Mediaseuranta

Medialle - Suomalaisen Työn Liitto

Saunan lämmittäminen on lempiaskare

Suomalaisen Työn Liiton tilaaman tutkimuksen mukaan saunanlämmitys ja marjanpoiminta ovat suomalaisten lempiaskareita kesällä. Vähiten aikaa halutaan viettää rikkaruohoja kitkien ja halkoja hakaten. Sukupuolten ja ikäluokkien välillä oli kyselyssä selvät erot.

Kesällä heitetään löylyä

Sininen jalanjälki -kyselyssä selvisi, että puolet suomalaisista pitää kesän lempiaskareenaan saunanlämmitystä tai marjanpoimintaa. Halonhakkuuta ja vedenkatoa puolestaan pidetään vain välttämättömänä pahana, niistä nauttii seitsemän prosenttia suomalaisista. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljalan mukaan marjojen poiminta on lähes yhtä suosittua kuin saunanlämmitys.

Suomalainen luottaa ruisleipään ja perunaan

Viime vuosien karppausbuumi ei näy suomalaisten ruokaa koskevissa mielipiteissa. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan mukaan suomalaiset koostaisivat itselleen ateriakokonaisuuden mieluiten ruisleivästä ja perunasta. Ruisleipään luotti 68 prosenttia vastaajista ja lähes yhtä suuren suosion sai peruna 67 prosentilla. Suomalaisen Liiton (sic) tutkimuspäällikkö Jokke Eljalan mukaan kärkikymmenikköön mahtui myös marjoja ja kalaa, mutta kaurapuuro jäi yllättäen vasta sijalle 15.

Kesällä ei siivota vaan heitetään löylyä

Miltei joka neljäs Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kyselytutkimukseen vastanneista ilmoitti ulkosaunan lämmittämisen kaikkein mieluisammaksi kesäaskareeksi. Myös marjanpoiminta on suomalaisten mieleen.

Kesällä ei siivota vaan heitetään löylyä

Miltei joka neljäs Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kyselytutkimukseen vastanneista ilmoitti ulkosaunan lämmittämisen kaikkein mieluisammaksi kesäaskareeksi. Myös marjanpoiminta on suomalaisten mieleen. Kesäsiivouksesta taas nauttii vain kaksi prosenttia vastaajista, kertoo Suomalasien Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.

Siivous häviää saunalle

Suomalaisen Työn Liitto selvitti toukokuussa suomalaisten mieluisimpia kesäaskareita. Mieluisimpana askareena esiin nousi ulkosaunan lämmitys, sen nosti lempiaskareekseen joka neljäs. Heikoiten kyselyssä menestyi siivous. Kyselyn mukaan siitä nauttii vain kaksi sadasta.

Pääkirjoitus: Ulkomaiset poimijat pelastavat Suomen metsämarjasadon

...arvion mukaan ulkomaisia poimijoita tarvitaan tulevaisuudessa yhä enemmän, jos suomalaisten marjastusinnostus hiipuu viime vuosien tapaan. Suomalaisen Työn Liiton tuore kyselytutkimus vahvistaa, että innokkaimpia marjanpoimijoita ovat edelleen yli 60-vuotiaat. He eivät poimi marjoja vain...

Pääkirjoitus: Onko kilpailu liian kireää?

...suomalaisten elintarvikkeiden myyntiä. Tuottajien mielestä he maksavat alennukset. ASIAKKAAT arvostavat selvitysten mukaan suomalaisuutta. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksessa yli 70 prosenttia kuluttajista olisi valmis maksamaan nykyistä enemmän suomalaisesta tuotteesta ja palvelusta. ...

Suomalaisten kesähankinnat keskittyvät pihaan ja puutarhaan

Sinivalkoinen jalanjälki -tutkimuksen tulokset kesähankinnoista osoittavat suomalaisten viettävän kesäisin sankoin joukoin ulkona. Suosituimmaksi kesähankinnaksi nousivat taimet, joita kertoi ostavansa liki neljäsosa vastaajista, 23 prosenttia. Seuraavaksi suosituimpia kesähankintoja olivat puutarhakalusteet ja -työkalut. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta kertoo kesän herättävän suomalaisten innon laittaa pihaa ja puutarhaa. Vapaa-ajan vieton lisäksi puutarhassa myös valmistetaan ja jopa kasvatetaan ruokaa. Rautakeskon Piha ja puutarha -yksikön myyntipäällikkö Ville Särkilahden mukaan piha, terassi tai parveke voi olla tilana suomalaisille yhtä tärkeä kuin olohuone, joten siihen halutaan panostaa.

Kesähankinnat keskittyvät pihaan ja puutarhaan

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan suunnitelmissa olevia kodin ja kesämökin hankintoja kartoittanut kysely kertoo, että suomalaiset siirtyvät kesällä sankoin joukoin ulos viettämään aikaa. Selkeäksi ykköseksi ihmisten kesähankinnoissa nousivat taimet. Niitä seurasivat puutarhakalusteet ja -työkalut. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta kertoo, että naiset olivat selvästi miehiä innokkaampia ostamaan edellä mainittujen tuotteiden lisäksi verhoja. Kesällä tehtävissä hankinnoissa voi myös valinnoillaan edistää Suomen työllisyyttä. Suomalaisen työn liiton laskelmien mukaan kymmenen lisäeuroa suomalaisiin tuotteisiin kuussa loisi maahan vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa. Suomalaisen tuotteen tunnistaa kaupassa Sinivalkoinen jalanjälki -tunnuksesta sekä Avainlippu, Design from Finland ja Sirkkalehti -merkeistä.

Kolumni: Kaikkein mukavinta hommaa kesällä

Karjalaisen pääkirjoitustoimittaja Jouko Kempas pohtii kolumnissa saunanlämmitystä. Hän kertoo, että Suomalaisen Työn liiton tutkimuksen mukaan suomalaiset nauttivat kesällä eniten saunan lämmittämisestä. Kempaan mukaan puusaunan lämmittäminen on miehille terapeuttista. Mies nauttii ja kärsii veden kantamisesta ja saunapuiden hankkimisesta. Vielä mukavampaa on kuitenkin itse saunominen.

Asuntomessutalojen ylellisiä yksityiskohtia

...Kylpytynnyrin voi toteuttaa näinkin. Suomelaisen Nikolai Ruolan suunnittelema Drop-allas on saanut Design from Finland -tunnuksen ainutlaatuisen muotoilunsa ansiosta. Allasta on myyty kotimaan lisäksi jo Ruotsiin ja Baltiaan...

Suomalaisten mieluisinta kesäpuuhaa: Saunanlämmitys ja marjanpoiminta

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa suomalaisten mieluisimmiksi kesäaskareiksi nousivat ulkosaunan lämmitys ja marjanpoiminta. Sukupuolten välillä oli tutkimuksessa selkeitä eroja. Naisten suosikiksi nousivat kyselyssä marjastus, mattojen pesu ja kukkapenkin kitkeminen. Miehet puolestaan nauttivat ulkosaunan lämmityksestä, nurmikonleikkuusta ja halonhakkuusta. Yhteistä on kuitenkin se, että kesäsiivouksesta ilmoitti nauttivansa vain kaksi prosenttia vastaajista.

Mistä suomalainen ostaa elintarvikkeensa kesällä?

Viikko Pohjois-Karjala on haastatellut Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja projektipäällikkö Merja Mantilaa. Hän kertoo, että suomalaiset ostavat elintarvikkeensa kesäisin mieluiten lähikaupasta ja torilta. Tienvarsihuoltamoiden vähäisen kannatuksen hän katsoo johtuvan suppeasta valikoimasta ja kalleudesta. Mantilan mukaan ostajan sukupuolella ja iällä on väliä ostospaikan valinnan mukaan. Hän myös kertoo, että kasvisten käyttö lisääntyy ja suomalaisten ruokavalio muuttuu terveellisemmäksi kesäisin. Hän myös kertoo Hyvää Suomesta, Sirkkalehti ja Avainlippu -merkkien olevan tae tuotteen suomalaisuudesta.

Tänä kesänä ”tuunataan” pihaa ja puutarhaa

Satakunnan Kansan pylväsgraafi kertoo, että Suomalaisen Työn Liiton tilaama Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan suomalaiset aikovat ylivoimaisesti eniten hankkia tänä kesänä mökilleen taimia. Niitä aikoo ostaa 23 prosenttia vastaajista. Seuraavaksi eniten aiotaan hankkia puutarhakalusteita.

Lempiaskare kesällä on saunanlämmitys

Suomalaisen Työn Liiton tilaaman tutkimuksen mukaan saunanlämmitys ja marjanpoiminta ovat suomalaisten lempiaskareita kesällä. Vähiten aikaa halutaan viettää rikkaruohoja kitkien ja halkoja hakaten.

Saunanlämmitys kesän lempiaskare

Suomalaisen Työn Liiton tilaaman tutkimuksen mukaan saunanlämmitys ja marjanpoiminta ovat suomalaisten lempiaskareita kesällä. Vähiten aikaa halutaan viettää rikkaruohoja kitkien ja halkoja hakaten.