Mediaseuranta

Medialle - Suomalaisen Työn Liitto

Äidin tekemä maistuu parhaalta

...Suomalaisen työn liiton teettämän kyselyn mukaan makaronilaatikko, karjalanpaisti ja karjalanpiirakat ovat perinneherkkuja, jotka suomalaiset kaikkein innokkaimmin haluavat säilyttää kotiruokakulttuurissa. Alueellisesti karjalanpaistia suositaan erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa...

Vain joka neljäs valitsee ruuan hinnan perusteella

...Suomalaisen työn liiton tutkimuksen mukaan hinta on vain joka neljännelle kuluttajalle tärkein kriteeri ruokaostoksilla. Yhtä tärkeitä kriteereitä ovat ruuan alkuperä, maku ja terveellisyys...

Viisas juorukello

Artikkeli käsittelee Driveco-järjestelmää, jota käytetään ajoneuvojen seurannan työkaluna. Järjestelmällä on Suomen avainlipputunnus, koska sen valmistus ja ohjelmatuotanto sijaitsevat Suomessa.

Tutkimus: näistä lapsuuden suosikkiannoksista ei haluta luopua

...tutusta suosikista on varmasti satoja eri variaatioita. Kysynkin aina asiakkailta, millainen makaronilaatikko teillä tehdään, Jansen naurahtaa. Suomalaisten suosikkiateriat saa helposti koottua kotimaisista raaka-aineista, joita tuo esiin käynnissä oleva Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja...

Matpriset avgör inte

...Det märks tydligt att det finns ett ökat intresse för produkternas ursprung och framför allt det inhemska, säger Tero Lausala, vd för Suomalaisen työn liitto. Han poängterar att det mitt i den heta matprisdebatten är skäl att komma ihåg att det är helheten som avgör, snarare än priset...

Perheenäidin tempaus: Vuoden ajan vain suomalaisia tuotteita

...Karoliina päätti olla jumiutumatta murehtimiseen ja alkoi yhdessä aviomiehensä kanssa pohtia, voisivatko he tehdä jotain. – Mietimme, että voimme kantaa kortemme kekoon ostamalla suomalaisia tuotteita. On laskettu, että jos jokainen suomalainen ostaisi kymmenellä eurolla enemmän kuukaudessa kotimaista, niin 10 000 työpaikkaa vuodessa säästyisi, hän viittaa Suomalaisen Työn Liiton laskelmiin...

Lyfter fram inhemsk mat

...Karelsk stek, karelska piroger och makaronilåda är tre traditionella maträtter som finländarna minns med värme från sin barndom. När tusen finländare tillfrågades om vilken traditionell maträtt de inte vill avstå ifrån placerade dessa sig på delad första plats med vardera 13 procent. Förbundet för finländskt arbete (Suomalaisen työn liitto) har låtit göra undersökningen...

Ruokaostoksissa muitakin valintakriteerejä kuin hinta

...Suomalaisen Työn Liiton tutkimusten mukaan hinta on ruokakaupassa vain joka neljännelle suomalaiselle tärkein kriteeri elintarvikeostoksilla. Yhtä tärkeitä ovat ruuan alkuperä, maukkaus ja terveellisyys. Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala muistuttaa vilkkaan hintakeskustelun keskellä, että suomalaisille ruokakaupassa ratkaisee kokonaisuus...

Suomalaisen Työn Liitto: Ruuan hinnan rinnalla pitäisi puhua myös työllistävyydestä

...toiset 25 prosenttia korostaa tuotteen suomalaista alkuperää. Muita tärkeitä ruuan valintakriteerejä olivat Taloustutkimuksen kyselyn mukaan maku ja terveellisyys. Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausalan mukaan hintakeskustelussa unohtuu, että kuluttajien kokemukseen ruokakaupan hinta-laatusuhteesta vaikuttaa monta muuttujaa...

Hinta ei olekaan ruokaostoksilla aina ratkaisevin tekijä - "Saattaa yksinkertaistaa liikaa"

...on hyvä muistaa, että suomalaisille ruokakaupassa ratkaisee kokonaisuus. Kuluttajille kokonaisuus muodostuu hinnan lisäksi muun muassa ruuan alkuperästä, hyvästä mausta ja terveellisyydestä. Pelkkään hintaan keskittyminen saattaa yksinkertaistaa liikaa kuluttajien aitoja toiveita", Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala sanoo...

Karjalanpaisti ja makaronilaatikko monen suosikkiruokia

...raaka-aineilta odotetaan laatua. Erityisesti viikonloppuina ainekset ostetaan yhä useammin palvelutiskiltä”, kertoo K-citymarket Porvoon K-kauppias Taina Jansen. Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen.

Parmacon tehtaalla siirrytään kahteen vuoroon

...Rakennuksemme ovat moderneja, rakennusmääräykset täyttäviä taloja, joissa on hyvä akustiikka, ja joiden ilmanvaihto kerää kiitosta. Tuotteillamme on avainlippumerkki, eli kotimaisuus on meille arvo jo sinänsä, painottaa Alastalo....

Ruokaostoissa kotimaisuus peittoaa hinnan

...Hinta on joka neljännelle ruokaostoksia tekevälle suomalaiselle tärkein elintarvikkeiden valintaperuste. Suomalaisista yli 70 prosenttia kertoo valitsevansa aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen, kun sellainen vaihtoehto on saatavilla, selviää Suomalaisen Työn liiton tutkimuksesta...

Suomalainen ei luovu makaronilaatikosta

...Makaronilaatikko, karjalanpaisti ja karjalanpiirakat ovat perinneherkkuja, jotka suomalaiset kaikkein innokkaimmin haluavat säilyttää kotiruokakulttuurissa. Tämä selviää Suomalaisen työn liiton teettämästä kyselystä, jolla kartoitettiin ruokasuosikkeja...

Karjalanpaistista, karjalanpiirakoista ja makaronilaatikosta suomalaiset eivät luopuisi

...karjalanpaisti, karjalanpiirakka ja makaronilaatikko jakavat tittelin Suomen suosituimmista lapsuuden kotiruoista. Yhteensä tämä kolmikko keräsi lähes 40 prosenttia kaikista äänistä. Hieman yllättäen listan hännillä keikkuvat tutut keittoruoat, makkarakeitto ja lihakeitto, Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila kuvailee suomalaisten mieltymyksiä...

Perinneruokien suosikit

...Suomalaisten suosikkiateriat saa helposti koottua kotimaisista raaka-aineista, joita tuo esiin käynnissä oleva Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja. Kampanja muistuttaa, että valitsemalla suomalaisia tuotteita tukee samalla maan työllisyyttä...

Keittiöremontti ja uusi sänky ykköstoiveita

...Asunnon kunnostus- ja remonttitöihin liittyen on hyvä muistaa, että sen yhteydessä tehtävillä valinnoilla voi oman kodin lisäksi rakentaa työtä Suomeen, toteaa Suomalaisen Työn Liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala. Suomalaisten tuotteiden ja palveluiden työllistävistä vaikutuksista muistuttaa myös Suomalaisen Työn Liiton, Keskon ja kymmenien yritysten yhteinen Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja.

Näitä ruokia ei Suomi hylkää – Rokka ja Karjala kovassa kurssissa

...Tiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen, jonka teki Taloustutkimus. Miesten ja naisten mielipiteet menevät ristiin; naiset liputtavat karjalanpiirakoiden puolesta, miehille karjalanpaisti on ykkönen. Alueellisesti karjalanpaistia suositaan erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa, kun taas karjalanpiirakat ovat suosituimpia Helsingissä ja Uudellamaalla...