Mediaseuranta

Medialle - Suomalaisen Työn Liitto

Vahva ja hyvin imeytyvä sinkkivalmiste

Lyhyessä jutussa on esitelty Hyvän Olon Sinkkisitraatti valmiste, joka on kotimainen avainlipputuote. Tuote on vahva ja imeytyy hyvin sekä sopii kaikenikäisille miehille ja naisille päivittäiseen käyttöön.

Lammin ikkunoilla näyttää kirkkaalta

Lammin suurin yritys, Lammin Ikkunat ja Ovet kasvaa ja aikoo palkata lisää väkeä tulevaisuudessa huolimatta taantumasta. Toimitusjohtaja Hannu Saarinen painottaa lisäksi mm. suomalaisten tuotteiden tukemista kuluttamisessa. Yritys kuuluukin Suomalaisen työn liittoon, jonka kampanjaa tj. Saarinen kehuu. Kampanjassa on kehotettu ostamaan 10 eurolla lisää kuukaudessa suomalaisia tuotteita, jotta syntyisi 10 000 uutta työpaikkaa.

Kolumni: Ylpeä sellainen

Kirjoittaja kertoo puuvilla-selluuloisaisesta tiskirätistään, jossa on Design from finland -merkki. Kuitenkin rätin puuaines on norjalaista sellua, hän päivittelee, ja kysyy eikö Suomessa pystytä valmistamaan kilpailukykyistä tuotetta suomalaiselle designfirmalle.

Osuuskunnasta potkua työllistymiseen

Kainuun Nuotta ry:n omistama Rajan Nuotta muuttuu työosuuskuntapohjaiseksi yhteiskunnalliseksi yritykseksi. Sen tavoitteena on yhdistää eri osaajia, jotta osuuskunta pystyy tarjoamaan ja laajentamaan palvelukokonaisuuksia. Osuuskuntayrittäjyys tarjoaa turvallista yrittämistä ja työllistymistä, mutta se voi olla myös väylä oman yrityksen perustamiseen. Uudessa osuuskunnassa on nyt 17 osakasta eri aloilta. Tarkoituksena on olla koko Kainuuta koskeva osuuskunta.

Näin einekset tulevat muuttumaan

...ravitsemusasiantuntija Mirva Lampinen paljastaa, miten einekset muuttuvat tulevaisuudessa. Maksalaatikko on Suomalaisen Työn Liiton kampanjatutkimuksen mukaan edelleen Suomen suosituin eines. Kaiken kaikkiaan maksalaatikoita myydään...

Sinivalkoinen jalanjälki tavoitti etenkin nuoret ja naiset

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja on liiton tutkimuksen mukaan toiminut hyvin erityisesti nuorten sekä naispuolisten kuluttajien keskuudessa. Miltei puolet tutkimukseen vastanneista tiesi kampanjan, ja tunnisti sen viestin "Osta työtä Suomeen". Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja jatkaa kotimaisen työnteon sekä tuotteiden esille nostamista nyt jo kolmantena vuotena peräkkäin.

Sitaatti

Lehti on nostanut pääkirjoitussivulleen sitaatin, jonka mukaan Osta työtä Suomeen -kampanja on vakuuttanut kuluttajat. Laatu on tärkein syy valita suomalainen tuote, työllistävyys toiseksi tärkein. Lähteenä on Suomalaisen Työn Liitto.

Suomalaiset arvostavat kotimaista

Suurin osa suomalaisista uskoo kotimaisen valmistuksen kannattavuuteen Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen mukaan. Esimerkiksi kuluttajien kiinnostus tuotteiden alkuperää kohtaan on kasvanut. Suomalaisen Työn Liitto kehottaakin yrityksiä tuomaan esille muun muassa työtä, jonka he Suomessa luovat.

Suomalaisten mielestä yli 50-vuotiaat eivät saa työtä

Suomalaisen Työn Liiton kyselystä käy ilmi, että suomalaiset pitävät yli 50-vuotiaiden mahdollisuutta työllistyä huonona. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala kertoo huolestuttavan kyselytuloksen vahvistavan muita samansuuntaisia tutkimustuloksia yli 50-vuotiaiden työnsaannin vaikeutumisesta sekä ikäsyrjinnästä. Suomalaisen Työn Liitosta painotetaan, että ikä ei saa olla keskeinen valintakriteeri uutta työntekijää palkattaessa.

Myyntityön arvostuksessa paljon parannettavaa

Suomalaisen Työn Liiton tekemä kysely osoittaa puutteita suomalaisessa myynti- sekä asiakaspalveluosaamisessa. Miltei puolet vastaajista kokee, ettei suomalainen osaa myydä, ja noin kolmannes ajattelee, ettei Suomessa hallita palvelualaa. Palvelusektorin kasvaessa asiakaspalvelun hallinnalla on suuri merkitys suomalaisessa työelämässä. Myyntiosaaminen taas on kansantaloudellisesti tärkeää kun otetaan huomioon suomalaisen viennin suuri osuus.

Selvitys: Suomalaiset eivät pelkää maahanmuuttajien vievän työpaikkoja

Suomalaisen Työn Liiton teettämän tutkimuksen mukaan valtaosa suomalaisista ei pelkää maahanmuuttajien vievän heidän työpaikkojaan. Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala ei ole yllättynyt tuloksesta. Hän huomauttaa, että Suomessa on keskusteltu paljon huoltosuhteen heikkenemisestä ja siitä, kuinka Suomessa tarvitaan lisää henkilötyövuosia tulevalla vuosikymmenellä.

Sinivalkoisella työllistät

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja jatkuu kolmatta vuotta peräkkäin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimus paljasti, että jo miltei puolet vastaajista tunnisti suomalaisten tuotteiden ja palveluiden työllistävistä vaikutuksista muistuttavan kampanjan.

Jalkineet 2016-2017

Artikkelissa esitellään talven uutuusjalkineita sekä tuttuja klassikkomalleja. Edustettuina ovat muiden muassa Nokian Jalkineiden saapasmallit Hai sekä Kevo Outlast High. Nokian Jalkineiden tuotteet syntyvät suomalaisten suunnittelijoiden sekä ulkomaisten huippuvalmistajien yhteistyön tuloksena, ja yritykselle on annettu Design from Finland -tunnus merkkinä suomalaisesta työstä.

Tekstiviestit

Nimimerkki "Eurot kotiin" kiittelee tekstiviestipalstalla Warkauden Lehden pääkirjoitusta (28.1.). Hän muistuttaa, ette jokainen voi omilla ostosvalinnoillaan tukea oman alueensa yrityksiä sekä paikallista ja suomalaista tuotantoa. Kirjoittaja kehottaakin kaikkia asioimaan kotikuntansa kaupoissa ja etsimään avainlippuja ja joutsenmerkkejä.

Ruisleipien paketit lupaavat paljon – kuitupitoisuus vaihtelee hurjasti

Artikkelissa käsitellään ruisleipien pakkausmerkintöjä. Vertailussa oli kymmenen eri ruisleipäpakettia. Näistä neljässä mainittiin erikseen, että leivonnassa käytetty ruis on kotimaista. Neljässä paketissa ei puolestaan ollut lainkaan tietoa leivontaan käytetyn viljan alkuperämaasta, yhdessä tosin oli tuotteen kotimaisuutta markkinoiva Avainlippu. Avainlippu ei kuitenkaan takaa sitä, että raaka-aine olisi ainakaan kokonaan kotimaista, sillä avainlipun sääntöjen mukaan kotimaisuusasteen pitää olla vähintään puolet, ja tällä tarkoitetaan sekä raaka-aineita että valmistusta.

Muutos hävittää ja synnyttää työpaikkoja

Useat suomalaiset näkevät ahneuden syynä kasvaviin työttömyyslukuihin. Suomalaisen Työn Liiton kyselyn mukaan tätä mieltä on 67 prosenttia suomalaisista. Tutkimuspäällikkö Jokke Eljala muistuttaa, että hyvin johdetuissa yrityksissä panostetaan kuitenkin myös markkina-asemaa parantaviin ja kokonaan uutta luoviin uudistuksiin. Samalla syntyy myös koko ajan uusia työpaikkoja.