Mediaseuranta

Medialle - Suomalaisen Työn Liitto

Perinteinen kesämökki jää kakkoseksi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -tutkimuksen mukaan 30 prosenttia suomalaisista käy kesämökeillään vuoden ympäri. Yhä useammat suomalaisista unelmoivat perinteisen kesämökin sijaan vapaa-ajan asunnosta tai pienestä omakotitalosta. Valtaosa suomalaisista on valmis maksamaan mökistä alle 100 000 euroa, vaikka mökkeilykulttuurin muutokset luovat paineita entistä parempaan varustelutasoon.

Lahden uudelle kesäteatterille avainlippu

Suomalaisen työn liitto on myöntänyt Avainlipun Lahden uudelle kesäteatterille. Tämä on hieno tunnustus Laukesille ja osoitus siitä, että satsaamme kotimaisuuteen ja laatuun, iloitsee vastaava tuottaja Juha Pihanen. Laukes haluaa tuottaa tasokasta musiikkiteatteriviihdettä ja avainlippu on yksi etappi sillä tiellä, toteaa markkinointipäällikkö Mikko Matias Peltoniemi.

Ensimmäinen Neste K Teiskontielle

Tampereen Teiskontielle avattiin maaliskuun lopulla ensimmäinen Neste K -konseptin mukainen huoltoasema ja lähikauppa. Sama konsepti on tarkoitus tuoda vajaan kahden vuoden sisällä jokaiseen Nesteen ja Keskon 70 yhteiseen liikepaikkaan. Keskon pääjohtajan Mikko Helanderin mukaan Neste K -asemilla kauppias voi rakentaa omalle alueelleen sopivan räätälöidyn ratkaisun. Nesteen toimitusjohtaja Matti Lievonen kertoo, että uusi konsepti on valtava investointi, joka työllistää satoja. Nesteen tuotteet tehdään Suomessa ja niillä on avainlipputunnus. Neste K -konseptin suunnitellutta tiimiä on johtanut Keskon projektijohtaja Mikko Paukkonen.

Investoinnit eivät synny työpaikkojen tuottamisen ilosta

...tuottoa huonontavana, ellei työvoimassa ole jotain lopputuotoksessa asti näkyvää erinomaisuutta, josta kannattaa maksa preemiota. Pelkkä avainlippu ei tähän riitä ainakaan ulkomaiselle investoijalle. Investointeja on kahdenlaisia. Voidaan investoida eriomaisuuteen eli "joku" uskoo,...

Suomalainen lähiruoka pitää tuottaa lähellä

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan suomalaisista 83 prosenttia pitää paikallisesti tuotettuina elintarvikkeina sellaisia tuotteita, jotka tulevat alle 50 kilometrin päästä. Projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta kertoo, että alkuperämaa ja paikallisuus painavat suomalaisten elintarvikekulutuksessa. Ostamalla lähiruokaa pyritään tukemaan oman alueen elinvoimaisuutta ja työllisyyttä. Lähiruoan ostamiseen vaikuttaa sen saatavuuden helppous.

Mielipide: Kotimaista ruokaa sotilaille

Esko Järvenpää kertoo yleisönosastolla, että armeija käyttää ulkomaista ruokaa sissiharjoituksissa. Tositilanteessa järjestely ei ole mahdollinen. Pakkausten toimittajalle Leijona Cateringille hinta ja toimitusvarmuus ovat kotimaisuutta tärkeämpiä valintaperusteita. Hallituksen pitäisi korjata julkishallinnon asennetta kotimaisuuden suhteen. Suomalaisen Työn Liiton selvityksen mukaan Suomeen syntyisi vuodessa 10 000 uutta työpaikkaa, jos kuluttajat käyttäisivät kuukaudessa 10 euroa enemmän suomalaisiin tuotteisiin. Työttömyys vähenee, kun julkinen hallinto velvoitetaan osallistumaan kampanjaan. Kotimaisuusperiaatteen pitäisi ajaa hintakilpailun ohi.

Savustus tulevan kesän trendi

...on herkuttelun lisäksi kuitenkin hyvä tilaisuus myös juhlistaa Suomessa tehtävää työtä ja tukea suomalaista työtä kotimaisilla valinnoilla, kertoo Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala Suomalaisen Työn Liitosta ja toivottaa kaikille suomalaisille sinivalkoista vappua. Jo muutama...

Kesämökit tarjoavat jopa 60 000 työpaikkaa

Kesämökit ovat kansantalouden kannalta merkittäviä. Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila kertoo, että mökkipaikkakuntien työllisyyteen vaikuttaa se, millaisia palveluita mökkeilijät valitsevat. Suomalaisen Työn Liiton mukaan mökkeily saattaa mahdollistaa jopa 60 000 työpaikkaa. Liitto on lanseerannut tänä vuonna ensimmäistä kertaa vietettävän kansallisen mökkipäivän, jota vietetään 6. toukokuuta.

Suomalainen haluaisi kesämökin sijaan vapaa-ajan asunnon

Sinivalkoisen jalanjälki -mökkitutkimuksen mukaan suomalaiset haluavat mökkiensä olevan yhä paremmin varusteltuja. Yhä useampi myös haluaa vapaa-ajan asunnon tai pienen omakotitalon perinteisen kesämökin sijaan. Projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta kertoo, että monet haluavat nykyään viettää vapaa-ajan asunnoillaan aikaa ympäri vuoden. Lomamökkiin ei kuitenkaan panosteta rahallisesti yhtä paljon kuin koteihin. Sinivalkoinen jalanjälki -tutkimuksen toteutti Taloustutkimus Suomalaisen Työn Liiton tilauksesta.

Suomalaisille lähiruoka on tuotettu alle 50 kilometrin päässä

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan suomalaisista 83 prosenttia pitää paikallisesti tuotettuina elintarvikkeina sellaisia tuotteita, jotka tulevat alle 50 kilometrin päästä. Projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta kertoo, että alkuperämaa ja paikallisuus painavat suomalaisten elintarvikekulutuksessa. Ostamalla lähiruokaa pyritään tukemaan oman alueen elinvoimaisuutta ja työllisyyttä.

Lähiruokavalinnoilla halutaan tukea työllisyyttä

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan suomalaisista 83 prosenttia pitää paikallisesti tuotettuina elintarvikkeina sellaisia tuotteita, jotka tulevat alle 50 kilometrin päästä. Projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta kertoo, että alkuperämaa ja paikallisuus painavat suomalaisten elintarvikekulutuksessa. Lähiruoan ostamiseen vaikuttaa sen saatavuuden helppous.

Suomalainen haluaisi mökin sijaan vapaa-ajan asunnon

Suomalaisen työn liiton tilaama, Taloustutkimuksen tekemä Sinivalkoinen jalanjälki -mökkitutkimus paljastaa, että mökkien varustelulta odotetaan yhä enemmän. Suomalaisen työn liiton projektipäällikkö Merja Mantila kertoo, että mökillä ei vietetä aikaa enää ainoastaan kesällä vaan yhä useammat asuvat siellä ympärivuotisesti, ja siksi myös vaatimukset kasvavat. Ensisijaisesti mökki on kuitenkin aina lomailua varten.Tutkimukseen vastasi 2 222 18-79 -vuotiasta suomalaista.

Pääkirjoitus: Mökkiläisen kotoinen jalanjälki

Pääkirjoituksessa nostetaan esiin Suomalaisen Työn Liiton tutkimus, jonka mukaan mökkeily synnyttää koko maahan yhteensä 60 000 työpaikkaa. Lähes 70 prosenttia pitää mökillä käyttämiensä palvelujen kotimaisuutta tärkeänä. Ikänsä puolesta monet mökit kaipaavat kipeästi kunnostusta, mikä toisi kyläkuntiin töitä. Uusi piirre mökkeilyssä on kasvava halu vuokrata ja ottaa vuokralle kesämökki. Tämän lisääntyessä luodaan edelleen lisää työtä paikallisille.

Mielipide: Kotimaista ruokaa suomalaisille sotilaille

Esko Järvenpää Jämsästä vaatii mielipidepalstalla, että armeijassa tarjottaisiin kotimaista ruokaa. Hallituksen pitäisi puuttua julkishallinnon asenteeseen kotimaisia tuotteita kohtaan, sillä Suomalaisen Työn liiton selvityksen mukaan kuluttajien 10 euron lisäys kuukaudessa kotimaiseen toisi 10 000 uutta työpaikkaa vuodessa. Armeijan osalta kotimaisten tuotanto- ja hankintakanavien tulisi olla aina valmiudessa, se on osa puolustusvalmiutta ja se periaate ajaa hintakilpailun edelle.

Kysely: Nämä paikat repsottavat yleisimmin mökillä

...pitää pieniä puuhatöitä tärkeänä osana mökkeilyä ja 62 prosenttia tekee mielellään erilaisia huolto- ja kunnostustöitä. Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -mökkitutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2016...

Kansallinen mökkipäivä on toukokuussa

Ensimmäistä kansallista mökkipäivää vietetään 6. toukokuuta. Tavoitteena on tuoda esiin vapaa-ajan asumisen kansantaloudellisesta merkitystä sekä muistuttaa alkavasta mökkikaudesta. Päivä löytyy Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan Facebook-sivuilta.

Kolmelle jyväskyläläiselle yritykselle myönnettiin Avainlippu

...otetaan huomioon kaikki tuotteeseen tai palvelun tuotantoon kohdistuvat kustannukset. Avainlipun käyttöoikeuden myöntää hakemusten perusteella Avainlippu-toimikunta kolmeksi vuodeksi kerrallaan. Avainlippu on myönnetty tuhansille tuotteille ja palveluille. Design from Finland -merkki lanseerattiin...

Siirtäminen Kiinasta Suomeen kannattaa

Uutinen kertoo salolaisesta terveysteknologiayritys Salofasta, joka on nyt ainoa Kiinan ulkopuolinen huumetesterien valmistaja. Myös materiaalihankintoja ollaan siirtämässä Suomeen. Myös Salofan valmistamat Infuusioletkut ovat Avainlipputuote, ja merkkiä havitellaan huumetestereillekin. Tehtaanjohtaja Jarmo Nykänen korostaa suomalaista tietotaitoa ja laatua.

Kotimaista ruokaa suomalaisille sotilaille

...Kotimaisuus jää vain kauniiksi ajatukseksi. (MT 22.4.16). Hallituksen on puututtava julkishallinnon asenteeseen kotimaisia tuotteita kohtaan. Suomalaisen Työn liiton selvityksen mukaan kuluttajien 10 euron lisäys kuukaudessa kotimaiseen tuottaa 10 000 uutta työpaikkaa vuodessa. Kun julkinen...

Paikalliset tuotteet ja lähiruoka nostavat päätään

...-merkki sekä Suomalaisen Työn Liitto myöntämä Avainlippu-merkki, joka on jo yli 50 vuotta kertonut suomalaisesta valmistuksesta ja tuotannosta. Avainlipun tuntee 86 prosenttia kyselyyn vastanneista, ja ostopäätökseen se vaikuttaa yli puolella suomalaisista. Suomalaisen Työn Liitto myöntää Des...