Suomalainen rakennustuoteteollisuus kampanjaan työpaikkojen puolesta

Tuotteiden alkuperä kiinnostaa kuluttajia myös rautakaupassa: tuoreen kyselyn mukaan vajaa puolet suomalaisista ostaa useimmiten tai aina suomalaisen tuotteen. Erityisesti kiukaiden ja puutavaran halutaan olevan suomalaisia. Suomalaisten tuotteiden valitsemisen merkityksestä maan työllisyydelle muistuttaa Suomalaisen Työn Liiton, Keskon ja yritysten yhteinen Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja, joka näkyy maaliskuun alusta K-raudoissa ja Rautioissa.

Kysyttäessä reilulta tuhannelta suomalaiselta heidän ostotottumuksiaan rautakaupassa 44 prosenttia kertoi valitsevansa useimmiten kotimaisen tuotteen ja 4 prosenttia aina. Puolet vastaajista kertoi ostavansa suomalaisia ja ulkomaisia tuotteita likimain yhtä usein.

– Kotitalouksien valinnoilla on merkittävä vaikutus rakennusalan työllistävyyteen. Tästä haluamme muistuttaa Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa, joka näkyi viime vuonna menestyksekkäästi K-ruokakaupoissa, Anttiloissa sekä Kodin Ykkösissä ja laajenee tänä vuonna K-rautoihin ja Rautioihin. Yhdessä voimme rakentaa työtä Suomeen, toteaa Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Kyselyyn vastanneet pitivät tuotteiden suomalaisuutta tärkeänä erityisesti kiukaissa (46 % vastaajista), puutavarassa (44 %), maaleissa (29 %) sekä, ovissa ja ikkunoissa (29 %). Kolmasosa vastaajista halusi myös kirveiden ja hanojen olevan suomalaisia.

Pienilläkin valinnoilla suuri merkitys

Yksi tärkeimmistä syistä suomalaisten tuotteiden ostamatta jättämiselle rautakaupassa oli kyselyn mukaan tuotteiden saatavuus, jonka nosti esiin neljäsosa vastaajista.

– Pyrimme helpottamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa suomalaisten tuotteiden löytämistä kaupan valikoimasta. K-rauta- ja Rautia-ketjujen varastovalikoimista löytyy yli 8 500 suomalaista tuotetta, ja ketjujen valikoimatuotteiden kokonaismyynnistä noin 65 prosenttia on suomalaisia tuotteita. Kauppiailla on myös mahdollisuus täydentää valikoimiaan paikallisten toimittajien tuotteilla. Tämän lisäksi heillä on käytettävissään laaja kotimaisten tilaustuotteiden valikoima. Jokainen suomalainen voi myös rautakaupassa tehdä valintoja, jotka luovat työtä Suomeen, kertoo Rautakeskon markkinointijohtaja Raimo Jaakkola.

Esimerkiksi kampanjassa mukana olevan Omatalon Rakennustutkimus RTS:llä teettämän selvityksen mukaan keskikokoisen omakotitalon rakentaminen Omatalo-talopaketilla toteutettuna työllistää vuodeksi 5 henkilöä. Myös pienemmillä hankinnoilla voi vaikuttaa: Suomalaisen Työn Liiton laskelmien mukaan kymmenen lisäeuroa suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin toisi maahan vuodessa 10 000 uutta työpaikkaa. Rakennusala, eli rakentaminen ja rakennustuoteteollisuus yhteensä, työllistää Rakennusteollisuus RT:n mukaan Suomessa noin 250 000 henkeä.

Kun ostat rautakaupasta tuotteita, joista on saatavilla sekä kotimaisia että ulkomaisia tuotteita, mikä seuraavista kuvaa parhaiten tapaasi ostaa?
• Ostan aina kotimaisen tuotteen 4 %
• Ostan useimmiten kotimaisen tuotteen 44 %
• Osta kotimaisia ja ulkomaisia tuotteita jokseenkin yhtä usein 50 %
• Ostan useimmiten ulkomaisia tuotteita 2 %
• Ostan aina ulkomaisia tuotteita 0 %

Mitkä ostamasi rautakaupan tuotteet haluat olevan suomalaisia?
• Kiuas 46 %
• Puutavara 44 %
• Maalit 29 %
• Ovet/ ikkunat 29 %
• Kirves 28 %
• Hanat 27 %
• Kaikki mahdolliset rautakaupan tuotteet 24 %
• Rakennustarvikkeet/- materiaalit 22 %
• Keittiö- ja kylpyhuonekalusteet/- tasot 16 %
• Puutarhatyökalut 12 %
• Kaakelit/ laatat 8 %
• Työkalut 7 %
• Saha 7 %
• Naulat/ ruuvit 6 %
• Tapetit 6 %

Mitkä ovat mielestäsi tärkeimmät syyt siihen, että et useammin osta kotimaisia rautakaupan tuotteita?
• Kotimaisten tuotteiden hinta 51 %
• Kotimaisten tuotteiden saatavuus 24 %
• Kotimaisten tuotteiden laatu 18 %
• Tuotteiden kotimaisuudella ei ole merkitystä 11 %
• Kotimaisten tuotteiden näkyvyys myymälässä 9 %
• Muu syy 6 %
• En osaa sanoa 10 %

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa ja siihen vastasi 1017 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Kysymyksen vastausvaihtoehdot kartoitettiin esitutkimuksella osana tutkimusta.

Lisätietoja:
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@avainlippu.fi
Raimo Jaakkola, markkinointijohtaja, Rautakesko Oy, p. 01053 20956, raimo.jaakkola@kesko.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2015 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-raudat, Rautiat, K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat sekä lähes 60 elintarvikevalmistajaa ja käyttötavara- tai rakennustuoteteollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi