Mediaseuranta

Medialle - Suomalaisen Työn Liitto

Valmisruokakysely: Maksalaatikko maistuu suomalaisille parhaiten

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan maksalaatikko on Suomen suosituin valmisruoka. Se sai kyselyssä 17 prosentin kannatuksen. Toiselle sijalle nousi hernekeitto. Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila arvelee, että maksalaatikon suosiota voi selittää, että se koetaan kotikeittiössä hieman työlääksi valmistettavaksi. Mantilan mukaan moni päätyneekin nappaamaan kaupasta valmiin vaihtoehdon.

Hyvät kiertoon markkinoilla

Koskenkylän markkinoille voi tuoda tarpeettomia tavaroita ja vaatteita. Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus sekä Pernajan Martat ottavat vastaan käyttökelpoisia ja siistejä tekstiileitä, käsityötarvikkeita ja muita pientavaroita. Rikkinäisiä tai käyttökelvottomia esineitä ei oteta keräykseen. Lahjoituksilla tuetaan ympäristötyötä ja paikallista yhteisöllisyyttä. Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskus on yhteiskunnallinen yritys eikä se tavoittele voittoa toiminnallaan.

Kommentti: Tämä on hei viihdettä!

Toimittajan mukaan Jääkiekon SM-liiga todisti mediapäivänsä paneelikeskustelussa kiistattomasti, että peli Liigassa on viihdyttävää. Liiga ja liigaseurat pyrkivät kääntämään raha- ja yleisövirtojen laskevan trendin. Apuun on huudettu Suomalaisen Työn Liittokin kuin alleviivaamaan sitä, ettei KHL:ssä pelaava Jokerit olisi suomalainen seura.

Maksalaatikko maistuvin valmisruoka

...hernekeitto, selviää Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta. – Maksalaatikko sai suurimman suosion kaikissa ikäluokissa, vaikkakin sen suosio on erityisen suurta yli 30-vuotiaiden parissa. Maksalaatikon suosiota voi selittää, että se koetaan kotikeittiössä hieman työlääksi valmistettavaksi, projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn...

Jääkiekon SM-liigalle hieno tunnustus

...hienoa saada Avainlipun käyttäjäksi Liiga, joka tuottaa suomalaisille mieleenpainuvia urheiluelämyksiä kotisohvilla ja halleissa. Tänä vuonna 50 vuotta täyttävän Avainlipun käyttäjistä jo puolet on palveluyrityksiä, ja Liiga monipuolistaa Avainlipun käyttäjien palettia entisestään, Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala...

Nousussa ja laskussa

Palstalla listataan nousussa ja laskussa olevia asioita. Nousussa ovat mm. valmisruoat. Maksalaatikko on uusavuttomien keskuudessa tehdyn Sinivalkoinen jalanjälki -tutkimuksen mukaan suomalaisten ylivoimainen suosikkieines. Suomalaisen Työn Liiton mukaan seuraavina tulevat hernekeitto ja makaronilaatikko.

Johtaja, sinun on pakko muuttua!

...paremmin johtaja ymmärtää itseään ja sitä, miten hän toimii suhteessa muihin, sitä paremmin hän johtaa muuttuvissa tilanteissa. Ja hyvä johtaminen lisää työntekijöiden sitoutumista ja halua venyä yrityksen puolesta.” Amara on yhteiskunnallinen yritys, jossa 60 prosenttia tuotoista menee yrityksen tarkoituksen edistämiseen. ”Tavoitteemme on tuplata transformatiiviseen johtamiseen...

Maksalaatikko on Suomen suosituin eines: tiedätkö mistä se on tehty?

...valmistaa maksalaatikkoa itse, mutta mikro kilahtaa useassakin kodissa. Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen tietojen mukaan maksalaatikko on Suomen suosituin eines. Innovaatiojohtaja Mirja Lonka Saarioisilta kertoo, että maksalaatikko on aivan ensimmäisiä Saarioisten, jo vuodesta...

Maksalaatikko ykkönen

Sinivalkoinen jalanjälki -tutkimuksesta selviää, että suomalaisten suosikki valmisruoista on maksalaatikko. Maksalaatikkoa kannatti 17 prosenttia vastaajista, ja muut valmisateriat saivat vain hajaääniä. Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila uskoo, että suosion syynä on se, että maksalaatikko on hieman työläämpi valmistaa kotikeittiössä.

Mielipide: Kotimaiseksi mielletty tuote on usein ulkomailla tehty

Helsingin Sanomat esitteli 30.8. keinoja, joilla voitaisiin luoda työtä suosimalla kotimaisia tuotteita. Keinovalikoimissa olivat mm. kotimaisuudesta kertovat symbolit avain- ja joutsenmerkkeineen. Kirjoittaja huomauttaa kuitenkin, että viime aikoina yleistynyt Design from Finland -symboli merkitsee valitettavan usein vain sitä, että yritys on siirtänyt suomalaiseksi mielletyn tuotteen valmistuksen ulkomaille. Kirjoittaja oli ollut ostamassa perinteisiä nokialaisia kumisaappaita. Saappaiden kyljessä luki Design from Finland, mutta valmistusmaasta ei löytynyt tietoa. Niinpä saappaat jäivät ostamatta. Kirjoittaja haluaisi kaikkiin tuotteisiin, myös vaatteisiin, pakolliset alkuperämerkinnät nopeasti, jotta vastuullisella kuluttajalla olisi aito mahdollisuus tukea suomalaista teollisuutta.

Monta hyvää 50 grammassa

Artikkelissa kerrotaan Pirkka-vaipasta. Pirkka-sarjan kertakäyttövaipoille on myönnetty on Sinivalkoinen jalanjälki -merkki, Avainlippu-merkki sekä Pohjoismainen ympäristömerkki eli Joutsenmerkki. Vaippoja on valmistanut vuodesta 1993 lähtien suomalainen perheyritys Delipap.

Maksalaatikko on klassikko

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan maksalaatikko on suomalaisten mielestä paras valmisruoka. Hernekeitto sijoittui toiseksi.

Maksalaatikko kyselyn paras valmisruoka

Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan suomalaisten suosikki valmisruoissa on maksalaatikko. Toiseksi suosituin on hernekeitto. Maksalaatikko on erityisesti yli 30-vuotiaiden suosikki.

Taloustutkimus: sauna tekee suomalaisen kodin

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan kyselyn mukaan suomalaisen kodin tunnuspiirteitä ovat sauna, astiankuivauskaappi ja kenkien jättäminen eteiseen. Tutkimuspäällikkö Jokke Eljala Suomalaisen Työn Liitosta sanoo, että erityisesti miehet ja omakotitaloissa asuvat kannattivat saunaa. Aiemman tutkimuksen mukaan lähes joka toinen vastaaja piti suomalaista alkuperää tärkeänä erityisesti kiukaissa. Vanhemman sukupolven edustajat pitävät räsymatoista ja ryijyistä, kun taas nuorten kodeista löytyy enemmän Muumi-mukeja ja Marimekkoa.

Juha Marttila MTK: ”Halpuutus kriisiyttää osaltaan maataloutta”

...lähiruokaa. Kotimaisten Kasvisten sirkkalehtimerkki ja Hyvää Suomesta joutsenlippu kertovat, että tuotteet ovat kotimaisia myös raaka-aineiden osalta. Suomalaisen Työn Liiton avainlippu edellyttää, että tuotteen tai palvelun kotimaisuusaste on vähintään 50 prosenttia omakustannusarvosta. Avainlipulla varustetun elintarvikkeen raaka-aineet tai osa niistä voi siten...

Pääkirjoitus: Tuottajien talous kuilun partaalla

Suomalaisen Työn Liitto julkaisi hiljattain tutkimuksen, jonka mukaan kuluttajien arvostus kotimaisia tuotteita kohtaan on edelleen vahvistunut. Vaikka kotimaassa tuotettuun ruokaan luotetaan ja sitä halutaan ostaa, on suomalaisen ruuan tuottajat ajettu pääkirjoituksen mukaan entistä ahtaammalle. Lehti huomauttaa, että tuotanto on muuttunut merkittäviltä osin tappiolliseksi. Esimerkiksi sikatalouden kannattavuus oli viime vuonna huonoin koskaan, kertovat Luonnonvarakeskuksen Luken ennakkotiedot. Viime viikolla HKScan irtisanoi Sikaco Oy:n sikalan tuotantosopimuksen. Sikacon toimitusjohtaja Hannu Uimonen varoittaa, että tuotantosopimusten irtisanomiset eivät jää tähän.

Tavoitteena parempaa hoivapalvelua

Artikkeli kertoo Palveluksessa Suomi Oy:sta, joka on suomalaisten yksityishenkilöiden omistama yhteiskunnallinen yritys. Yhtiön tavoitteena on parempien hoivapalveluiden tuottaminen ja toimialan uudistaminen. Toimitusjohtaja Janne Mäki-Kahran mukaan yhteiskunnallisena yrityksenä puolet voitoista on sitouduttu käyttämään yrityksen ja hoivan kehittämiseen sekä yhtiön toimialaan liittyviin hyväntekeväisyyshankkeisiin ennen osinkojen maksua. Mäki-Kahra katsoo, että julkinen ja yksityinen sektori toimivat liiaksi erillään toisistaan.

Suomalaisvanhemmat valitsevat kotimaisen lastenruoan

Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan kotimaisuus on tärkeää etenkin elintarvikkeiden ja lastenruoan kohdalla. 50-vuotisjuhlaa viettävän Avainlippu-alkuperämerkin Brand Manager Reetta Mentu Suomalaisen Työn Liitosta kertoo, että suomalaisen alkuperän arvostus kasvaa jatkuvasti ja se näkyy kotimaisina valintoina ihmisten ostoskoreissa.

Kesko suosii kotimaista, myy ulkomaista?

...tomaattia ympäri vuoden, mutta valikoimaa täydennetään ulkomaisilla tuotteilla, kerrotaan Keskosta, joka on yksi Sinivalkoinen 
jalanjälki –kotimaisuuskampanjan kantavista voimista. Hedelmien ja vihannesten ostojohtaja Kenneth Forsman kertoo yrityksen suosivan kotimaisia tuotteita "aina, kun se saatavuuden puolesta on mahdollista". "Tähän vuodenaikaan Keskon...

Mielipide: Levybisnes ja viihde – Suomen suurin start up?

...kulttuurityön tuottavuus ulkomaille tai kilpailla muilla työmarkkinoilla, tulee lisätä kotimaisella ekosysteemillä. Avainlippu-tutkimuksen mukaan kymmenen euroa kuukaudessa kotimaiseen kulutukseen luo 10 000 uutta työpaikkaa. Jokainen voi...