Suomalaisuus löi kaupassa läpi 2014

Suomalaisuuden merkitys tuotteiden ja palveluiden kilpailuetuna vahvistui viime vuonna. Ilmiö näkyy erityisesti ruokakaupassa, jossa alan toimijat ovat laajalti panostaneet suomalaisten tuotteiden valikoimaan ja esillepanoon. Suomalaisen työn arvostuksesta kertoo tuore tutkimustulos, jonka mukaan suomalaisista noin 70 prosenttia olisi valmis maksamaan enemmän suomalaisesta tuotteesta tai palvelusta.

– Suomalaisuuden merkitys löi vahvasti läpi kuluttajien mielissä viime vuonna. Viime vuonna muun muassa Venäjä-pakotteet, kiristyvä taloustilanne ja kotimaisuuskampanjat herättivät laajalti keskustelua ja vahvistivat yleistä ilmapiiriä suomalaisen työn ja työllisyyden vahvistamiseksi, arvioi Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Innolink Researchin Suomalaisen Työn Liitolle toteuttaman tutkimuksen mukaan yhä useampi suomalainen näkee kotimaisuuden hintaakin tärkeämpänä valintakriteerinä: 70 prosenttia suomalaisista olisi valmis maksamaan vähintään 10 prosenttia enemmän suomalaisesta tuotteesta tai palvelusta. Joka neljäs suomalainen olisi valmis maksamaan jopa 20 prosenttia enemmän. Lausalan mukaan tulos kertoo erityisesti siitä, kuinka paljon suomalaiset arvostavat suomalaista työtä.

– Kotimaisuuden merkitys kuluttajien mielissä on kasvanut jo muutaman vuoden ajan, mutta viime vuonna suomalaiset heräsivät laajalti pohtimaan omien kulutusvalintojensa vaikutuksia suomalaisten työllisyydelle ja hyvinvoinnille. Asian ympärille on syntynyt jo kansanliike, joka näkyy erityisesti ruokakaupassa. Kuluttajilla on paljon mahdollisuuksia omassa arjessaan tehdä valintoja, jotka luovat Suomeen työtä, Lausala sanoo.

Suomalaisen Työn Liiton laskelmien mukaan Suomeen syntyisi vuositasolla 10 000 työpaikkaa, jos suomalaiset käyttäisivät kuukausittain 10 euroa enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin.

Ostopäätös ratkaisee

Suomalaisuuden vahvistumisesta kertoo myös joulukuussa Taloustutkimuksen toteuttama kysely, jonka mukaan 71 prosenttia suomalaisista valitsee aina tai useimmiten Suomessa valmistetun elintarvikkeen. Vuoden alussa toteutetussa tutkimuksessa sama luku oli 62 prosenttia.

– Tutkimustulosten pohjalta on selvää, että suomalaiset haluavat omilla kulutusvalinnoillaan tukea vahvasti suomalaista työtä ja olla mukana luomassa uusia työpaikkoja. Käytännön valintatilanne kaupassa on kuitenkin se, mikä lopulta ratkaisee. Tämä meidän jokaisen on hyvä muistaa omalla kauppareissulla, Lausala toteaa.

Viime vuoden aikana lukuisat huonot talousuutiset ja suomalaisten kulutusvalintojen merkityksestä muistuttavat kampanjat kuten Sinivalkoinen jalajälki ja Nyt jos koskaan nostivat monien kuluttajien mielissä kysymyksen, miten omilla valinnoilla voisi vaikuttaa taloustilanteen kohentamiseen.

Innolink Researchin toteuttamaan kyselyyn vastasi 1004 suomalaista joulukuussa. Taloustutkimuksen kyselyyn vastasi 1952 suomalaista joulukuussa.

Kuinka paljon enemmän olisit valmis maksamaan suomalaisesta tuotteesta tai palvelusta? (N=1004)

  • 10 % = 44,4 % vastaajista
  • 20 % = 23,3 % vastaajista
  • 30 % =  3,1 % vastajista
  • yli 30 % = 1,5 %
  • En olisi valmis maksamaan yhtään enempää = 27,7 %

 

Lisätietoja:
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@avainlippu.fi

 

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta ja menestystä. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on lähes 2500 yritys- tai yhteisöjäsentä. www.avainlippu.fi