Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan mainosfilmit

Suomalaisen Työn Liitto pahoittelee Sinivalkoinen jalanjälki -mainosfilmien kuvauspaikan valintaa. Viime päivinä mediassa on ihmetelty, miksi filmit on kuvattu Liettuan pääkaupungissa Vilnassa.

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja alkoi pyöriä TV:ssä vappuviikolla. Kampanjan aloitusaikataulu määritteli mainosfilmien kuvauspaikan valintaa. Paikaksi valikoitui Suomea keväisempi Liettua.

– Tuhlari-videoon tarvittiin videon käsikirjoituksessa esiintyvä lumeton, keväinen puistomiljöö. Koska videot kuvattiin maaliskuussa, jouduttiin tuotannon suunnitteluvaiheessa tekemään ratkaisu, että videot kuvataan Vilnassa. Siellä todettiin olevan ajankohtaan nähden Suomea todennäköisemmin lumetonta, kertoo kampanjan projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta.

Mainosvideoiden idean takana on kirjailija ja palkittu copywriter Markku Rönkkö. Videot on ohjannut Miika Soini ja tuottanut Pauli Pentti. Tuotantoyhtiöksi valikoitui suomalainen First Floor Productions Oy.

– Videoiden käsikirjoittajana minulle oli tärkeää, että Tuhlari-videossa on nimenomaan keväinen romanttinen puisto, se hetki kun kesämekko on otettu ensimmäisen kerran esiin ja mustarastas laulaa. Kevät on rakkauden ja toivon aikaa, tätä tunnelmaa ei olisi saavutettu esimerkiksi kauppakeskuksessa kuvaamalla, kertoo mainosvideoiden käsikirjoittaja Markku Rönkkö.

– Tuotantoyhtiön kanssa tekemäämme sopimukseen on kirjattu, että mainoselokuvien tuotannossa ja itse mainoselokuvissa on käytettävä aina kun se on mahdollista suomalaisia tuotteita ja palveluita ja suomalaisia kuvauspaikkoja. Videoiden kotimaisuusaste on 80 %, jonka tuotantoyhtiö on laskenut kaikista videoiden kustannuksista. Olemme käyneet prosessia läpi ja jatkossa haluamme entistä tiukemmin varmistaa, että kaikki teettämämme työ tehdään niin pitkälle kuin mahdollista Suomessa, kertoo Merja Mantila.

Lisätietoja:
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, merja.mantila@avainlippu.fi, 050 330 3640
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, hanna.malinen@avainlippu.fi, 050 369 4949

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja on vuonna 2014 alkanut Suomalaisen Työn Liiton, K-ryhmän kauppojen, elintarvike- ja käyttötavarateollisuuden sekä rakennus- ja remontointialan yritysten yhteiskampanja suomalaisen työn puolesta. Koko vuoden 2015 kestävä kampanja muistuttaa kuluttajia siitä, että heidän kulutusvalinnoillaan on merkitystä Suomen talouteen. Kampanjan päätavoitteena on lisätä suomalaisten tuotteiden myyntiä, kertoa suomalaisesta työstä tuotteiden taustalla sekä helpottaa kuluttajien mahdollisuuksia valita tuotteita, jotka edistävät suomalaista työtä.