallista hyvää. Samalla ne toimivat suomalaisessa markkinataloudessa samoin kuin muutkin yritykset. Yhteiskunnalliset yritykset luovat uudenlaista yritystoimintaa ja uusia työpaikkoja Suomeen. Tällä hetkellä yhteiskunnallisten yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on 1,6 miljardia euroa ja niissä työskentelee yli 5 000 henkilöä, Ollikka kertoo.

Yhteiskunnallisten yritysten symbolina toimii Suomalaisen Työn Liitto hallinnoima Yhteiskunnallinen yritys -merkki. Merkki voidaan myöntää yhteiskunnallista tarkoitusta varten perustetuille yrityksille, joiden voitosta vähintään puolet kanavoituu yhteiskunnalliseen hyvään.

Tällä hetkellä Yhteiskunnallinen yritys -merkin saaneita yrityksiä on yli 60. Näistä esimerkkejä ovat pelituottojaan yhteiskunnalliseen hyvään kohdistava Veikkaus ja Invalidiliiton asumis- ja kuntoutuspalveluja tarjoava Validia. Myös ympäristöpuolen yrityksiä, kuten digitaalisten palvelujen avulla kierrätystä tehostava Kierrätysverkko, on saanut merkin käyttöoikeuden.