Asiakas haluaa olla osa tarinaa

Pirkanmaan muotoilu- ja taideteollisuusyhdistys MODUS ry:n Muotoilusta! -seminaarissa käsiteltiin aiheita suomalaisen muotoilun tulevaisuudesta, muotoiluyrittämisen tunnettuuden edistämisestä, muotoilun koulutuksesta sekä muotoilun myynnistä globaaleilla markkinoilla.

Läänintaiteilija Vesa Varrela muistutti omassa puheenvuorossaan muotoilun kokemasta muutoksesta, jossa palvelumuotoilun osuus on hyvässä kasvussa. Vesa toi esille sen mistä mekin täällä Suomalaisen Työn Liitossa mielellämme puhumme. Muotoilijat muotoilevat lisäarvoa, jonka arvosta suurin osa jää siihen maahan, jossa lisäarvo tehdään. Näin ollen kuluttajinakin meidän kannattaa muistaa, että muotoilutyö on kansantalouden kannalta yhtä tärkeää kuin tuotannollinen työ. Tästä tärkeästä asiasta meitä muistuttaa Design from Finland -merkki, jota seuraamalla kuluttaja voi omalla ostopäätöksellään vaikuttaa positiivisesti suomalaisen designtyön hyvinvointiin.

Mukaansatempaavimmat puheenvuorot olivat Minna Särelän ja Mari Isopahkalan tarinat muotoilijan arjesta ja yrittäjyydestä. Niin se on muotoilun myynnissä ja markkinoinnissakin – tositarinat kiinnostavat ja tempaavat mukaansa. Asiakas ei halua pelkkää tuotetta tai palvelua, vaan tarinan.  Tarinan johon voi samaistua, joka herättää tunteita, jota voi kertoa eteenpäin. Asiakas haluaa nähdä kulissien taakse, ymmärtää syitä ja seurauksia. Tehdä omia päätelmiä siitä mihin tarinaan hän uskoo, minkä tarinan hän kokee omakseen ja mitä tarinaa kohtaan hän voi tuntea empatiaa.

Paloni Oy:n perustaja Minna Särelä kertoi tunteita herättävän tarinansa Palonista ja muotoiluyrittäjän haasteista. Ja haasteitahan tuntui olevan ihan riittämiin, kuten julkisen tukirahan puute, suomalaisen työn kalleus, yhteistyöverkostojen vähyys ja myynti & markkinointiosaamisen puuttuminen. Oli kuitenkin upeaa kuunnella kuinka Särelän esityksestä huokui usko suomalaisen muotoilun tulevaisuuteen. Kuluttajat alkavat olla kyllästyneitä massatuotantoon, ”silottelu ei ole kiinnostavaa”. Persoonallisuus ja oman tyylin etsiminen ovat vahvassa nousussa vastatrendeinä nopeasti vaihtuville muotitrendeille. Ihmisiä myös kiinnostaa kasvavassa määrin tuotteiden alkuperä ja eettiset sekä ekologiset jalanjäljet.

Tässä ajassa voi sanoa, että asiakas on media, sillä tieto on kaikkien saatavilla ja jaettavissa koko ajan. Suomalaisen muotoilun tulevaisuus on hyvissä käsissä, jos osaamme kohdella asiakkaitamme kuin mediaa. Viestiä avoimesti ja rehellisesti, keskustellen henkilöltä henkilölle. Kuluttajat hakevat elämäänsä aitoutta ja sisältöä, ja he ovat valmiita jakamaan tarinoitamme eteenpäin jos he kokevat voivansa tehdä sen puhtaalla omalla tunnolla omia eettisiä periaatteitaan palvellen.

Kommentoi