Mediaseuranta

Medialle - Suomalaisen Työn Liitto

Ruisleipä ja peruna pitävät pintansa

...tuloksissa nousi suomalaisten ikisuosikki ruisleipä, johon luotti 68 prosenttia vastaajista. Liki yhtä suuren suosion sai peruna, jonka valitsi aterian osaksi 67 prosenttia vastaajista. Kärkikymmenikköön mahtui myös marjoja ja kalaa – vaikkakin esimerkiksi silakka jäi listan hännille. Tuttu ja terveellisenä pidetty kaurapuuro oli hieman yllättäen vasta sijalla 15, Suomalaisen Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala

Suomalainen luottaa ruisleipään

Viime vuosina vallalla ollut karppausbuumi ei näy suomalaisten ruokamieltymyksiä kartoittaneessa kyselyssä. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala kertoo, että kärkisijoilta löytyvät ruisleipä ja peruna. Kärkikymmeniköstä löytyy hänen mukaansa myös marjoja ja kalaa, vaikka esim. silakka jäikin listan hännille.

Uudenlainen moderni kylpytynnyri Drop vahvasti mukana Asuntomessuilla

Suomalaisen työn liitto myönsi Drop-designaltaalle keväällä Design from Finland -tunnuksen, joka viestii suomalaisen, ainutlaatuisen muotoilun alkuperästä ja korostaa suomalaisen aineettoman työn merkitystä Suomen menestymisen ja työllisyyden kannalta. Merkki kertoo kuluttajille Suomessa...

Popsi, popsi kasviksia Suomen kesäkansa

Artikkelissa haastatellaan Kokkolan torikauppiaita. Torikauppiaiden kannalta on hyvä uutinen, että Suomalaisen Työn Liiton kyselyn mukaan reilu 40 prosenttia vastaajista kertoi syövänsä kesällä enemmän kasviksia. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljalan mukaan etenkin naisten vastauksissa korostui kasvisten voimakkaampi suosiminen. Miesten vastauksissa korostui puolestaan liha. Suomalaisen Työn Liiton tilaama Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus toteutettiin toukokuussa.

Suomalainen luottaa ruisleipään ja perunaan

...nousi suomalaisten ikisuosikki ruisleipä, johon luotti 68 prosenttia vastaajista. Liki yhtä suuren suosion sai peruna, jonka valitsi aterian osaksi 67 prosenttia vastaajista. Kärkikymmenikköön mahtui myös marjoja ja kalaa - vaikkakin esimerkiksi silakka jäi listan hännille. Tuttu kaurapuuro oli hieman yllättäen vasta sijalla 15, Suomalaisen Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala kuvaa...

Kesäiset lettukestit

...mansikka on etenkin naisten ehdoton kesän suosikki. Miehille sen sijaan kesän mieliruokaa ovat uudet perunat, minkä lisäksi heille maistui naisia huomattavasti enemmän grillissä valmistettu liha,” Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala kertoo. “Suomalaiset ovat tunnetusti suuria...

Mielipide: Tenon parhaat lohivaaput tarinoina

Jussi Martikainen kirjoittaa mielipidepalstalla Tero Ronkaisen ja Matti Kettusen Lohivaaput-kirjasta. Martikaisen mukaan teos on kaunis ja huoliteltu. Tyyliin sopii, ja sen viimeistelee, Avainlippu-tunnus. Kirja on painettu Suomessa suomalaiselle paperille.

Suomalainen luottaa ruisleipään ja perunaan

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan kyselyssä tiedusteltiin, mistä pohjoismaiseen ruokavalioon kuuluvista raaka-aineista vastaajat mieluiten rakentaisivat itselleen ateriakokonaisuuden. Kärkeen nousivat ruisleipä ja peruna. Suomalaisen Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljalan mukaan tuttu ja terveellisinä pidetty kaurapuuro ylsi yllättäen vasta sijalle 15.

Holkerin opit eivät purreet suomalaisiin

Pääministeri Harri Holkeri (kok.) otti radion Pääministerin haastattelutunnilla kantaa suomalaisten ruokailutottumuksiin vuonna 1990 Suomen painuessa taantumaan. Hän kehotti syömään enemmän silakkaa ja vähemmän sisäfilettä. Holkerin opit eivät näytä juurtuneen suomalaisten ruoka-arkeen: Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan vain 19 prosenttia suomalaisista rakentaisi mieleisensä aterian silakan ympärille.

Turengissa on Pohjoismaiden suurin Jäätelötehdas

Turengissa sijaitseva jäätelötehdas on Pohjoismaiden suurin lajissaan. Tehdas panostaa pohjoismaiseen tuotantoon ja tuotekehittelyyn. Lähes kaikki suomen Nestlen myymät jäätelöt valmistetaan Turengissa. Pingviini-tuotteet on merkitty Avainlippu-tunnuksella osoituksena siitä, että ne on valmistettu suomalaisella työvoimalla suomalaisista raaka-aineista suomalaisille kuluttajille.

Kilparatsastaja Kyrö ja Wahlstén yhteistyöhön

Orimattilalainen Siiri Kyrö ja Pohjoismaiden suurin ravi- ja ratsastusvarusteita valmistava yritys Veljekset Wahlstén Oy ovat tehneet yhteistyösopimuksen. Yhteistyö koskee Wahlsténin hevosvarustesarja W-Profilen kehittämiseen ja markkinointiin. W-Profile on ainoa hevosvarustesarja, jolle on myönnetty Avainlippu-tunnus merkkinä kotimaisesta käsityöstä ja laadusta.

60 + naiset arvostavat lähiruokaa eniten

... ollut trendi jo pidemmän aikaa sekä kuluttajilla että julkisessa ruokahuollossa. Sen painoarvona ovat paikallisen talouden, työllisyyden ja ruokakulttuurin edistäminen sekä ekologiset tekijät. Suomalaisen Työn Liitto on laskenut, että jos jokainen suomalainen ostaisi kuukausittain 10 eurolla lisää suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi 10 000 uutta vuosityöpaikkaa. Kampanjassa ovat mukana Lahden kolme K-citymarkettia (Paavola, Laune ja Karisma), Fazer...

Suomalainen luottaa ruisleipään ja perunaan

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan kyselyssä tiedusteltiin, mistä pohjoismaiseen ruokavalioon kuuluvista raaka-aineista vastaajat mieluiten rakentaisivat itselleen ateriakokonaisuuden. Kärkeen nousivat ruisleipä ja peruna. Suomalaisen Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljalan mukaan tuttu ja terveellisinä pidetty kaurapuuro ylsi yllättäen vasta sijalle 15. Suomeen voitaisiin luoda vuodessa 10 000 uutta työpaikkaa, jos jokainen käyttäisi ostoksilla 10 euroa enemmän suomalaisiin tuotteisiin kuukaudessa. Eljala huomauttaa, että elintarvikealalla vaikutus olisi vieläkin suurempi: kymmenellä lisäeurolla kuussa työpaikkoja syntyisi 15 000.

Mansikat ja uudet perunat suomalaisten kesäherkut

Sinivalkoinen jalanjälki -tutkimuksen mukaan etenkin kotimaiset tuotteet ovat suomalaisten suosiossa kesällä. Ykkösherkuiksi kyselyssä nousivat kotimaiset mansikat ja uudet perunat. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljalan mukaan kotimaiset mansikat korostuivat etenkin naisten vastauksissa, kun taas miehet suosivat uusia perunoita ja grillissä valmistettua lihaa.

Ruohonleikkuri voittaa trampoliinin – tutkimus suomalaisten kesähankinnoista

...suomalaisten into laittaa pihaa ja puutarhaa. Piha toimii paikkana, jossa paitsi vietetään vapaa-aikaa, myös esimerkiksi valmistetaan ja jopa kasvatetaan ruokaa. Kyselyn ykkössijalle nousseiden taimien hankinta oli erityisesti naisten suunnitelmissa, sillä 32 prosenttia naisvastaajista kertoi suuntaavansa taimiostoksille. Yhtä lailla naiset olivat kyselyn mukaan miehiä innokkaampia ostamaan myös puutarhakalusteita, verhoja sekä puutarhatyökaluja, Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta...

Jäätelö ei olekaan kesän ykkönen

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan kotimaiset mansikat ovat suomalaisten ykkösherkku kesällä. Kotimaiset tuotteet ovat kyselyn mukaan muutenkin suomalaisten suosiossa etenkin kesäisin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljalan mukaan kotimaiset mansikat nousivat esiin etenkin naisten vastauksissa. Miesten vastauksissa korostuivat uudet perunat ja grillissä valmistettu liha.

Näistä asioista keskisuomalaiset ovat erityisen ylpeitä

...ylpeitä etenkin Valiosta, Jyväskylän yliopistosta sekä paperikoneteollisuudesta, selviää Suomalaisen Työn Liiton teettämästä Avainlippu-kyselystä. Tuliaisiksi maakunnasta keskisuomalaiset ehdottivat muiden muassa Elosen leipomon leipiä ja leivonnaisia, Puttipajan kynttilöitä, Pandan makeisia sekä Anu Pylsyn taidetekstiilejä. Kyselyn mukaan keskisuomalaiset kokevat sekä...

Kesähankinnat pihaan ja puutarhaan

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan kyselyssä selvitettiin, mitä suomalaiset aikoivat hankkia kesäaikaan kotiin ja kesämökille. Vastauksissa korostuivat pihaan ja puutarhaan liittyvät tuotteet. 23 prosenttia vastaajista ilmoitti hankkivansa taimia. Seuraavaksi suosituimpia hankintoja olivat puutarhakalusteet- ja työkalut.

”Lihan pitää olla suomalaista”

...Avainlippu-tuotteiden kotimaisuusaste on yli 80 prosenttia. ­ Suomesta ei saa kaikkia raaka-aineita, Suomalaisen Työn Liiton Mentu perusteli. Hän arveli, että kotimaisuuden ja ulkomaisuuden suhde saattaa mietityttää ihmisiä. ­ Kun heidän kanssaan pääsee keskustelemaan siitä, niin se on helposti ymmärrettävissä. Avainlipun käyttöoikeus on myönnetty yli 3 000 tuotteelle, tuoteryhmälle tai palvelulle. Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Avainlippu-tutkimukseen vastanneet keskisuomalaiset kokevat...