Tutkimus: näistä lapsuuden suosikkiannoksista ei haluta luopua

Kysyttäessä suomalaisilta lapsuuden kotiruokasuosikkeja, joiden he toivoisivat säilyvän suomalaisessa ruokakulttuurissa, nousee listalle sekä kaikkein perinteisimpiä kansallisruokia että helppoja arjen perusratkaisuja. Kovimmin halutaan pitää kiinni karjalanpaistista ja -piirakoista sekä makaronilaatikosta. Makkarakeitto ei herätä suuria tunteita.

Taloustutkimuksen tekemään tutkimukseen vastasi yli tuhat suomalaista ja tulokset kertovat, että suomalaisilla on kolme erityistä kotiruokasuosikkiannosta.

– Listan kärjessä karjalanpaisti, karjalanpiirakka ja makaronilaatikko jakavat tittelin Suomen suosituimmista lapsuuden kotiruoista. Yhteensä tämä kolmikko keräsi lähes 40 prosenttia kaikista äänistä. Hieman yllättäen listan hännillä keikkuvat tutut keittoruoat, makkarakeitto ja lihakeitto, Suomalaisen Työn Liiton projektipäällikkö Merja Mantila kuvailee suomalaisten mieltymyksiä.

Suosikkiruoat vaihtelevat vastaajan sukupuolesta, iästä ja kotipaikasta riippuen. Kärkikaksikon suhteen miesten ja naisten mielipiteet menevät ristiin; naiset liputtavat karjalanpiirakoiden puolesta, miehille karjalanpaisti on ykkönen. Alueellisesti karjalanpaistia suositaan erityisesti Itä- ja Pohjois-Suomessa, kun taas karjalanpiirakat ovat suosituimpia Helsingissä ja Uudellamaalla.

Perinneruokien suosio näkyy kaupassa

Karjalanpiirakka oli myös selvä ykkössuosikki nuorten keskuudessa 24 prosentin kannatuksella. Vanhempaa ikäpolvea edustavien vastaajien keskuudessa se keräsi huomattavasti pienemmän, 4 prosentin kannatuksen. Iäkkäämmät suosivat nuoria selvästi enemmän muun muassa kaalikääryleitä, läskisoosia ja silakkapihvejä.

­ – Aidot maut ja kotona itse tekeminen kasvattavat selvästi suosiotaan. Perinneruokien suosio näkyy kaupan tarjonnassa. Arkiruoan arvostus on nousussa ja raaka-aineilta odotetaan laatua. Erityisesti viikonloppuina ainekset ostetaan yhä useammin palvelutiskiltä. Esimerkiksi lihamestarimme käsityönä leikkaamat tuoreet karjalanpaistilihat, monien muiden raaka-aineiden lisäksi, saa meiltä palvelutiskiltä valmistusvinkkien kera, kertoo K-citymarket Porvoon K-kauppias Taina Jansen.

Jansenin mukaan silakkapihveillä ja läskisoosilla on vakiintunut käyttäjäkuntansa. Mielenkiintoinen ilmiö on makaronilaatikko.

– Uudet sukupolvet keksivät makaronilaatikkoon aina jotakin uutta ja tutusta suosikista on varmasti satoja eri variaatioita. Kysynkin aina asiakkailta, millainen makaronilaatikko teillä tehdään, Jansen naurahtaa.

Suomalaisten suosikkiateriat saa helposti koottua kotimaisista raaka-aineista, joita tuo esiin käynnissä oleva Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja. Kampanja muistuttaa, että valitsemalla suomalaisia tuotteita tukee samalla maan työllisyyttä.

– Jos jokainen ruokaostoksia tekevä suomalainen käyttäisi kuukauden aikana 10 euroa nykyistä enemmän suomalaisiin tuotteisiin, synnyttäisi se vuodessa Suomeen 15 000 uutta työpaikkaa. K-ruokakauppojen valikoimasta noin 80 prosenttia on suomalaista tuotantoa, ja Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatunnuksen myötä suomalaiset tuotteet löytää hyllyltä entistä helpommin, Jansen vinkkaa.

Minkä kotiruuan lapsuudestasi haluaisit säilyvän suomalaisessa ruokakulttuurissa?

  • Karjalanpaisti (13 %)
  • Karjalanpiirakka (13 %)
  • Makaronilaatikko (13 %)
  • Lihapullat (11 %)
  • Hernekeitto (9 %)
  • Kaalikääryle (9 %)

  • Lihakeitto (2 %)
  • Makkarakeitto (1 %)

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin helmikuussa ja siihen vastasi 1017 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Kysymyksen vastausvaihtoehdot kartoitettiin esitutkimuksella osana tutkimusta.

Lisätietoja:

projektipäällikkö Merja Mantila, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 330 3640, merja.mantila@avainlippu.fi
K-kauppias Taina Jansen, K-citymarket Porvoo, p. 040 505 1628, taina.jansen@citymarket.fi

 

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnushelpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Vuoden 2015 kestävässä kampanjassa ovat mukana kaikki K-raudat, Rautiat, K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat sekä lähes 60 elintarvikevalmistajaa ja käyttötavara- tai rakennustuoteteollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi