Sinivalkoinen jalanjälki tavoitti etenkin nuoret ja naiset: kampanja jatkuu myös tänä vuonna

Suomalaiset hyvin tavoittanut Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja saa jatkoa jo kolmatta vuotta peräkkäin. Suomalaisen Työn Liiton tutkimuksen mukaan jo lähes puolet (46 %) vastaajista tunnisti suomalaisten tuotteiden ja palveluiden työllistävistä vaikutuksista muistuttavan kampanjan. Kampanjan viesti ”Osta työtä Suomeen” on vakuuttanut kuluttajat, sillä työllistävyys on nyt toiseksi tärkein syy valita suomalaista.

Suomalaisen Työn Liitto, K-ryhmän kaupat, suomalaiset elintarvikevalmistajat ja käyttötavarateollisuuden sekä rakennus- ja remontointialan yritykset ovat kampanjoineet yhdessä näkyvästi suomalaisen työn puolesta. Kampanjan tavoitteena on suomalaisten tuotteiden myynnin lisäämisen ja työllisyysvaikutusten kertomisen lisäksi ennen kaikkea helpottaa kuluttajan mahdollisuuksia valita tuotteita, jotka edistävät suomalaista työtä. Tämä tavoite on toteutunut erityisen hyvin nuorten ja naisten kohdalla.

– Kampanjasta tietoiset kuluttajat ostavat selvästi keskimääräistä useammin erityisesti kotimaisia elintarvikkeita ja käyttötavaroita. Tuoreen tutkimuksemme mukaan jopa 73 prosenttia ostaa aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen, kun vuosi sitten luku oli 71 prosenttia ja sitä ennen, kampanjan alkaessa 62 prosenttia, iloitsee toimitusjohtaja Tero Lausala Suomalaisen Työn Liitosta.

Yleisimpiä syitä ostaa kotimaisia elintarvikkeita ovat laatu (53 %), työllistymisvaikutus (42 %) ja turvallisuus (36 %). Käyttötavaroiden suosion taustalla ovat niin ikään laatu (63 %) ja työllistämisvaikutukset (46 %).

– Vaikka suomalaisuuden arvostus on nousussa, on jokaisen meistä silti itse tehtävä päivittäin omat suomalaista työtä edistävät valintamme. Suomalaisia tuotteita löytyy eri tuoteryhmissä aina sisustuotteista rakentamiseen, ja kotimaisen valinnan vaikutukset on hyvä pitää mielessä kaikkien ostosten yhteydessä. Onkin ilahduttavaa nähdä, että työllistymisvaikutus on heti laadun jälkeen toiseksi tärkein syy suosia kotimaista. Ostamalla suomalaisia tuotteita luodaan työtä Suomeen, kiteyttää Lausala kampanjan sanomaa.

Sanoma onkin tavoittanut suomalaiset kuluttajat hyvin, sillä tutkimuksen mukaan lähes kaikki vastaajat ymmärsivät vastaajan viestin. Suomalaisista peräti 61 prosenttia sanoi, että kampanjan viesti on ”Ostamalla suomalaisia tuotteita luodaan työtä Suomeen”. Viidesosan mielestä kampanjalla halutaan lisätä suomalaisten tuotteiden myyntiä.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatunnus helpottaa suomalaista työtä edistävien tuotteiden löytämistä kauppojen valikoimista tänäkin vuonna ja mukana on lähes 50 yritystä. Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin joulukuussa 2015 ja siihen vastasi 1051 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Syyt valita kotimainen elintarvike

1) Laatu 53%
2) Työllistävä vaikutus 42%
3) Turvallisuus 36%
4) Paikallisuus 34%
5) Tuoreus 32%
6) Maku 23%

11) Uutuus 0%

Syyt valita kotimainen käyttötavara

1) Laatu 63%
2) Työllistävä vaikutus 46%
3) Sopii suomalaiseen arkeen 27%
4) Tuttuus / tunnettuus 26%
5) Turvallisuus 26%
6) Käytännöllinen 23%

11) Uutuus 1%

Lisätietoja:

Tero Lausala, toimitusjohtaja, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 407 2623, tero.lausala@avainlippu.fi
Jokke Eljala, tutkimuspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 374 7410, jokke.eljala@avainlippu.fi

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi