Älä dissaa designia

KYLLÄ on tärkeää, että tuote on valmistettu Suomessa. Mutta EI ole yhtään vähemmän tärkeää, että tuote edustaa suomalaista muotoilua työllistämisen näkökulmasta.

Olen joskus kuullut kuluttajan suusta lauseen, että Design from Finland -merkin omaavat yritykset vain yrittävät näyttää suomalaisilta vaikka oikeasti tekevät tuotteensa jossain muualla kuin Suomessa. Yritykset, joille on myönnetty Design from Finland -merkki käyttävät merkkiä siksi, että he haluavat erottua muista juuri suomalaisen muotoiluosaamisensa vuoksi. Onkin erityisen tärkeää saada kuluttajat ymmärtämään, että tulevaisuudessa yhä enenevissä määrin myös Suomessa suunniteltu työllistää meitä suomalaisia.

Elämme työn murroksessa ja tämä tarkoittaa, että tulevaisuuden Suomessa työpaikat tulevat olemaan enenevissä määrin korkean osaamisen paikkoja. Työpaikat siirtyvät valmistuksesta suunnitteluun, tuotekehitykseen ja brändäykseen, joissa myös tuotteiden suurin arvonmuodostus tapahtuu.  Menestyvällä yrityksellä designin tulisi ulottua myös tuotekehitykseen, valmistukseen, brändäykseen ja yritysviestintään. Siinä onnistuminen edellyttää erityisesti johdon sitoutumista designiin sekä sen ottamista osaksi yrityksen kokonaisstrategiaa. Amerikkalaistutkimuksen mukaan hyvä design voi jopa kolminkertaistaa yrityksen arvon!

Design from Finland -merkillä on tarkat kriteerit ja alan asiantuntijoista koottu toimikunta, jotka pitävät huolta siitä, että yritykset joille merkki on myönnetty myöskin sen ansaitsevat. Merkin takaa löytyy investointeja muotoiluun, muotoilualan koulutusta, kilpailijoista erottautumista erityisominaisuuksilla, unohtamatta käyttäjälähtöisyyttä. Tämän lisäksi monet merkinhaltijayritykset hyödyntävät muotoiluosaamistaan kansainvälistymispyrkimyksissään, ja heillä voi olla ulkopuolisia tunnustuksia muotoilun saralta. Nämä kriteerit kertovat meille, että muotoilun merkitys on yrityksen liiketoiminnalle olennainen ja mahdollistaa yrityksen menestyksen kilpailuilla globaaleilla markkinoilla.

Haluan kuitenkin paljastaa teille, että vaikka Design from Finland -merkin kriteereissä ei vaadita suomalaista valmistusta niin silti yli puolet Design from Finland -tuotteista ja palveluista ovat myös Suomessa tuotettuja tai osa niiden tuotantoprosessista tapahtuu Suomessa. Monet näistä yrityksistä kantavat ylpeästi Avainlippu- ja Design from Finland -merkkiä rinta rinnan. Heidän kilpailuetunaan on sekä suomalainen valmistus että suomalainen muotoilu. Ja onhan tämä melkoisen vahva yhdistelmä kuluttajallekin ostopäätöksen tueksi. Etenkin näin joulun alla aion ainakin itse tarkkailla tonttujakin tarkemmin tuotteiden pakkausmerkintöjä, ja haastan kaikki mukaan tekemään omaa tontun työtään, jotta meillä kaikilla olisi työtä jatkossakin.

Kommentoi