FRENN – suomalaisella työllä maailmalle

Lanseerasimme Antti Laitisen kanssa uuden suomalaisen miestenvaatemerkin FRENNin Helsingissä elokuussa 2013. FRENN on rentoa räätälöintiä työhön ja vapaa-aikaan. Ajatus uudesta merkistä oli muhinut pitkään. Nyt oli toteutuksen aika.

Tavoitteenamme on rakentaa vaate- ja lifestylebrändi kansainvälisille markkinoille, haluamme viedä suomalaista muotia maailmalle. Tavoitteenamme on haastaa ruotsalaiset ja tanskalaiset menestystarinat suomalaisella persoonallisuudella. Haasteena on arvoketjun rakentaminen ja sen hallitseminen tämän päivän monimutkaisilla markkinoilla. Työtä on paljon.

Olemme työskennelleet suomalaisessa tekstiili- ja vaateteollisuudessa lähes parinkymmenen vuoden ajan. Minä aloitin suunnittelijana Finlaysonille kesällä 1995 ja Antin ensimmäinen työpaikka oli miestenvaatteiden suunnitteluassistenttina PTA Groupissa vuonna 1997. Sen jälkeen hän on työskennellyt mm. Turo Tailorissa, L-Fashion Groupissa ja SOK:ssa. Osaamista on kertynyt suunnittelun ohessa myös kansainvälisestä ostotoiminnasta ja tuotepäällikön työstä. Itse olen työskennellyt monien suomalaisten design-yritysten kanssa kuten Iittala, Arabia, Lundia ja Pukkila. Suunnittelu- ja konseptityön lisäksi kokemusta on kertynyt myös brändin rakentamisesta ja viestinnästä. Markkinointi on lähellä sydäntäni.

On ollut kunnia-asia tehdä työtä vuosien varrella suomalaisen tuotannon parissa. Suomalaisesta työstä ja kotimaisuudesta puhuttaessa jumiudutaan kuitenkin liikaa tuotteiden fyysiseen valmistamiseen ja muu työ jätetään helposti keskustelun ulkopuolelle. Suomalaista työtä ovat myös suunnittelu, myynti, markkinointi ja logistiikka. Tätä keskustelua edistää Design from Finland -merkki. Hienoa ja erittäin tarpeellista.

Lähes kaikissa tutkimuksissa, jo vuosien ajan, suomalaiset kertovat ilman muuta ostavansa Suomessa valmistettuja tuotteita. Käytäntö on monesti ihan jotain muuta. Hinta ratkaisee ja Made in Finland -tuote jää hyllyyn. Harva on todellisuudessa valmis maksamaan lisähintaa kotimaisesta valmistuksesta. Vaatteissa valmistuspaikkaa tärkeämpää on nykyään miten ja missä olosuhteissa tuotteet on valmistettu. Laadukkaat materiaalit ja työnjälki ratkaisee. Harva kuluttaja tulee edes katsoneeksi tuote- tai materiaalitietoja alkuperän selvittämiseksi. Harmi sinänsä.

Alusta lähtien oli selvää, että joudumme tuottamaan FRENNiä myös Suomen rajojen ulkopuolella. Tänä päivänä Suomessa ei ole enää edes mahdollista valmistaa kaikkia haluamia tuotteita, osaamista ja tarvittavaa konekantaa ei enää ole.  Uskomme laadukkaaseen ja vastuulliseen tuotantoon. Tästä syystä haluamme käydä henkilökohtaisesti tehtaissa, jossa FRENNiä valmistetaan. Oli luontevaa aloittaa lähituotanto Virossa, missä on vielä monipuolinen ja joustava vaateteollisuus isommankin tuotannon toteuttamiseksi. Hintataso on kohtuullinen kaupallisen toiminnan tarpeisiin. Osa tuotteista valmistetaan Suomessa mahdollisuuksien mukaan.

Vaikka FRENNin tuotteet valmistetaan pääosin Virossa, yritys ja merkki ovat suomalaisia. Ruotsissa ja Tanskassa vaatteita valmistetaan vähemmän kuin Suomessa, mutta vaatekaupan arvo on moninkertainen ja ala on merkittävä työllistäjä myös kotimaassa. Tekemisen kautta syntyy osaamista, jonka avulla koko ekosysteemi kehittyy. Keskiössä ovat koko arvoketjun hallitseminen ja lisäarvon tuottaminen.

Kotimaan markkinamme ovat pienet ja uusien yritysten on pakko olla syntyessään kansainvälisiä ja henkisesti valmiita haastamaan globaalit kilpailijat. Tärkeintä on pystyä rakentamaan mielenkiintoinen ja kilpailukykyinen kokonaisuus. Pelkällä valmistuspaikalla ei ole enää merkitystä. Ruotsissa ja Tanskassa kansainvälisellä brändi-, myynti- ja markkinointiosaamisella rakennetaan menestystarinoita, joista pääsee nauttimaan myös laaja alihankkijaverkosto luovan alan osaajia. Näin voi olla myös Suomessa. Uudella asenteella ja yhteistyöllä luodaan uutta suomalaista työtä. On aika katsoa eteenpäin, eikä haikailla menneiden tehdassalien perään.

P.S. Etsimme tiimiimme kansainvälisen myynnin osaajaa, joka haluaa olla mukana rakentamassa uutta suomalaista muoti- ja lifestylebrändiä maailman markkinoille. Ota yhteyttä jarkko@frenncompany.com

Kommentoi