Tänään ostetaan työtä Suomeen

Suomalaisen Työn Liiton Osta työtä Suomeen -päivä haastaa nyt toista kertaa itsenäisyyspäivän kynnyksellä kuluttajia pohtimaan omien kulutusvalintojensa vaikutusta suomalaiselle työlle. Suomalaisista valtaosa, eli 84 prosenttia, kertoo suosivansa suomalaista aina kun se on mahdollista.

Osta työtä Suomeen -päivänä tavoitellaan muutosta ostotottumuksiin. Päivän tarkoituksena on, että yhä useampi suomalainen ostaisi vain kotimaisia tuotteita ja palveluita, ja kiinnittäisi huomiota suomalaisten tuotteiden ja palveluiden työllistävään vaikutukseen. Sinivalkoinen jalanjälki -kyselyn mukaan 64 prosenttia suomalaisista aikoo ostaa suomalaisia tuotteita tai palveluita Osta työtä Suomeen -päivänä saman verran tai jopa enemmän.

– Viikko sitten vietettiin Yhdysvalloista rantautunutta Black Friday -päivää, joka on kiitospäivän jälkeinen kauppojen joulusesongin avauspäivä ja samalla vuoden suurin yksittäinen ostospäivä. Olisipa hienoa, jos Osta työtä Suomeen -päivästä tulisi vastaavanlainen ilmiö, johon kauppiaat ja valmistajat lähtisivät innolla mukaan ja suomalaiset ostaisivat suomalaisia tuotteita ja palveluita, kertoo projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta.

Osta työtä Suomeen -päivällä tavoitellaan myös pidempiaikaista ajattelua omien valintojen vaikutuksesta ja parhaimmassa tapauksessa suomalaisen työn ostamisesta voi tulla tapa, joka tukee suomalaista työtä ja vaikuttaa laajemmin Suomen työllisyyteen.

– Kotimaisten tuotteiden kuluttaminen koskettaa meitä kaikkia suomalaisia. Jos jokainen meistä käyttäisi kuukaudessa 10 euroa enemmän suomalaisiin tuotteisiin, se tarkoittaisi vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa. Meidän valinnoillamme on konkreettista merkitystä, Mantila summaa.

Kampanjapäivän koti sijaitsee Facebookissa ja omista sinivalkoisista valinnoista voi kertoa myös sosiaalisessa mediassa käyttämällä hashtagejä #ostatyötäsuomeen #ostatyötäsuomeenpäivä #sinivalkoinenjalanjälki.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen sekä Frankly Partnersin tekemään Bränditutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin kesäkuussa 2016 ja siihen vastasi 1033 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Bränditutkimus toteutettiin helmikuussa 2016 ja siihen vastasi 1143 yli 15-vuotiasta suomalaista.

Lisätietoja:
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 330 3640, merja.mantila@suomalainentyo.fi
Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@suomalainentyo.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 369 4949  hanna.malinen@suomalainentyo.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi