Tällä viikolla suositellaan suomalaista – suositelluimpia leipä- liha- ja maitotuotteet

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksen mukaan suomalaiset suosittelevat varsinkin suomalaisia elintarvikkeita, kuten leipä-, liha- ja maitotuotteita. Paikalliset tuotteet ovat monesti suositeltujen tuotteiden joukossa. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja haastaa tällä viikolla suosittelemaan suomalaisia tuotteita.

Suomalaisen Työn Liitto selvitti Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksessa suomalaisten suosittelutapoja. Tutkimuksen mukaan erilaiset leivät ovat kaikkein suositelluin suomalainen tuote: jopa 56 prosenttia on suositellut jotain leipätuotetta ystävilleen tai tutuilleen. Seuraavaksi suositelluimpia olivat liha ja maitotuotteet, joita molempia on suositellut 40 prosenttia suomalaisista.

– Viisi suositelluimmista tuoteryhmistä oli elintarvikkeita, joten tuloksista huomaa, että kotimainen ruoka on suomalaisille tärkeää. Tulos tukee aiempia tutkimuksissamme, joiden mukaan suomalainen ruoka koetaan laadukkaaksi ja turvalliseksi. Lisäksi ostovalinnoilla halutaan tukea suomalaista työtä, kertoo Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila.

Elintarvikkeiden lisäksi suomalaiset suosittelevat myös käyttötavaroita. Suositelluimpia käyttötavaroita olivat kirjat, joita 30 prosenttia suomalaisista oli suositellut.

– Monista käyttötavaroista ja palveluista löytyy suomalainen vaihtoehto. Tämä kannattaa ottaa huomioon hankintoja tehdessä, sillä kuluttajien valinnoilla on todella vaikutus suomalaiseen työllisyyteen. Jo pienillä arkisilla valinnoilla voi tukea suomalaisten tuotteiden valmistukseen ja jakeluun osallistuneita osapuolia. Hyvien suomalaisten tuotteiden suosittelu on siksi tärkeää ja Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja järjestää tällä viikolla #suosittelesuomalaista -tempauksen, jossa suomalaiset jakavat omia kotimaisia suosikkituotteitaan, Mantila kertoo.

Paikallisuus lisää suosittelua

Keskon ostojohtaja Jyrki Karlsson arvelee, että suomalaiset suosittelevat varsinkin paikallisten yritysten ja vähemmän tunnettujen toimijoiden tuotteita.

– Paikallisuus on alkuperämaan kanssa merkitsevä tekijä ruokaostoksilla, mutta paikalliset tuotteet ovat usein valitettavasti vähemmän tunnettuja. Kun taas esimerkiksi uusi suosikkileipä löytyy paikallisen leipomon valikoimista, siitä kerrotaan helpommin muillekin. Suosittelulla luodaan positiivista kierrettä, jolla suomalaiset ja paikalliset tuotteet saadaan suuremman yleisön huomioon ja enenevissä määrin kauppojen hyllyille, Karlsson toteaa.

Suositeltujen suomalaisten ja paikallisten tuotteiden suosio on huomattu K-kaupoissa.

– Suomalaisten suosittelemat tuoteryhmät ovat sellaisia, joissa kaupan hyllyllä kotimaisuusaste on myös korkea. Esimerkiksi lihan ja lihajalosteiden, maitojen ja kermojen kotimaisuusaste on lähes sata prosenttia K-ruokakaupoissa. Paikallisleipomoiden tuotteiden odotetaan löytyvän lähikaupasta. Eri alueilla on erilainen leipämaku, joten erityyppisiä leipiä on helposti tuhansia, Karlsson jatkaa.

Tällä viikolla suositellaan suomalaista! Jaa oma suomalainen suosikkituotteesi Instagramissa, Twitterissä, Facebookissa ja kampanjasivulla. Klikkaa itsesi mukaan kampanjaan ja haasta mukaan myös kaikki ystävät ja tutut. Keskusteluun suosittelun arvoisista suomalaisista tuotteista voi osallistua sosiaalisessa mediassa hashtagein #suosittelesuomalaista #ostatyötäsuomeen, #sinivalkoinenjalanjälki.

Mitä suomalaisia tuotteita olet joskus suositellut ystävällesi tai tuttavallesi?

  • Leipä: 56 %
  • Lihatuotteet: 40 %
  • Maitotuotteet: 40 %
  • Virvoitusjuomat ja panimotuotteet: 32 %
  • Makeiset: 30 %
  • Kirja: 30 %
  • Astiat: 27 %
  • Vaatteet: 25 %
  • Siivoustuotteet: 18 %
  • Sisustusesineet ja huonekalut: 18 %
  • Valmisruoka: 17 %
  • Kosmetiikka: 17 %
  • Kynttilät: 12 %
  • Työkalut ja rakennustarvikkeet: 12 %
  • Lääkkeet: 11 %
  • Lastenvaatteet ja -tarvikkeet: 10 %
  • Lemmikkituotteet: 7 %
  • En mitään: 8 %

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kampanjatutkimus toteutettiin kesäkuussa 2016 ja siihen vastasi 1033 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Lisätietoja

Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@suomalainentyo.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@suomalainentyo.fi
Jyrki Karlsson, ostojohtaja, Keskon Päivittäistavarakauppa, 050 357 4155, jyrki.karlsson@kesko.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi