Design from Finland

Kotimaisuuden ylistys vai hintatietoinen valinta? Selvitys suomalaisten kulutusvalinnoista ja yritysten näkymistä

Suomalaiset ovat asenteiltaan erityisen innokkaita suosimaan kotimaisia ja vastuullisia tuotteita ja palveluita. Suomalaisen työn liitto selvitti, mihin suomalaisten eurot todellisuudessa menevät, kun he kertovat suosivansa suomalaisia tuotteita. Tätä varten kehitetty uusi Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa 2024 -mittaristo kuvaa suomalaisuuden arvostusta ruoka ja juoma-, koti ja sisustus- sekä vapaa-aika ja hyvinvointi -kategorioissa.

Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa -mittaristo 2024

Mihin suomalaisten eurot todellisuudessa menevät, kun he sanovat suosivansa suomalaisia tuotteita? Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa 2024 -mittaristo kuvaa suomalaisuuden arvostusta kuluttajamarkkinoilla ruoka ja juoma-, koti ja sisustus- sekä vapaa-aika ja hyvinvointi -kategorioissa. Mittaristossa tarkastellaan euromääräistä kuluttamista ja asenteita suomalaisuutta kohtaan.

Suosimmeko vain vai valitsemmeko todellakin kotimaista?

Lähes kaikki näkemäni asenneselvitykset kertovat samaa viestiä, että me suomalaiset olemme erityisen innokkaita suosimaan kotimaisia ja vastuullisia tuotteita ja palveluita. Toisaalta olen kuullut monta kertaa yritysten edustajilta, että ostaessaan asiakkaat päätyvät hintaan pohjautuvaan ”rationaaliseen” valintaan, eli hinta ratkaisee, eikä mikään muu. Mutta onko todellakin niin, että me suomalaiset uskottelemme, jopa itsellemme, tekevämme hyviä valintoja, mutta todellisuudessa emme niitä tee?

Uudet myönnetyt Design from Finland -merkit

Design from Finland -merkki kertoo suomalaisesta korkealuokkaisesta muotoiluosaamisesta niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Merkkiä kantavat tuotteet ja palvelut on muotoiltu Suomessa ammattimaisesti, vastuullisesti ja käyttäjälähtöisesti. Design from Finland -merkkiyritykset viestivät avoimesti tuotantoketjunsa rakenteesta ja valmistusmaasta.

Piiroisen uusi Pepita-mallisto on kotimaisen yhteistyön voimannäyttö

Suomessa suunniteltu ja valmistettu Piiroisen uusi tuolimallisto Pepita
lanseerataan 11.4.2024. Pepita on syntynyt Piiroisen ja muotoilutoimisto
Aivanin yhteistyönä ja se on suunniteltu kauniiksi ja rauhoittavaksi elementiksi
oppimisympäristöihin. Malliston pääsuunnittelija on muotoilutoimisto Aivanin
perustajaosakas, teollinen muotoilija Saku Sysiö.

Uudet myönnetyt Design from Finland -merkit

Design from Finland -merkki kertoo suomalaisesta korkealuokkaisesta muotoiluosaamisesta niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Merkkiä kantavat tuotteet ja palvelut on muotoiltu Suomessa ammattimaisesti, vastuullisesti ja käyttäjälähtöisesti. Design from Finland -merkkiyritykset viestivät avoimesti tuotantoketjunsa rakenteesta ja valmistusmaasta.

Uudet myönnetyt Design from Finland -merkit

Design from Finland -merkki kertoo suomalaisesta korkealuokkaisesta muotoiluosaamisesta niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Merkkiä kantavat tuotteet ja palvelut on muotoiltu Suomessa ammattimaisesti, vastuullisesti ja käyttäjälähtöisesti. Design from Finland -merkkiyritykset viestivät avoimesti tuotantoketjunsa rakenteesta ja valmistusmaasta.