Joulututkimus 2013

stl_joulututkimus-kuva_1

Suomalaisen Työn Liiton joulututkimuksen mukaan suomalaiset arvostavat kotimaisuutta edelleen korkealle valitessaan joululahjoja. Yli 70 prosenttia suomalaisista ostaa mielellään suomalaisia joululahjoja. Tutkimuksen mukaan yli 60 prosenttia suomalaisista katsoo, että kukkaronnyörit ovat jouluna löysemmällä kuin yleensä ja päätöksiä tehdään enemmän tunteella. Tänä vuonna suomalaiset arvioivat kuluttavansa keskimäärin 398 euroa pelkästään joululahjoihin.

Suomalaisten joulunvietossa korostuvat perinteet: perheen ja läheisten kanssa vietetty aika, jouluruoka ja joulun vietto kotona. Joulun vietossa uutena ja nousevana trendinä korostuu lahjojen hankkiminen verkkokaupoista. Erityisesti 30–49-vuotiaat suomalaiset ovat ahkeria verkkokauppojen käyttäjiä. Heistä 33 prosenttia ostaa lahjansa kotimaisesta verkkokaupasta. Lahjojen ostossa suomalaisia verkkokauppoja (25 %) suosittiin enemmän kuin ulkomaalaisia verkkokauppoja (11 %).

Joulunvietossa tärkeintä:

Naiset: Yhdessäolo perheen kanssa 77 %
Miehet: Kinkun syönti 73 %

Miesten toivotuimmat lahjat:

Elektroniikka 25 %
Musiikki ja elokuvat 22 %
Harrastusvälineet 18 %

Naisten toivotuimmat lahjat:

Hemmottelulahjakortit 43 %
Kotiin ja sisustukseen liittyvät lahjat 27 %
Korut ja kellot 17 %

Joulututkimuksen toteutti Kopla Helsinki. Tutkimuksen kysely suoritettiin lokakuussa 2013. Tutkimukseen vastasi 500 yli 15-vuotiaista suomalaista.

Katso tutkimuksesta tehty infograafi>>