Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimus

sinivaljalki

Suomalaisen Työn Liitto tutki osana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjaa suomalaisten kuluttajien suhdetta suomalaisiin tuotteisiin sekä kotimaisuuden merkitystä kuluttajien ostopäätöksissä.

Tutkimuksessa tunnistettiin suomalaisia elintarvikkeita ja käyttötavaroita mielellään suosivat segmentit sekä muodostettiin näistä kuluttaja-arkkityypit.

Tutkimuksen mukaan 62 % suomalaisista valitsee aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen. Eniten kotimaisia elintarvikkeita suosivat itäsuomalaiset. 37 % suomalaisista valitsee aina tai useimmiten kotimaisen käyttötavaran tai sisustustuotteen, kun vaihtoehtona on myös vastaava ulkomainen tuote. Eniten kotimaisia kodin tavaroita suosivat yli 65-vuotiaat ja itäsuomalaiset.

Suomalaisen Työn Liiton Taloustutkimukselta tilaama kyselytutkimus toteutettiin maaliskuussa 2014, ja siihen vastasi 1677 16–75-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Lue tutkimusraportti>>

Jos olet kiinnostunut saamaan lisämateriaalia tutkimuksesta, niin ota yhteyttä jokke.eljala@avainlippu.fi