Viisikymppinen Eskimo-hahmo uudistui emojimaiseksi

Vuonna 1962 syntynyt Eskimo Finlandin liikemerkki, Eskimo-hahmo, on uudistettu emojimaiseksi. Uusi Eskimo-hahmo on ensimmäinen näkyvä osa yhtiön brändi-ilmeen täydellistä uudistusta. Tammikuussa julkaistun Eskimo2040-strategian toimeenpano on täydessä vauhdissa.

Eskimo-hahmon uudistus on toteutettu yhteistyössä suomalais-englantilaisin voimin. Brändin visuaalisen ilmeen suunnittelusta vastaava Gonin Creativen Sami Jämsén kutsui liikemerkin uudistamiseen avuksi lontoolaisen Simon Oxleyn, joka tunnetaan mm. Bit.ly:n kalatunnuksesta, Twitterin ensimmäisestä lintumerkistä ja Octocat hahmosta. Eskimo Finland Oy:lle rekisteröidyn Eskimon liikemerkin uudistuksessa on korostettu evoluutiota revoluution sijaan.

– Koen olevani hyvin etuoikeutettu, kun sain työskennellä Eskimon brändin parissa yhdessä ystäväni Sami Jämsénin kanssa. Toivon, että niin Eskimon henkilökunta kuin asiakkaatkin pitävät merkin ”jäätävästä” uudistuksesta, sanoo Simon Oxley.

Muilta osin Eskimon uusi ilme on Jämsénin ja verkkopalvelun suunnittelusta vastaavan Sami Keinäsen työtä.

– Ilmeen suunnittelussa lähdimme liikkeelle ajatuksesta, että Eskimo on klassikko, joka on kulkenut aina asiakkaiden arjessa mukana. Yhtiöllä on kasvollinen omistaja, laadukkaat tuotteet ja asiakkaiden arvostama palvelu. Tämä kaikki edellyttää ilmeeltä prestiisiä, tyylikkyyttä ja eleganssia sekä yhtiön historian arvostamista, Sami Jämsén kertoo.

Verkkopalvelun osalta työ on vielä kesken. Tavoitteena on julkaista uusi verkkopalvelu syyskuun alussa. Uusi ilme alkaa näkyä Eskimon muissa materiaaleissa vähitellen. Esimerkiksi päivittäistavarakaupassa myytävien tuotteiden pakkauksissa ilme näkyy vasta noin vuoden kuluttua.

– Näin iso uudistustyö vaatii meiltä kaikilta malttia, sillä pk-yritykselle ilmeen uudistaminen on merkittävä kustannuserä. Eskimo on nyt saanut kansainvälisesti salonkikelpoisen ilmeen, joka tukee uutta lupaustamme ”Taistelemme parhaiden makujen puolesta” erinomaisesti ja antaa meille yhä paremmat mahdollisuudet saavuttaa strategiset tavoitteemme, toteaa Eskimon brändisuunnittelija Sinikka Paanila.

Eskimo Finlandin tammikuussa julkistetun, vuoteen 2040 tähtäävän strategian toimeenpano on edennyt kevään aikana tavoitellusti. Asiakaskokemuksen nostaminen keskiöön muuttaa Eskimoa vauhdilla tuotantopainotteisesta yrityksestä asiakkaiden ja brändin suuntaan. Tuotevalikoima on uudistettu tiivistämällä yli sata tuoteryhmää neljään selkeään kategoriaan: ruoan valmistukseen, säilytykseen, kuljettamiseen ja keittiön puhdistamiseen. Organisaatiouudistuksen ja toimenkuvien uudistamisen vuoksi käydyt yhteistoimintaneuvottelut johtivat mm. kolmen uuden työntekijän palkkaamiseen. Digitalisoitumisen hyödyntämisestä esimerkkinä voidaan mainita myynnin käyttöön otettu Showell-sovellus, jossa kaikkia myynnin tarvitsemia materiaaleja voidaan ylläpitää keskitetysti. Strateginen uudistus koskettaa yhtiön kaikkia muita toimintoja paitsi tuotantoa, johon on viime vuosina investoitu merkittäviä summia. Strategian etenemisestä kerrotaan www.eskimo2040.com -blogissa.

Lisätietoja: Sami Jämsén, puh. 040 8641 358, sami@gonin.fi ja Sinikka Paanila, puh. 050 5367 884, sinikka.paanila@eskimofinland.fi