Suomalaisille lähiruoka on tuotettu alle 50 kilometrin päässä

Suomalaisista 83 prosentin mielestä lähiruoka tarkoittaa alle 50 kilometrin sisällä tuotettua ruokaa selviää Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimuksesta. Paikallisen tuotteen valinnalla halutaan erityisesti tukea alueen työllisyyttä ja elinvoimaa.

Lähiruoka on ollut viime vuosien nouseva trendi, mutta mitä sillä todella tarkoitetaan? Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus selvitti suomalaisten mielipiteitä lähiruoasta. Tutkimuksen mukaan 83 prosenttia suomalaisista pitää alle 50 kilometrin sisällä tuotettua elintarviketta paikallisena. Sadan kilometrin sisällä tuotettua elintarviketta pitää paikallisena vielä 50 prosenttia suomalaisista.

– Suomalaisille paikallisuus on alkuperämaan rinnalla merkitsevä tekijä ruokaostoksilla. Tutkimuksemme mukaan paikallisia tuotteita valitsemalla suomalaiset haluavat tukea erityisesti alueen työllisyyttä ja elinvoimaa, kertoo projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta.

Paikallisille elintarvikkeille on kysyntää niin kuluttajien kuin lähiruoan tarjoajien osalta. Lähiruoan on kuitenkin oltava vaivattomasti kuluttajien saatavilla, jotta tuotteet löytävät tiensä yhä useamman suomalaisen ruokapöytään.

– Suomen maakunnista saa laadukkaita paikallisia elintarvikkeita. Nämä paikalliset tuotteet on pystyttävä ostamaan tavallisen kauppareissun yhteydessä yhtä helposti kuin muutkin ostokset. Tutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista on tyytyväisiä suomalaisten elintarvikkeiden tunnistettavuuteen kaupoissa, mutta lähiruokaa, paikallisia elintarvikkeita ja tuottajia voitaisiin nostaa vielä vahvemmin esiin. K-ruokakaupoissa järjestetään esimerkiksi erilaisia lähiruoan maistatustapahtumia asiakkaille tänäkin vuonna, kertoo Keskon päivittäistavarakaupan vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.

Paikalliset tuotteet ja tuottajat kiinnostavat asiakkaita

K-ruokakaupoissa suomalaisten tuotteiden osuus valikoimasta on jo yli 80 prosenttia. Suomalaisuuden lisäksi ostoissa panostetaan paikallisuuteen. Viime vuonna K-kauppiaiden suorat ostot Suomen maakunnista olivat 610 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna on 43 miljoonaa euroa.

– Meillä on hyvä valikoima paikallisia tuotteita, joista suosituimpia ovat esimerkiksi Puumalan lohi, Roinilan liha sekä paikallisleipomoiden tuotteet. Kesää kohti kauppaan saadaan lähituottajilta vihanneksia ja syksymmällä marjoja, sanoo kauppias Kalle Heikinheimo K-supermarket Karikosta.

Kampanjatutkimuksen mukaan erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa paikallisuutta suositaan, koska sillä halutaan tukea paikallista työllisyyttä. Tämä ei tule yllätyksenä kauppiaalle.

– Paikallisia tuotteita toivotaan. Uusi kauppamme on ollut vasta viikon verran auki, mutta esimerkiksi paikallisleipomoiden tuotteista on tullut toiveita. Kuuntelemme asiakkaita herkällä korvalla ja lisäämme toivottuja lähiruokia kaupan valikoimaan kertoo Heikinheimo.

Kuinka etäällä tuotettu elintarvike koetaan paikalliseksi?

  • tuotanto alle 10 km sisällä: 100 % vastaajista
  • tuotanto alle 30 km sisällä: 98 % vastaajista
  • tuotanto alle 50 km sisällä: 83 % vastaajista
  • tuotanto alle 100 km sisällä: 50 % vastaajista
  • tuotanto alle 200 km sisällä: 14 % vastaajista
  • tuotanto alle 500 km sisällä: 5 % vastaajista
  • tuotanto kauempana kuin 500 km sisällä Suomessa: 3 % vastaajista

Syy suosio paikallisia elintarvikkeita

  • haluan tukea paikallista työllisyyttä: 61 %
  • haluan tukea alueen elinvoimaa: 52 %
  • paikallisten tuotteiden ostaminen on ympäristöystävällistä: 41 %
  • haluan tietää missä elintarvikkeet on tuotettu: 40 %
  • saan puhtaampia elintarvikkeita: 26 %
  • saan terveellisimpiä elintarvikkeita: 19 %

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa ja siihen vastasi 2014 18–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Mikkelin Kenkäverossa järjestetään lähiruokatreffit 19.4. Lähiruokatreffien tavoitteena on edistää alueen lähiruokatoimijoiden ja K-ruokakauppiaiden yhteistyötä sekä löytää kaupan tarpeisiin sopivia lähiruokakumppaneita ja lisätä paikallisten tuotteiden myyntiä.

Lisätietoja:
Merja Mantila, projektipäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 330 3640, merja.mantila@avainlippu.fi
Timo Jäske, vastuullisuuspäällikkö, Keskon Päivittäistavarakauppa, 050 529 2028, timo.jaske@kesko.fi
Kalle Heikinheimo, K-kauppias, K-supermarket Karikko 040 758 1889, kalle.heikinheimo@k-supermarket.fi
Hanna Malinen, viestintäpäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 369 4949, hanna.malinen@avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2016 kampanjassa on mukana noin 50 yritystä sekä K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, Rautiat ja K-raudat. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi