Suomalainen haluaa hemmotella itseään saunalla, suklaalla ja oluella

Kun suomalainen haluaa hemmotella itseään, hän menee saunaan. Suomalaisen Työn Liiton tilaaman kysetutkimuksen mukaan miehet ja naiset eroavat tavoissaan hemmotella ja palkita itseään.

Jos suomalainen saisi valita, millä kotimaisella tuotteella hemmotella tai palkita itseään, osuisi valinta todennäköisimmin saunaan. Mainintoja saivat myös kotimaiset jäätelöt, juustot, kahvi, salmiakki sekä Koskenkorva. Tiedot käyvät ilmi Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta.

– Saunan lisäksi suomalaiset haluavat hemmotella itseään syömällä hyvin. Suomalaiset tuotteet istuvat hyvin suomalaiseen makuun ja sopivat hemmotteluun. Fazerin suklaa on hyvä esimerkki tutusta suomalaisesta brändistä, joka lupaa nautinnollisen hemmotteluhetken, sanoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Miehille sauna ja naisille makeat herkut

Miehillä ja naisilla on erilaiset hemmottelutoiveet. Miehet palkitsevat itsensä saunalla (57 %), oluella (35 %) ja pihvillä (12 %), kun taas naiset tarttuvat mieluummin Fazerin suklaaseen (42 %) ja jäätelöön (20 %) tai lähtevät ravintolaillalliselle (19 %).

– Naisten vastauksissa nousee esiin hemmotteluhetkenä ravintolassa syöminen. Suomessa ulkona syöminen onkin kaksinkertaistunut viimeisen 20 vuoden aikana. Ravintolaruokailuilla on merkittävä työllistävä vaikutus Suomessa. Ylipäänsä jos suomalaiset ostaisivat 10 eurolla kuukausittain enemmän suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi vuositasolla Suomeen 10 000 uutta työpaikkaa, Eljala päättää.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2014 ja siihen vastasi 1677 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Tutkimus on osa Suomalaisen Työn Liiton ja K–Kauppojen yhteistä Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa, jonka tavoitteena on muistuttaa arjen jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksesta Suomen työllisyyteen. Kampanja kestää koko vuoden 2014.

Näillä suomalaisilla tuotteilla suomalaiset haluaisivat hemmotella tai palkita itseään TOP 10:

  1. Sauna (53 %)
  2. Fazerin suklaa (36 %)
  3. Suomalainen olut (23 %)
  4. Ravintolaillallinen (17 %)
  5. Jäätelö (17 %)
  6. Kotimainen ruoka (14 %)
  7. Juustot (14 %)
  8. Kahvi (14 %)
  9. Ruisleipä (11 %)
  10. Salmiakki (10 %)

Miehillä korostuu

  1. Sauna 57 %
  2. Suomalainen olut 35 %
  3. Pihvi 12 %

Naisilla korostu:

  1. Fazerin suklaa 42 %
  2. Jäätelö 20 %
  3. Ravintolaillallinen 19 %

 


Lisätietoja:

Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Koko vuoden 2014 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat, Anttilat, Kodin Ykköset sekä lähes 50 suomalaista elintarvikevalmistajaa ja käyttötavarateollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta ja menestystä. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on lähes 2500 yritys- tai yhteisöjäsentä. www.avainlippu.fi

Kuva: Fazer