Tutkimus: Pikkulasten vanhemmat kaipaavat tukea työskentelymahdollisuuksiin ja arjen tukiverkostojen luomiseen

Suomalaisen Työn Liiton Made by Finland -tutkimuksen mukaan suomalaiset lapsiperheet kaipaavat eniten tukea lasten hoito- ja kasvatuspalveluihin, arjen tukiverkostojen luomiseen ja kiireettömään yhdessäoloon. Muuttuvan työelämän vaatimusten ja perhe-elämän yhteensovittamiseksi tarvitaan myös niissä avustavia palveluita.

Lapsiperheen arki yhdistettynä työelämään on tunnetusti kiireistä, ja siihen kaivataan monenlaista tukea. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksesta selviää, että lähes puolet (49 %) suomalaisista kaipaa tukea lasten hoito- ja kasvatuspalveluihin. Toiseksi eniten toivotaan tukea arjen tukiverkostojen luomiseen (46 %) ja kiireettömään yhteiseen aikaan (43 %). Tuki työskentelymahdollisuuksiin pikkulapsiarjessa on lisäksi erityisen kaivattua kaikkien 25–49-vuotiaiden parissa.

”Tutkimustulosten mukaan erityisesti miehet kaipaavat tukea lasten hoito- ja kasvatuspalveluihin siinä missä naisille hiukan tärkeämpää näyttää olevan arjen tukiverkkojen luominen. Onkin tärkeää, että Suomesta löytyy näitä kahta yhdistäviä palveluita. Työelämän tulisi joustavasti mahdollistaa perheen perustaminen ja tarjota tukea perheiden muuttuviin tilanteisiin”, kommentoi Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Taloudellista tukea ja kannustimia kaipaa hieman yli kolmannes (37 %), eniten alle 24-vuotiaat vastaajat. Miehistä yli puolet (51 %) kaipaa tukea lasten hoito- ja kasvatuspalveluihin.

”Lapsiperheen arki on kuormittavaa. Tavallisimmat tarpeet liittyvät parisuhteeseen, uusioperheen arjen yhteensovittamiseen tai murrosikäisten huomioimiseen. Matalan kynnyksen palvelut perheille ehkäisevät myös tehokkaasti raskaampien tukitoimien tarvetta”, kommentoi lastensuojelun parissa työuransa tehnyt ja Merikratoksen palvelujohtajana työskentelevä Mikko Niemelä, ja jatkaa:

”Asiantuntijamme tuottavat vanhemmuuden tukipalveluita, jotka tarjoavat lapsiperheille mahdollisuuden kehittää ja parantaa arjen vuorovaikutusta. Myös vaikeita tilanteita voidaan hoitaa ilman lastensuojeluun liittyvää häpeää tai stigmaa.”

Niemelän mukaan esimerkiksi suomalaiset isät käyttävät jo aktiivisesti kasvatukseen tukea tarjoavia verkkopalveluita. Tämä on yhteydessä Made by Finland -tutkimuksen tuloksiin isien halusta ottaa vastaan tukea omaan vanhemmuuteensa jo varhaisessa vaiheessa.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Made by Finland -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa 2017 ja siihen vastasi 2 219 iältään 18–79-vuotiasta suomalaista. Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen Made by Finland -kampanja juhlistaa suomalaista työtä ja sen menestystarinoita. Mukana on yli 80 yritystä ja organisaatiota. Seuraa Made by Finlandia Facebookissa ja osallistu keskusteluun Twitterissä #madebyfinland.

Lisätietoja:

Esko Sillanpää, toimitusjohtaja, Merikratos, esko.sillanpaa@merikratos.fi, 040 820 6631
Mikko Niemelä, palvelujohtaja, Merikratos, mikko.niemela@merikratos.fi, 040 587 7670
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, tero.lausala@suomalainentyo.fi, 050 407 2623
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, jokke.eljala@suomalainentyo.fi, 050 374 7410

Merikratos tarjoaa lapsiperheille inhimillisiä ja vaikuttavia hyvinvointipalveluita, jotka ovat tukena elämän solmukohdissa ja parantavat elämänlaatua. Autamme lapsia, nuoria ja perheitä, joiden elämässä on haasteita, joihin tarvitaan erityistä tukea. Olemme erikoistuneet haastavissa olosuhteissa toimivien organisaatioiden tukemiseen, johtajuuden kehittämiseen sekä muutosten ihmisläheiseen läpivientiin. Merikratos on suomalainen, työntekijöidensä omistama, vastuullinen palveluyritys, joka kantaa sosiaalista vastuuta asiakkaistaan. www.merikratos.fi

Made by Finland -kampanja on Suomalaisen Työn Liiton, sen jäsenten ja yhteistyöorganisaatioiden yhteinen kampanja ja virallinen osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Kampanjassa on mukana yli 80 Suomalaisen Työn Liiton jäsenyritystä ja sen tavoitteena on lisätä ylpeyttä suomalaista monimuotoista työtä kohtaan. Made by Finland kokoaa yhteen myös suomalaisen työelämän asiantuntijat. Osana Made by Finland -kampanjaa Suomalaisen Työn Liitto, Tekes, Työelämä 2020 -hanke ja Työterveyslaitos tarkastelevat ja kehittävät yhteistyössä suomalaista työelämää ja sen vahvuuksia.