Suomalaiset ostavat vähäsuolaisia tuotteita, jos maku ei kärsi

Terveellinen ruoka on suomalaisille tärkeää. Suomalaisista 36 prosenttia on kiinnostunut ostamaan vähäsuolaisia elintarvikkeita, jos vaan suolan vähentäminen ei vaikuta tuotteen makuun, selviää Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta.

Liiallinen suolan saanti ja siitä johtuva korkea verenpaine on suomalainen kansantauti. Suomalaiset eivät kuitenkaan halua luopua suolasta, jos se vaikuttaa ruoan makuun. Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksessa selvisi, että 36 prosenttia suomalaisista on kiinnostunut ostamaan vähäsuolaisia elintarvikkeita, jos vaan suolan vähentäminen ei vaikuta tuotteen makuun. Sen sijaan 47 prosenttia ostaa jo valmiiksi vähäsuolaisia tuotteita.

– Terveellinen ruoka on jo pidempään ollut suomalaisille tärkeää ja Suomessa on tehty liiallisen suolansaannin kanssa hyvää valistustyötä jo vuosia. Suomalaisilla yrityksillä onkin hyvä mahdollisuus olla edelläkävijöitä tällä saralla, sanoo Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila.

Terveellisten elämäntapojen ja ruokatrendien villitessä myös suolanpitoisuuteen on alettu kiinnittää enemmän huomiota. Suolaa saadaan kuitenkin edelleen liikaa piilosuolana erilaisten elintarvikkeiden, kuten valmisruokien tai leivän kautta.

– Suolapitoisuuden laskeminen on nouseva trendi ruossa varsinkin kansainvälisesti ja myös Suomessa on tarvetta vähemmän suolaa sisältäville vaihtoehdoille, sillä suomalaiset saavat yhä liikaa suolaa ruokavaliostaan, kertoo Valion kategoriapäällikkö Teea Björklund.

Suomalaisilla innovaatioilla potentiaalia vientituotteiksi

Valio on tehnyt suolapitoisuuden laskemiseksi innovaation, Valio ValSa® -maitosuolan. Sen avulla elintarvikkeiden suolapitoisuutta voidaan pudottaa jopa 50 prosenttia ja pitää ruoan maku samana.

– Tavallisen ruokasuolan ongelma on natrium, joka imeytyy hyvin ja rasittaa liiallisesti saatuna elimistöä, kuten nostaa verenpainetta. Ruoan suolainen maku saadaan aikaan maidon luontaisilla mineraaleilla ja maitosuolassa on lähes 80 prosenttia vähemmän natriumia kuin tavallisessa ruokasuolassa, kertoo Björklund.

Valion maitosuola on aluksi tähdätty kotimaan markkinoille. Vahva kotimaan kysyntä luo kuitenkin pohjan viennille tulevaisuudessa.

– Suomalaisilla yrityksillä on monia kansainvälistä potentiaalia omaavia innovaatiota. Kuluttajien puolelta onkin tärkeää tukea suomalaista työtä kulutusvalinnoillaan, niin saamme jatkossa suomalaisia innovatiivisia tuotteita, jotka voivat olla tulevaisuudessa vientimme kivijalka, muistuttaa Mantila.

Oletko kiinnostunut ostamaan elintarvikkeita, joiden suolapitoisuutta on alennettu?

  • Kyllä, jos maku ei kärsi: 36 %
  • Kyllä, ostan jo vähäsuolaisia tuotteita: 47 %
  • En ole kiinnostunut: 17 %

Lisätietoja:
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@avainlippu.fi
Kaisa Tikkanen, viestintäpäällikkö, Valio, 050 3987886, kaisa.tikkanen@valio.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2016 kampanjassa on mukana noin 50 yritystä sekä K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, Rautiat ja K-raudat. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi

Kuva: Valio