Suomalaiset eivät ole mielestään tarpeeksi ylpeitä kotimaisesta työstä

Suomalaiset eivät ole riittävän ylpeitä kotimaisesta työstä. Tätä mieltä ovat erityisesti keski-ikäiset suomalaiset. Kotimaisen ruoan nostaminen ostoskoriin saa lähes joka toisen suomalaisen kuitenkin tuntemaan ylpeyttä, selviää Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjan tutkimuksesta.

Tuotteiden alkuperä kiinnostaa kuluttajia entistä enemmän, mutta suomalaisten mukaan kotimaista alkuperää voisi arvostaa nykyistä enemmän: Yli puolet (52 %) Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen vastanneista suomalaisista on sitä mieltä, ettei kotimaisesta työstä olla riittävän ylpeitä. Erityisesti keski-ikäiset näkevät, että suomalaisesta työstä voisi olla nykyistä enemmän rinta rottingilla. Sen sijaan vain noin kolmannes (34 %) vastaajista kokee, että suomalaisesta työstä ollaan jo tarpeeksi ylpeitä.

– Suomalaiset osaavat arvostaa elintarvikkeiden kotimaista alkuperää ja laatua sekä ymmärtävät, että kotimainen tuotanto vaikuttaa myönteisesti maamme työllisyyteen. Suomeen syntyisi vuodessa 10 000 uutta työpaikkaa, jos suomalaiset käyttäisivät kuukaudessa 10 euroa enemmän suomalaisiin tuotteisiin ja palveluihin, muistuttaa Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila.

Suomalaisen ruoan ostaminen ylpeyden aihe

Kampanjatutkimuksen mukaan suomalainen ruoka on asia, jonka ostamisesta tunnetaan ylpeyttä. Tutkimukseen vastanneista jopa 45 prosenttia on sitä mieltä, että suomalaisen ruoan ostaminen aiheuttaa heissä ylpeyden tunnetta. Tuloksien mukaan suomalaisen ruoan ostamisen aiheuttamassa ylpeydessä on suuri ero naisten ja miesten välillä: Naisista jopa 53 prosenttia pitää suomalaisen ruoan ostamista ylpeyden aiheena, kun miehistä näin kokee vain 37 prosenttia.

– Suomalainen ruoka mielletään puhtaaksi, terveelliseksi ja turvalliseksi, ja elintarviketuotannon laatu onkin maassamme korkea. Lähellä tuotetun ruoan valitseminen ostoskoriin on lisäksi ympäristöystävällistä. Mitä lyhyemmän matkan ruoka on kulkenut ennen sen päätymistä ruokapöytään, sitä vähemmän se on kuormittanut ympäristöä, sanoo Keskon Päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kampanjatutkimus toteutettiin kesäkuussa 2016 ja siihen vastasi 1033 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Olemmeko tarpeeksi ylpeitä suomalaisesta työstä?

  • Kaikki: Kyllä 34 %, Ei 52 %, EOS 13 %
  • Mies: Kyllä 35 %, Ei 50 %, EOS 15 %
  • Nainen: Kyllä 34 %, Ei 54 %, EOS 12 %
  • 18–24-vuotiaat: Kyllä 45 %, Ei 38 %, EOS 17 %
  • 25–34-vuotiaat: Kyllä 32 %, Ei 50 %, EOS 18 %
  • 35–49-vuotiaat: Kyllä 31 %, Ei 57 %, EOS 12 %
  • 50–64-vuotiaat: Kyllä 32 %, Ei 55 %, EOS 13 %
  • 65–79-vuotiaat: Kyllä 39 %, Ei 52 %, EOS 9 %

Minkä suomalaisen tuotteen ostaminen on saanut sinut ylpeäksi?

  • Kotimainen ruoka: 45 %
    • Miehet: 37 %
    • Naiset: 53 %

Lisätietoja

Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@suomalainentyo.fi
Timo Jäske, vastuullisuuspäällikkö, Keskon Päivittäistavarakauppa, 050 529 2028, timo.jaske@kesko.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi