Yhteiskunnallinen yritys

Yhteiskunnallinen yrittäminen selkeässä kasvussa – yhteiskunnallisuus ohjaa yhä enemmän julkisia hankintoja ja kuluttajien päätöksiä

Yhteiskunnallisen yrityksen tavoite on tehdä yhteiskunnallista hyvää liiketoiminnan avulla. Yhteiskunnallinen yrittäminen on kasvussa – muuttuvassa maailmassa yhteiskunnalliset ja ympäristöongelmat tarvitsevat kipeästi ratkojia myös yksityisellä sektorilla. Yhteiskunnallisia yrityksiä voidaan painottaa julkisissa hankinnoissa, mutta myös kuluttajat odottavat yrityksiltä enemmän tekoja, joilla on laajempaa yhteiskunnallista vaikutusta. Suomalaisen Työn Liiton Yhteiskunnallinen yritys -merkki on myönnetty jo yli 120 yritykselle, jotka työllistävät yhteensä 13 500 ihmistä ja joiden liikevaihto on vajaat neljä miljardia euroa.

Yhteiskunnallisia yrityksiä jo yli sata

Syyskuun lopussa rikkoutui sadannen Suomalaisen Työn Liiton myöntämän ja hallinnoiman Yhteiskunnallinen yritys -merkin raja. Hakemukset käsittelevä toimikunta myönsi sadannen merkin Yliopiston Apteekille. Yhteistä kaikille merkin saaneille yrityksille on, että ne ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia ja käyttävät suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen.

Kunnilta puuttuu innovatiivisuus julkisista hankinnoista

Nykyisen hallituksen ohjelmassa on asetettu tavoite, jonka mukaan 5 % kaikista julkisista hankinnoista tulisi olla innovatiivisia hankintoja. Tuoreen kyselytutkimuksen mukaan kuntapäättäjät eivät kuitenkaan näe oman kuntansa hankintojen olevan kovin innovatiivisia, mutta innovatiivisten hankintojen lisääminen ja hallituksen tavoite saavat vahvaa tukea kuntakentässä.

Kymmenelle nuorelle lottovoitto nimeltä Unelmien kesäduuni

Viikoittain lähes miljoona suomalaista kaivaa lauantai-illan lottoarvonnan jälkeen esiin numeronsa ja jännittää, osuiko omalle kohdalle voitto. Lottovoitto voi kuitenkin olla muutakin kuin miljoonapotti euroja. Monelle nuorelle sellainen olisi unelmatyö.